וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

”להראות שאפשר להתמודד עם אנשים שונים”

2.9.2014 / 9:00

10,000 תלמידים לומדים במוסדות חינוך משותפים של דתיים וחילונים, עליהם אמר שר החינוך שי פירון כי הוא מצטער שאין מספיק מוסדות חינוך כאלה. אפרת קרסנר, בוגרת בי"ס דתי, החליטה לראות מקרוב את ה"בי"ס המשותף" וגילתה שזו דרך מופלאה להכיר את האחר ולגלות שהוא לא כזה

עידו שחם עריכה: מאיה בן ניסן

עברו 6 שנים בערך מאז דרכה כף רגלי בבית הספר הדתי לבנות 'אמי"ת עירוני ו'" בחיפה. מדי פעם יוצא לי לחלוף לידו , ואני מוצאת עצמי תוהה איך היו נראים חיי אם לא הייתי לומדת במוסדות חינוך דתיים נפרדים מחילונים. היה לי כל כך קל ואפילו די התאים לי להיות בכיתה בה כולם חשבו כמוני. ביסודי אף זכור לי שלמדתי שנתיים בכיתה נפרדת שהכילה בנות בלבד. זכורה לי היטב המבוכה שהייתה לנו בכיתה ג' כשהחליטו בבית הספר להפוך את הכיתות למעורבות - גם בנים וגם בנות. רק אני מכל הכיתה הרמתי יד כשהמורה שאלה "מי מהבנות מסכימה לשבת ליד בן?". אני בכלל לא מבינה איך העזתי. הבנות הסתכלו עליי במין פרצוף "מה את חושבת שאת עושה?" אבל אני לא הבנתי מה הבעיה.

בבית הספר "אושא" שברמת גן נפתחו לראשונה כיתה א' וכיתת גן משותפת לדתיים וחילונים ביוזמת "צו פיוס", שתומכת במספר מוסדות כאלו שקיימים בכל הארץ ובעשרה מוסדות נוספים שצפויים להיפתח השנה. כבוגרת החינוך הממלכתי דתי שבו למדו דתיים, החלטתי לנסוע לבית הספר ולהבין באמת, מה עומד מאחוריי האידיאולוגיה המשותפת של הדתיים וחילונים. החלטתי לנסוע לבית הספר ולברר מקרוב מה קרה לחינוך הדתי ואיך קורה שיותר ויותר משפחות מחליטות לשלוח את ילדיהם דווקא לבית ספר משותף, של דתיים וחילונים.

בית הספר המשותף. עידו שחם
בית הספר המשותף/עידו שחם

את היום הראשון ללימודים בבית הספר "אושא" פתח ישראל זינגר, עיריית רמת גן בפגישה עם המורים והתלמידים החדשים :"פה מתרחש משהו חדש, מתחילים בית ספר שבו לומדים דתיים וחילונים ביחד. וזה לא דבר של מה בכך".

ענת אשר, מנהלת זו השנה השלישית את המוסד, מספרת שזהו ביטוי להשקפת עולם שצריכה להיות קיימת בשיח הישראלי, במיוחד אצל דתיים: "הציונות הדתית מתרחקת מאוד מהאוכלוסייה החילונית וזה מצער מאוד. אני רואה בחינוך המשותף ערך מאוד חשוב, אידיאל וצריך לאפשר למשפחות ברמת גן חינוך מהסוג הזה".

כשענת מדברת על משפחות מהסוג הזה, היא מתכוונת למשפחתה של איריס שחר, אמא של גיא שמתחיל ללמוד בכיתה א' בבית הספר המשותף. איריס היא חילונית וטוענת שרק באמצעות מסגרת כזאת בנה ידע להכיר את השונה: " כשרשמתי אותו לבית הספר חיפשתי משהו חדש ומאתגר, שייתן ערך מוסף ומיוחד כמו לימודי תנ"ך ופרשת השבוע".

בדומה לאיריס, נורית דאבוש מדברת על האתגר שבחינוך כזה אבל אומרת שאין לנו דרך אחרת. דאבוש נמנית בין המובילות ליוזמה של החינוך המשותף החדש: "אני מכניסה כעת את בתי לכיתת גן מעורבת של דתיים וחילונים וזה מלווה בחששות רבות אבל אני יודעת שזו צריכה להיות דרך ההתמודדות שלנו. זו דילמה חינוכית מהמעלה הראשונה, אבל ככל שאתה מקדים את ההתמודדות שלהם והמפגש עם האחר, אתה הופך אותה ממשהו קשה מאוד למשהו שקל לחיות איתו".

בית הספר המשותף. עידו שחם
"פה מתרחש משהו חדש" ישראל זינגר, עיריית רמת גן/עידו שחם

לא מורכב מדי בשביל ילדים בגיל כל כך צעיר להתמודד עם אורח חיים שונה משלהם?

איריס שחר: "אני לא חושבת שאני מסבכת את הבן שלי. הרי אנחנו חיים ביחד כל הזמן עם אנשים דתיים, אנחנו לא חיים בבועה של עצמנו". עוד היא מוסיפה: "אני מאמינה שאפשר לחיות ביחד. בני גיא, יכיר את העולם לאט לאט בשלבים. הרי בכל מקרה הוא ייפגש עם אנשים דתיים מתישהו, אז למה לא עכשיו?".

נורית דאבוש מחזקת את דבריה: "אני באה מהמקום הערכי ואני חושבת שאחת החולשות הגדולות של העולם הדתי זה שהוא לא יודע להסתדר עם העולם שלא שומר מצוות" כדוגמא לכך דאבוש מביאה את העיתונים והאתרים המגזריים של הציבור הדתי שמתלוננים רבות על חוסר השתלבות ואיזון של דתיים בתקשורת ."זה קשה אבל זה חלק מהאתגר, להתמודד עם אנשים שונים ולהראות שאפשר".

אסף הירשפלד מנהל תחום החינוך הפורמלי בצו פיוס מספר לוואלה שהחינוך המשותף מגיע מצורך של שני הציבורים : "מצד אחד יש ציבור דתי שמרגיש שיש תהליכי הקצנה בחינוך הדתי ומצד שני יש את הציבור החילוני שחושב שיש תהליך של ניכור כלפיי הדת. ב"צו פיוס" שמנו לעצמנו מטרה לעודד מרחב חיים משותף, משמעותי לאוכלוסייה הדתית, החילונית והמסורתית. אחת הדרכים לכך היא באמצעות בתי הספר שבהם הם לומדים ביחד".

בית הספר המשותף. עידו שחם
"להתמודד עם אנשים שונים ולהראות שאפשר" ראש עיירית רמת גן והצוות החינוכי במפגש עם הילדים/עידו שחם

בכלל המוסדות המשותפים לומדים כ 10,000 תלמידים במוסדות חינוך משותפים של דתיים וחילונים שכוללים גני ילדים, בתי ספר יסודיים ותיכונים. בתחילת שנת הלימודים הקודמת צוטט שר החינוך שי פירון, באירוע הכנסת ספר תורה לבית ספר משותף לדתיים וחילונים, כי הוא מצטער שאין מספיק מוסדות חינוך כאלה.

תמיד חינכו אותי לראות שהעולם שאפגוש לא יהיה כמוני. אבל המפגש עצמו שאותו חוויתי עם העולם, הגיע בשלב מאוחר והוא לא היה קל. אם רק הייתי יודעת איך זה יראה בגיל יותר צעיר, אני בטוחה שהייתי רואה את המציאות אחרת. אני לא בטוחה שאשלח את ילדיי לבית ספר משותף, אבל אין ספק שזה האידיאל ושזו דרך מופלאה להכיר את האחר ולגלות שהוא לא כזה נורא, ואפילו די דומה לך.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully