וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבנות הצבאית מתרפסת בפני החרדים"

21.9.2014 / 14:44

לראשונה מאז קום המדינה ובאופן חריג, החליטו משרד הביטחון וצה"ל לייבא פירות וירקות בשנת שמיטה מחו"ל. המשמעות: ייקור ההוצאות ופגיעה בחקלאות בישראל. ההחלטה גוררת ביקורת נגד הרב הצבאי הראשי: "אימץ את התפיסה החרדית הקיצונית ובכך פוגע גם בדמותו של צה"ל"

דוכן למכירת פירות וירקות בשוק מחנה יהודה. עומר מירון
פירות וירקות בשנת שמיטה./עומר מירון

ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מתח היום ביקורת נגד החלטת הרב הצבאי הראשי תא"ל רפי פרץ, שלא לרכוש פירות וירקות מחקלאים ישראליים עקב שנת השמיטה. במכתב ששיגר לשר הביטחן משה (בוגי) יעלון הוא כתב כי "ההחלטה היא פגיעה ישירה וחמורה בחקלאי ישראל".

הרצוג ציין כי לאורך השנים אישרו הרבנים הראשיים, ובכללם גם סבו, הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג ז"ל, לרכוש פירות וירקות מחקלאים ישראלים על בסיס הלכת "היתר שמיטה". "החמרה הלכתית, דווקא בעת הזאת בה החקלאות הישראלית נמצאת במשבר וזקוקה לכל סיוע אפשרי, מנוגדת לערכי ההתיישבות והתמיכה בחלש ובנזקק".

לדברי הרצוג, "במידה וההחלטה תישאר על כנה בכוונת מפלגת העבודה להיאבק בה בכל הכלים הפרלמנטריים והציבוריים העומדים לרשותנו, כדי למנוע פגיעה בחקלאי ישראל".

בשבוע שעבר, התפוצץ המו"מ שהתקיים בין נציגי החקלאים לבין משרד הביטחון ומשרד החקלאות בנוגע לאופן שבו יקבל צה"ל את הפירות והירקות במהלך שנת השמיטה. בהתאחדות טוענים כי לראשונה מאז קום המדינה, משרד הביטחון וצה"ל בחרו לנהוג השנה ב"גישה מחמירה" של ההלכה היהודית ולייבא את הפירות והירקות מהרשות מחו"ל. לטענת החקלאים, יבוא התוצרת הטרייה ייקר את ההוצאה בעשרות מיליוני שקלים - ובמקביל, יסב פגיעה קשה בחקלאות הישראלית.

שר החקלאות פנה גם הוא ליעלון: "הרב פרץ אימץ את התפיסה החרדית הקיצונית המחמירה", כתב לו במכתב שעסק בנושא, "ובכך הוא לא פוגע רק בחקלאי ישראל אלא גם בדמותו של צה"ל. זה צעד נוסף בהתחרדותו של צה"ל וזה תקדים שהרי אין שום ארגון ציבורי אחר במדינה שנקט בצעד כזה".

שר הביטחון מגיע יחד עם ראש אכ"א והרב הצבאי הראשי לבית משפחת סגן-משנה הדר גולדין בכפר סבא. שלומי גבאי
מאמץ את הגישה החרדית המחמירה. רפי פרץ/שלומי גבאי

ח"כ אלעזר שטרן תקף ברוח דומה את החלטתו של הרב פרץ. "מה נאמר למי שידרוש מחר לבטל את תעודות הכשרות שמנפיקה הרבנות הצבאית ולהפוך את כל מטבחי צה"ל לכשרים בהכשר הבד"ץ של העדה החרדית כי יש כמה עשרות חיילים שמקפידים על כך? לצערי הרב זהו חלק מתהליך מתמשך של התרפסות הרבנות הצבאית בפני החרדים לגוניהם השונים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל בהנחיית הרבנות הראשית על מנת להבטיח כי הרוב המוחלט של היבול ייקנה מחקלאים ישראלים. בנוסף, תומכת הרבנות הצבאית מלכתחילה ב"היתר המכירה" על מנת להמשיך ולצרוך יבול מתוצרת הארץ בהתאם לאילוצי שנת השמיטה וע"פ הנחיית הרבנות הראשית האזרחית".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully