וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרישום ל'דה וויס' היה רעיון של אשתי"

13.8.2014 / 10:00

הוא חזר בתשובה לפני 9 שנים. מכר את הגיטרה והתופים כדי לקנות כרטיס טיסה לארץ. הוא אוהב את כולם אבל הכי הרבה אוהב את אשתו דניאלה. דוד פריאן, המתמודד המסקרן של דה וויס

כשדוד פריאן, המתמודד החרדי שהצטרף בתחילת השבוע לנבחרת של שלומי שבת ב-"The voice", ישב השבוע בביתו ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים, ומהרהר אחר השאלה שנחתה לחלל החדר, האם הוא מסוגל לנצח בתוכנית, הוא מגיב מיד: "אני כבר ניצחתי". בהמשך הוא מסביר לנו: "לא חשוב לי המקום הראשון. מה שחשוב לי זה שבזכות השירה שלי, יהיה עוד אדם מאושר בעולם, שעוד אחד יחזור בתשובה ואולי יהיה גם מי שיבין שדתיים וחרדים זה לא רק שחור לבן, שהם לא כל כך אטומים וגם הם מסוגלים לעמוד בפריים טיים, עם כיפה וציצית וליצור מוסיקה בטלוויזיה".

פריאן, או בשם הבמה שלו Brother Dave ("אני אוהב את כל העולם, כולם אחים שלי"), הוא בן 29 שהחל את תהליך החזרה בתשובה שלו לפני תשע שנים. מאז, הוא הספיק ללמוד בישיבה בירושלים, לפגוש את בחירת לבו ולהינשא לה בתוך חמישה חודשים, לחזור למקום מגוריו בארה"ב, ולפני כשלוש שנים לעלות לארץ ("אין סיכוי שאני אחזור או אעזוב את ישראל").

כשעלה ביום ראשון, בפעם הראשונה, לבמת הריאליטי, הוא הצליח להרשים את ארבעת המנטורים שמשום מה היססו ברגעים הראשונים כששמעו את קולו. כשהוא סיים לשיר, הם נחשפו לאישיותו המיוחדת. לכולם היה ברור שהיא תכבוש את המסך בעונה הקרובה. זה לא היה רק השירה, אלא גם החיוך, האנרגיות על הבמה אבל במיוחד הקשר האישי והרומנטי שהפגין עם אשתו דניאלה.

דוד פריאן. באדיבות המצולמים
"המנטורים נחשפו לאישיותו המיוחדת". דוד פריאן/באדיבות המצולמים

"גדלתי במשפחה מסורתית עם שלושה אחים, ששניים נוספים מהם חזרו בתשובה", הוא מספר בריאיון לוואלה! יהדות, "שמרנו שבת, עשינו קידוש, שמרנו על חמץ בפסח וצמנו ביום כיפור. אבל הכל היה ריק, חסר משמעות. זה היה מוזר, עד שבשלב מסוים אמרתי: 'די! אני לא רוצה להמשיך לעשות את זה'. הכל היה עבורי חסר חשיבות ומשמעות. לא האמנתי בזה".

השינוי בחייו הגיע בגיל 21, כשפגש במקרה ניצולת שואה שסייע לה וזו חיברה בינו לבין הדת. "היא דיברה איתי על תפילין, שבת, אוכל כשר ותמיד העניקה לי את ההשראה להתנהג כמו יהודי. הדבר שהיה הכי חשוב לה הוא שאני יעלה לארץ". מיד אחרי שהצטרף למסע לישראל מטעם JLE, ארגון יהודי הוא החל להאיץ את תהליך החזרה בתשובה. "חזרתי למיאמי, המשכתי ללמוד תורה, הלכתי לבית הכנסת, הנחתי תפילין וכל מה שרציתי לעשות זה לעבור לגור בישראל".

ולשם מימוש החלום הגדול, מכר את הגיטרה והתופים ובכסף שהרוויח רכש כרטיס טיסה לארץ. פריאן החל ללמוד ב"אור שמח", ישיבה אמריקאית בירושלים. את אשתו דניאלה הוא הכיר כשהדריך קבוצה של אמריקאים במוזיאון בגוש עציון, והיא הדריכה קבוצה אחרת. "באתי אליה ואמרת היי, אני דייב. דיברנו, אבל היא אמרה שהיא צריכה ללכת. אחר כך ביקשתי מהרב שלה להופיע בפני הקבוצה שלה, ואחרי ההופעה היא אמרה 'אני מאוהבת'".

דוד פריאן. באדיבות המצולמים
מכר את הגיטרה והתופים ובכסף שהרוויח רכש כרטיס טיסה לארץ/באדיבות המצולמים

חמישה חודשים אחרי, הם כבר עמדו מתחת לחופה. "הייתי מוכן להתארס אחרי יומיים. ידעתי שהיא האישה של חיי". וכך גם את האישה של חייו הוא הכניס לתוך האודישן ב-The voice וכשהוא נאלץ להסביר את הצעד הוא אומר: "יותר מ-60 אחוזים מהזוגות שמתחתנים גם מתגרשים. אני באופן אישי מכיר 7 אנשים שהתגרשו בשנה הראשונה של הנישואים שלהם. זה טירוף. הכנסתי את אשתי לאולפן כדי להוכיח שכשמתחתנים, אין דבר כזה אני ואת. זה אנחנו. אם כולם יעשו כך, אף אחד לא יתגרש".

החיבור למוסיקה כבר החל עוד בתקופתו במיאמי, "ניגנתי במסעדות, בברים, במועדונים ובהופעות. תמיד אהבתי את המוסיקה. כשהגעתי לישראל, התחלתי לנגן ולהופיע בפני קבוצות של נוער שמגיע מאירופה, ארה"ב וממדינות נוספות בעולם. "זה הדבר הכי חשוב לי בחיים", הוא מבקש ממני לכתוב, "זה מה שמשמח אותי בבוקר. זה מעורר השראה ליהודים. אני באמצעות הקול שלי מדבר איתם על המשמעויות בחיים. על העולם הזה ועל העולם הבא".

ההרשמה ל- The voice הייתה הרעיון של אשתו. "החלום שלי היה לנגן למיליון אנשים. ידעתי שיש לי קול טוב אבל לא ידעתי איך לעשות את זה. יום אחד התקשרו אליי וביקשו ממני לבוא לאודישן. הייתי בהלם. לא היה לי מושג שזה מה שהיא עשתה. בהתחלה, הוא מודה, הייתי קצת מתוח. הטלוויזיה לא תמיד מראה את האמת, הם מראים את מה שהם רוצים להראות. אבל אחרי שצפיתי בתוכנית, זה היה פצצה. אין שמח ממני. בחרתי בשלומי שבת כי ראיתי עליו שיש לו לב טוב. הוא כל מתוק ומיוחד. זה מה שאני אוהב בו".

דוד פריאן. באדיבות המצולמים
"אין דבר כזה אני ואת. זה אנחנו"/באדיבות המצולמים

ברשתות החברתיות וברשת ה-Youtube הוא כבר גרף אלפי לייקים ותגובות. "אנשים מזהים אותי ברחוב והרבה מאד אומרים לי שעשיתי קידוש השם גדול. אבל מי אני? אני לא רוצה שיזהו אותי. אני רוצה שיזהו את הקדוש ברוך הוא. הייתי רוצה שכולם בעולם יהיו שמחים, וכדי להיות שמח אתה צריך להתחבר למשהו שיותר גדול ממך".

כששאלתי אותו לקראת סוף הריאיון האם הוא שייך לחסידות חב"ד או לסקטור חרדי אחר הוא ענה: "אוי. אני לא אוהב הגדרות. אתה יהודי? אני אוהב אותך. יש לי מקום מיוחד בלב עבור יהודים ובלי קשר אני אוהב את כולם. בדיוק כמו רבי שלמה קרליבך. אני רוצה להיות "האח דייב" אבל שיהיה לי את הכוח להשפיע על אנשים בדיוק כמו שהוא השפיע על הרבה מאד אנשים".

  • עוד באותו נושא:
  • דה ווייס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully