וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: איך החרדים קונים דירה לילדיהם?

7.10.2014 / 9:22

לכמה מהחרדים יש דירה בבעלותם? איזה סכום יהיו מוכנים הורים ליטאים וחסידים לשלם עבור דירה ראשונה לילדיהם? מאיפה הם מגייסים את הכסף וכמה מהחרדים היו רוצים לגור בבני ברק או בירושלים? סקר חדש מגלה את התשובות

הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013. עומר מירון, צילום מסך
הפגנת חרדים נגד הגיוס בירושלים, מאי 2013/צילום מסך, עומר מירון

סקר של עיתון "המודיע", מכון "סקר כהלכה" ו"רם ישראל" המתפרסם הבוקר מספק תשובות מרתקות על הצורה שבה מתנהל שוק הדיור בחברה החרדית. 80% מהמגזר החרדי מחזיק בדירה בבעלותו, וההסבר לכך הוא פשוט: ההורים משתתפים בהוצאות הדירה הראשונה עבור ילדיהם. יתרה מכך, פילוח מעמיק יותר מעלה שהחרדים הליטאים קונים יותר דירות (86%), לעומת זאת, הספרדים והחסידים הרבה פחות. רק 80% ו-75% מהם (בהתאמה) יקנו דירה.

בוואלה! יהדות לא מפחדית משאלות

האפליקציה שתבנה לכם סוכה

הומו דתי: "אלוהים, טיפול ההמרה לא שינה אותי"

כשרוחו של הכהן הגדול ביקרה בקטמנדו

בזכות טיפול ההמרה התחתנתי עם אישה

אז ההורים עוזרים, זה ידוע. אבל עד כמה? הסכום הממוצע הוא: 768,991 שקל, כמעט שווי מלא של דירת 3 חדרים בערים חרדיות מסוימות ברחבי הארץ. גם לשאלה הזו עד כמה החרדים עוזרים לילדיהם אין תשובה אחת.

כך למשל, הוריהם של החתנים הליטאים ישלמו פחות על השתתפות בדירה (25% יתנו סכום שנע בין 100 ל-200 אלף שקל), בעוד הוריהן של הכלות הליטאיות יסכימו לשלם הרבה יותר (38% יתנו סכום כסף שנע בין 375 ל-800 אלף שקל). הוריהם של החתנים והכלות בציבור החסידי לא ישלמו מעבר ליכולתם, סכום של עד 200 אלף שקל מכל צד.

חתונה חרדית. Oded Balilty, AP
כלה חרדית/AP, Oded Balilty

מהיכן החרדים מגייסים את הכסף?

40% מההורים שמשתתפים בקניית הדירה לזוג הצעיר, מגייסים את ההון הראשוני מחסכונות. 21% מלווים את הכסף מגמ"חים, השאר לוקחים הלוואות בנקאיות או משכנתאות. פילוח לפי מגזרים מעלה כי הציבור החסידי (27%) מלווה את הכסף מהגמ"ח הקהילתי, הליטאי (22.2%) מלווה את הכסף באמצעות משכנתא.

נתון מעניין נוסף בסקר הוא ש- 32.26% מהזוגות הצעירים במגזר החרדי לא מחזיקים דירה בבעלותם. רק 45% מהם מתגוררים בדירה שבעלותם, כ-55% מתגוררים בשכירות וכ-22% מתוכם משכירים את הדירה שקנו בפריפריה לטובת מגורים ליד הוריהם או בעיר מבוססת יותר. מהסקר גם עולה שהקרבה להורים ולמשפחה הכי משפיעה על החרדים בקניית דירה. הקהילתיות והחינוך תופסים נתח משמעותי יותר בסקטור החסידי. בקרב הליטאים והספרדים, הקרבה להורים ולמשפחה משמעותית יותר.

ערב לכבוד 11 חודשים לפטירת הרב עובדיה יוסף בבנייני האומה בירושלים. נועם מושקוביץ
הליטאים והספרדים מעדיפים קרבה להורים/נועם מושקוביץ

כמה מהחרדים בבני ברק היו עוברים לירושלים?

60.5% היו מעדיפים לגור בירושלים בשל איכות החיים. רוב החרדים שכבר גרים בירושלים מרוצים ממקום מגוריהם ואילו 9.6% מתושבי בני ברק היו מעדיפים לעבור לירושלים ורק 11.5% מעוניינים להישאר בבני ברק. גם רוב המתגוררים בריכוזים החרדיים ברחבי הארץ היו רוצים לגור בירושלים, אך מקרב תושבי אלעד ומודיעין עילית, ערים הממוקמות באזור המרכז, ישנם אחוזים ניכרים שהיו רוצים לגור בבני ברק. תושבי אשדוד מתחלקים: חצי בירושלים וחצי באשדוד.

שאלה נוספת בסקר היא האם החרדים מאמינים לשר השיכון והבינוי אורי אריאל כשהוא מצהיר שמחירי הדירות ירדו בשנים הקרובות? התשובה לכך הייתה חד משמעית רוב החרדים (96%) לא מאמינים להבטחותיו.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully