וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לסכסוך? הרבנים יוסף ועמאר נפגשו

13.10.2014 / 19:50

האם זו הפגישה שתוביל לסיום הסכסוך בש"ס? הרב הראשי יצחק יוסף וקודמו בתפקיד הרב שלמה עמאר נפגשו לראשונה מזה יותר משנה. "עדיין מוקדם לומר שפניו לשלום גם עם אריה דרעי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבנים עמאר ויוסף. היום בפגישה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לראשונה מאז הבחירות לרבנות הראשית לישראל לפני יותר משנה, נפגשו היום (שני) לשיחה רשמית הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, וקודמו בתפקיד הרב שלמה עמאר שמתמודד לכהן כרבה הספרדי של ירושלים. הפגישה היא חלק מהידברות שמנהלת ש"ס עם הרב עמאר בניסיון להוביל לשלום בינו לבין ראשיה.

הפגישה התקיימה אחר הצהריים בסוכתו של הרב יוסף בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים. היא נמשכה חצי שעה וקדמו לה מסרים של שני הצדדים שהבינו שהסכסוך המשפחתי והפוליטי בניהם רק מזיק. כך לדוגמה, בערב יום הכיפורים, שיגר הרב עמאר אל הרב יוסף ספר שחיבר ובו הקדשה אישית.

גורם המעורב בפרטיה סיפר כי היא תוכננה הבוקר לאחר שיחת טלפון שהתקיימה בין השניים. לשכתו של עמאר פרסמה הודעה ובה עדכנה על פרטיה היבשים מתוך הפגישה. "הרבנים שוחחו בדברי תורה ובענייני היום והעלו את הצורך לאיחוד השורות בקרב היהדות הספרדית הנאמנה", נכתב בה.

לפי ההודעה, הרב עמאר אמר לרב יוסף שבחירתו לתפקיד הרב הראשי הספרדי היא "ברכה גדולה לעם היהודי וזכות גדולה בהיותך ממשיכו של מרן מאור ישראל הרב עובדיה יוסף", זאת למרות שבבחירות לרבנות הריץ עמאר מועמד אחר נגדו, דבר שגרם לסכסוך בניהם.

הפגישה היום בין הרבנים נולדה על רקע התמודדותו של הרב עמאר לכהן כרבה הספרדי של ירושלים. החשש של ש"ס שעמאר ייבחר, בעודו בנק עם ראשי התנועה, האיץ את המשא ומתן בין הצדדים. אולם, הפגישה היא צעד ראשון בדרך לסיום הסכסוך הספרדי ולקראת תמיכה אפשרית של ש"ס במועמדותו.

דרעי יודע שבחירתו של עמאר בירושלים מעמידה אותו במקום בעייתי מבחינה פוליטית ותורנית ויעדיף שהוא ייבחר רק לאחר שמפלגתו תביע בו תמיכה. הרב עמאר יאהב לקבל את התמיכה הזו אך לא ימהר להשלים עם דרעי.

הרב עמאר, למשל, לא היה מוכן לשמוע על מהלכי שלום שבהם היו מעורבים בתקופה האחרונה דרעי או מי מאנשיו. "היו הרבה מאד ניסיונות ומהלכים לשלום", סיפרו גורמים פוליטיים, "אף אחד מהם לא צלח מאחר והרב עמאר לא מוכן לסלוח לדרעי על מה שעשה לו". מנגד, גורם בש"ס אמר כי "דרעי והצמרת הרבנית של התנועה מעורבים בכל צעד בסיפור הזה", כלשונו.

תחילת הסכסוך בין ש"ס והרב עמאר החל בסוף כהונתו כרב הראשי לישראל. הרב ביקש להאריך את ימיו כרב ראשי ולקבל כהונה נוספת. הצעת החוק שהייתה אמורה להסדיר את המינוי – נפלה. בסביבתו של הרב עמאר טענו כי אריה דרעי הפיל את החוק. דרעי הכחיש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלי ישי, יריבו של דרעי עם הרב עמאר./מערכת וואלה!, צילום מסך

מאוחר יותר, בבחירות לרבנות הראשית העמידה ש"ס את הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה. אלא שהרב עמאר הציב מועמד משלו, את הרב ציון בוארון. הרב בוארון הפסיד בהתמודדות, אבל עצם המעשה גרם לסכסוכים רבים. כשהרב עובדיה יוסף אושפז באחת הפעמים האחרונות שלו, ניגש הרב עמאר לבקר אותו וזכה ממנו להתקפה קשה. "אתה משיב רעה תחת טובה", והוסיף: "מה פשעי ומה חטאתי כי דלקת אחרי".

מאז פטירתו, טוענים מקורבי עמאר כי ה"מרן" סלח לו לאחר שהסביר את פעולותיו במירוץ המדובר. אבל בש"ס לא וויתרו והמשיכו לרדוף את עמאר, הדירו אותו מכנסים רשמיים של המפלגה, לא טרחו להזמין אותו לטקסי האזכרה של הרב עובדיה ואיימו על פעילי ש"ס המקומיים שהזמינו אותו לעצרות ברחבי הארץ.

האם הפגישה בין הרבנים יוסף ועמאר מובילה את ש"ס לעידן חדש ללא סכסוכים? האם פניו של הרב עמאר לשלום גם עם ראש ההנהגה דרעי? ובכלל האם יש מישהו בש"ס שמעוניין בשלום אמיתי? כל השאלות האלה נשארות לא פתורות, ועליהם רק ימים יגידו.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully