וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבין מי שמשווה חיילים חרדים לחזירים"

13.10.2014 / 13:53

למעלה משנה מככב במגזר החרדי הקמפיין נגד החיילים החרדים. הרבנים טרם גינו אותו אך לאחרונה יש שמוכנים להסביר למה הם תומכים בו: "חייל חרדי גרוע יותר מיוצרי הקמפיין"

גיוס החרדים אושוויץ לספרדים. באדיבות המצולמים
מתוך קמפיין החרד"קים/באדיבות המצולמים

קמפיין החרד"קים, המבקש להוקיע את בני המגזר החרדי המבקשים להתגייס לצה"ל, מככב כבר למעלה משנה בריכוזים החרדיים. על אף שהוא תוצר אנונימי של השוליים הקיצוניים במגזר החרדי, הוא הצליח לחדור גם אל המיינסטרים. מודעות, פשקווילים ותחרות קריקטורות נגד החיילים הפכו לשיחת היום ובסוף השבוע, לאחר כמה חודשי הפוגה, הוא שבר את השיאים של עצמו: יוצריו הפיצו מודעות המציגות את החיילים החרדים כחזירים.

חידוש הקמפיין מעורר שאלות רבות סביב מאבק החרדים נגד גיוס בחורי ישיבות לצה"ל, בעיקר את השאלות האם מודעות קיצוניות עלולות להצית אותו מחדש? מדוע הרבנים מהמיינסטרים החרדי אינם מגנים את הקמפיין והאם זו הוכחה לכך שהם תומכים בו?

"הקמפיין הזה נולד מתוך מצוקה וחוסר אמון במערכת", מסביר בועז נקי, מאנשי "הפלג הירושלמי" של הציבור החרדי-ליטאי, "אם הצבא משתמש בחרדים כפיתיון לבחורי ישיבות או לנוער נושר, אני יכול להבין את מי שמשווה חיילים חרדים לחזירים. אם הקמפיין ימנע מחרדי בודד לא ללכת לצבא, ייתכן והוא הצליח והיה שווה את פרסומי האיורים שלו".

הפלג שאליו שייך נקי הוא של הרב שמואל אוירבך, מנהיג של חלק מהציבור הליטאי. הוא נחשב לקיצוני מאד במאבק נגד גיוס החרדים לצה"ל והסבריו מדוע הוא תומך בקמפיין הם ללא ספק מפתיעים לאור העובדה שעד כה לא נשמעו חרדים, גם לא מהקיצוניים שמביעים בו תמיכה. "למה כועסים רק על יוצרי הקמפיין? בעיניי בחור ישיבה שהתגייס לצה"ל, מגדל פיאות ולובש ציצית רק כדי למשוך איתו עוד בחור לצבא, הוא גרוע יותר ממי שצייר את החזיר והשווה אליו את החיילים החרדים. הוא משמש ליאיר לפיד ונפתלי בנט ככלי ניגוח בחרדים".

מנגד, העיתונאי החרדי יצחק נחשוני סבור כי מעשה שוליים כזה או אחר לא בהכרח יוביל לגינוי של רבנים. "מובן מאליו שהרבנים מתנגדים לקמפיין הזה", אומר נחשוני, "כל מי שמנסה להציג את הדברים אחרת, הוא אינו דובר אמת. יש הרבה מאד מעשים של שוליים שהרבנים לא מגנים ולא אחרי כל מעשה, חייב להגיע גינוי רבני. למה שנגנה אנשים שהם לא מתוכנו?".

לדברי נחשוני, הקמפיין הוא אנטיתזה של ההגדרה 'תורתו אומנותו' שבגינה השתחררו בעשרות השנים האחרונות המוני חרדים מצה"ל. "כשאנחנו מבקשים שגיוסם של בני הישיבות יידחה, זה רק בגלל שהם לומדי תורה ותפקידם ללמוד תורה. לא בגלל שמישהו אחר לובש מדים או שצה"ל לא נראה לנו כמסגרת. זו שאלה משנית".

גיוס החרדים אושוויץ לספרדים. באדיבות המצולמים
מתוך קמפיין החרד"קים/באדיבות המצולמים

"המגזר החרדי מעריך את פעולותיו של הצבא, את ביטחון המדינה ואת מה שהחיילים עושים כדי להגן פיזית על לומדי התורה. אבל, גינוי של לובש מדים הוא ערעור הטענה שלומדי התורה משרתים ביחידה עילית. בחור בן 18 שיושב ולומד, לא יתפתה מדבר לשנות את אורח חייו. לא המדים, הנעליים האדומות הצבאיות או התג של גבעתי וגולני".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully