וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הילד? חזר בתשובה

לפני כמעט 20 שנה אופיר בר-עמי היה הגיטריסט של "איפה הילד" והיה אחראי על להיטים כמו "אהובה הקטנה" ו"נכנס בך השד". היום, אחרי תהליך הדרגתי שבו התקרב לחסידות ברסלב, הוא מוציא אלבום חדש עם ההרכב שלו: "איבי הנחל". ראיון עם רוקר חסידי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופיר בר עמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולי לא שמתם לב, אבל להקת "איפה הילד?" אינה מופיעה בשבתות ובימים טובים כבר כמה שנים טובות. גיטריסט הלהקה, אופיר בר-עמי, שאחראי על להיטים כגון "אהובה הקטנה" ו"נכנס בך השד", חזר בתשובה במגמה ברסלבית ובתהליך הדרגתי שהחל אי שם בתחילת האלף.

הוא נולד בקיבוץ חניתה, הצטרף ל"איפה הילד?" ב-1989, פרש ממנה ב-1996 וחזר אל הלהקה כשהתאחדה לסיבוב שני לפני קצת יותר מחמש שנים. בשנים האחרונות, תוך כדי עבודה על אש קטנה עם להקתו הוותיקה, הקים בר-עמי הרכב משלו תחת השם הברסלבי גם הוא – "איבי הנחל" ויוצא עם אלבום בכורה - "דרך חדש". בימים אלו הוא שוקד על קידום האלבום החדש, מופיע איתם ועם "איפה הילד?", מלמד גיטרה, כותב ואוסף חומרים ומתכונן לשנה החדשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לידת האלבום "דרך חדש" ארכה זמן רב. לא רצית שהאלבום ייצא קודם לכן?

"בפועל, הקלטת האלבום ארכה כשנתיים וחצי, שזה זמן סביר להפקת אלבום להקה, אבל מבחינת כתיבת השירים אכן מדובר בחומרים שחלקם נכתבו לפני הרבה שנים וחלקם סמוך להקלטת האלבום . שני שירים נכתבו בשנות ה-90 ("לא מאוחר" ו"סצנה אחרת"), רוב השירים באלבום נכתבו בעשור האלפיים ועוד שניים נכתבו סמוך להקלטות. במהלך שנותיי הראשונות כמוזיקאי כותב, לא הצלחתי לגבש ולהוציא אלבום עם חומרים שלי, בשנות ה-90 היה לנו הרכב שקראו לו 'משחררי הסעיף' אבל האלבום נגנז ואיתו גם השירים. לאחר מכן בחרתי להקדיש את זמני לטובת התא המשפחתי, כשבמקביל המשכתי כל הזמן לחפש אחר כיוונים מעוררי השראה לכתיבה".

תהליך החיפוש של בר עמי היה גם אחרי תכנים ראויים וגם חיפוש רוחני. החיפוש שנמשך מספר שנים הוביל אותו לכתבי רבי נחמן מברסלב ותורותיו, שם הוא מצא "אוצרות רעיוניים שפתחו לי צוהר לעולם חדש". בר עמי מספר שאחד הדברים שהבין היה שלמילה העברית יש כוח חזק ומילים בוראות מציאות, "אני צריך לקחת אחריות על כל מה ששאני מוציא מהפה ועל אחת כמה בכתיבה ושירה", אומר בר-עמי. "מצאתי בספרים דיבורים מטלטלים שמדברים מהתכלית שלשמה נבראנו, כל אלה השפיעו עלי מאד והוציאו אותי מהחושך שהייתי שקוע בו שנים ארוכות, ממש עברתי סוג של לידה מחדש. חשבתי שזה חומר טוב וראוי והתחלתי לשלב את זה בשירים וברוח זו נכתבו רוב שירי האלבום".

פרט לטקסטים, החזרה בתשובה השפיעה גם על המוזיקה?

"ברור. אחד הדברים שאהבתי בכתבי רבי נחמן זו ההתייחסות שלו לעולם הניגון, ישנן תורות שלמות שמדברות על ניגון ונגינה ומתארות ומסבירות את מהות העניין מזווית מאד חדשנית, למשל 'הניגון הוא הממוצע בין הגשמי לרוחני ומחבר ביניהם'. לדעתי זו הגדרה מאד מדויקת. או למשל 'ניגון הוא בירור של הרוח הטובה מהרוח הרעה ורוח הנבואה מכוח המדמה' .יש פה עניינים גבוהים בכל מה שקשור לניגון וזה משפיע על הגישה".

בר עמי מספר כי הוא התחיל להאזין ולהיחשף לניגונים מעולם החסידות ומציין שהוא מאד אוהב את המוזיקה היהודית המתחדשת שעולה בנוף הישראלי, "טקסטים והשפעות מהמקורות בכל מקום זה דבר נפלא. וכאן המפתח להתהוות של תרבות ישראלית אמיתית שנראה שמחפשת את עצמה בשנים האחרונות.

"בשירי האלבום הושפעתי גם מאמנים רבים שלהם אני מקשיב ואת שיריהם אני אוהב, למשל בשיר 'נחל נובע' השתמשתי בשורה 'דופק על שערי הגן' שבאה מדילן כמובן וגם השיר 'טעם גן עדן' נכתב בהשראת שיר של ה'וולווט אנדרגראונד'. אומנים נוספים שקיבלתי מהם השראה הם אלביס קוסטלו , פנקדליק ,להקת LOVE ומן הסתם עוד כמה".


אין ספק שקיים שוני רב בין "איפה הילד?" לבין "איבי הנחל", אך ההבדלים ניכרים בעיקר בגזרת הטקסטים. רוב השירים ב"דרך חדש" הם בעלי טקסטים דתיים ממש וחלקם אף מלאים ציטוטים של רבי נחמן ושל רבי ישראל אודסר, בניגוד ל"איפה הילד?" שבה הכותב המרכזי הוא חמי רודנר. עם זאת העיבודים וההפקה באלבומם של "איביי הנחל" מזכירים את "איפה הילד?" בחלקים נרחבים מהאלבום. השיר "פרדס רימונים" למשל היה יכול להשתלב באלבום הבא של "איפה הילד?" בטבעיות רבה.

חיצונית - הדתיות שלך לא כל כך ניכרת. יש לכך סיבה?

"עיקר העבודה ביהדות היא בפנימיות , אף על פי שגם לסממנים חיצוניים יש משמעות רבה . כיסוי הראש מסוגל ליראת שמיים ותיקוני הזקן כנגד 13 מידות של רחמים שהשם גילה למשה על הר סיני וכו'. עד עכשיו זכיתי לזקן קצר וגם כובע לכיסוי הראש וטלית קטן. מעבר לכך, ממה שלמדתי בספרי האמת - לא מקפידים על בגדים אז כנראה שלא צריך . בכל אופן , בכל דבר שאני עושה, אני משתדל להישאר כמה שיותר קרוב לעצמי וחשוב לי להרגיש בנוח עם השינויים שעובר."

"איבי הנחל" ו"איפה הילד?" חיים יחד בהרמוניה?

"עם 'איפה הילד?' אני מנגן כבר המון שנים ולמרות ההפסקה הארוכה, החזרה לעבודה המשותפת היא לגמרי מבורכת . אנחנו חברים טובים ונראה שכולנו מבינים שחיבור כזה בין מוזיקאים הוא דבר נדיר שצריך לשמור עליו ולקיים אותו בשביל ליצור אמנות איכותית. כשחזרתי לנגן איתם ב-2009, היו 2-3 שירים מגוף העבודה של הלהקה שנראו לי בעייתיים והחברים התחשבו בי , אני מרגיש ויודע שהדעה שלי חשובה להם ושהם רוצים לדעת גם איך הדברים נשמעים מהזווית שלי כאדם מאמין, זה חלק מהנוף של היצירה שלנו".

בימים אלו "איפה הילד?" עובדים על חומרים חדשים לאלבום עתידי בהפקתו של אסף אמדורסקי.

מתי אתה צופה אלבום שני ל'איבי הנחל'?

"יש לי חומרים טובים שעדיין לא הקלטנו אותם. החומרים יכולים להכיל אלבום נוסף שלם. את חלקם אנחנו כבר מנגנים בהופעות ואחרים נמצאים עוד בשלבי כתיבה ועיבוד . מקווה שנקליט אלבום נוסף בעתיד הקרוב".

עדיין מעניין אותך לגלות סאונדים חדשים?

"אני מתעניין במוזיקה אלקטרונית, ויש לי רצון עז להקליט על פורמט של מחשב ביתי בצורה פשוטה אלבום שיהיה עם סאונדים מסונתזים ומתוכנתים בשילוב כלים אקוסטיים כגון חלילים, כלי הקשה, אולי כינור וכמה שפחות גיטרות . אם זה יקרה אני אפתיע גם את עצמי. בינתיים יש לי כבר כמה כיוונים מוצלחים ואני מתכוון לפתח את זה".

למה אתה מאזין בימים אלו?

"בכל הזדמנות אני מאזין לרדיו, מחפש ומקשיב לדברים חדשים שיוצאים ויש הרבה כאלו. לאחרונה גם מקשיב שוב לאלבום ENGKISH SETTLEMENTשל XTC ולאלבומו של איאן בראון GOLDEN GREATS . בשנים האחרונות עברתי סוג של שינוי ואני מוצא את עצמי יותר מאזין לשירים בעברית, יש בשפה משהו שמנגן לי על הנימים והחוויה הופכת להרבה יותר עמוקה ומענגת".

"איבי הנחל'' ישיקו את אלבומם החדש במועדון הבארבי בת"א ב-28 לאוקטובר.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully