וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החילונים שישמרו שבת בפעם הראשונה: "אתגר מרגש"

23.10.2014 / 22:50

רונית הצטרפה לפרויקט השבת הבינלאומית בפייסבוק, "זו הייתה החלטה של רגע". עוז הצטרף בגלל "החיבור היהודי שחצה גבולות" ונילי בגלל שהרגישה ש"היהדות הולכת לאיבוד"

ארוחת חג. ShutterStock
ארוחת שבת./ShutterStock

למעלה ממיליון יהודים ב-400 ערים שונות ברחבי העולם ישמרו את השבת הקרובה במסגרת פרויקט השבת הבינלאומי KEEPING IT TOGETHER, הקורא לשמור את השבת הקרובה כאקט של סולידריות יהודית כלל עולמית. הפרויקט שיזם הרב וורן גולדשטיין, הרב הראשי של דרום אפריקה, חצה גבולות. לא רק את הגבולות הגיאוגרפיים בעולם, אלא גם את הגבולות שבין חילונים ודתיים.

מרביתם של המשתתפים הם חילונים שמתנסים בפעם הראשונה בחייהם בשמירת השבת. "ראיתי את העמוד בפייסבוק", מספרת רונית וורצל-לרנר מעכו, "נכנסתי לשם, התחלתי לקרוא על הפרויקט וזה נורא ריתק אותי. אפילו הורדתי את האפליקציה. הכל היה מאד ידידותי, בלי כפייה או הפחדה וזה כנראה דחף אותי לזה".

וורצל-לרנר היא מדרכת חוגי בעלי חיים בגנים ובבתי הספר. היא סיפרה שמעולם לא שמרה שבת קודם. "התחלתי לקרוא תגובות של טוקבקיסטים בפייסבוק ושמתי לב שיש המון חילונים שעושים את זה. אמרתי לעצמי 'מה, אני לא יכולה לעשות את זה?'. זו הייתה החלטה של רגע. הכנתי רשימת קניות, הכנסתי בתוכה פלטה חשמלית, מיחם חשמלי, בשמים, עברתי על האפליקציה ודאגתי לקנות הכל. 24 שעות קודם, הכל כבר מוכן וזה נורא מרגש".

היא מביעה חשש מפני השיתוף פעולה של בן זוגה וילדיו, "בתו תשמור איתי, גם היא מעולם לא שמרה שבת קודם וזו הזדמנות עבורה לעשות את זה יחד איתי. אני עדיין מקווה שבן הזוג שלי יצטרף, הוא קצת מתנדנד. עבורי זה משהו חדש ואני נורא מתרגשת".

רונית וורצל-לרנר. באדיבות המצולמים
בן זוגה מתנדנד. רונית וורצל-לרנר/באדיבות המצולמים

נילי אבן ארביב מכפר סבא מגדירה את עצמה מסורתית, אך זו תהיה הפעם הראשונה שהיא תערוך שבת בביתה וגם תשמור אותה. "זה אתגר עבורי", היא אומרת, "כשסיפרתי לבעלי הוא שאל אותי 'אמרת לכל החברות שלך שלא יתקשרו?', עניתי לו שאני לא צריכה להגיד, פשוט מנתקת את הטלפון. אני מקווה לעבור את השבת הזו בהצלחה. אם הילדים שלי ידליקו טלוויזיה, אני אלך לחדר וזו תהיה הזדמנות טובה לסיים לקרוא ספר טוב".

אבן ארביב מקווה כי הפרויקט יעזור להכרת היהדות בעולם, "הלוואי שזה יצליח, היהדות שלנו הולכת לאיבוד וזה חבל לי. היום הכל הפך להיות מודרני יותר. כשהייתי ילדה פורים היה פורים וחנוכה היה חנוכה. היום זה לגמרי פחות. עם ישראל צריך להבין שזה בסך הכל בשבילנו. השבת היא לגמרי מתנה עבורנו".

נילי אבן ארביב. באדיבות המצולמים
אמרת לכל החברות לא להתקשר? נילי אבן ארביב/באדיבות המצולמים

עבור עוז צוק מקיבוץ ברעם של השומר הצעיר, זו תהיה השבת הראשונה שהוא ישמור בחייו. צוק, נשוי בן 40 ואב לארבעה ילדים הסביר שהצטרף לפרויקט כי אהב את "החיבור היהודי שחצה גבולות" שעבורו זה היה "דבר יפה וללא ספק מרגש". גם הוא כמו רבים אחרים נחשף לפרויקט דרך הפייסבוק. "הדבר הכי דתי שעשיתי לאחרונה זה ברית לילדיי וצום יום כיפור".

אשתו והילדים הבטיחו לא לנסוע ברכב, אך הוא סבור כי הם ידליקו טלוויזיה, "נעשה דברים בכיף כדי להעביר את השבת. הפרויקט הזה היה נראה לי אתגר מעניין, יש לי חיבור טוב לכל מה שקורה בזמן האחרון בעולמנו והחלטתי שזו משימה שאני לוקח על עצמי".

עוז צוק. באדיבות המצולמים
אשתו והילדים הבטיחו לא ליסוע ברכב. עוז צוק/באדיבות המצולמים

גם קלייר אבן-עזרא קסטל, דור שביעי בירושלים נשאבה אל תוך הפרויקט דרך הרשת החברתית, "נולדתי למשפחה חילונית השומרת מסורת. ימי שישי אצלנו כללו הדלקת נרות, קידוש וברכה על החלה אך מעולם לא שמרתי שבת כהלכתה". לדבריה, "אחרי שקראתי את הפרסומים השונים נדלקה בי אש מיוחדת שלא כבתה התלהבותה. נסכתי בדעתי כי זו הזדמנות אדירה ומיוחדת לנסות ולשמור שבת ולהיות חלק ממשהו מיוחד, עולמי ומרגש עד מאד".

ברשימת תכוניותיה יש בישול חמין, הליכה לבית הכנסת וזמן בילוי עם המשפחה, "אני מאחלת לכל המשתתפים החדשים והוותיקים שבת של שלום, שמחה ואהבה. איש איש בדרכו שלו, ומי יודע... אולי שלום חנוך יוכל לכתוב שיר על משיח שכן בא".

סלבריטאים ישראלים, בהם השחקן אושרי כהן והזמרת מאיה בוסקילה, הצטרפו לפרויקט. אליהם נוספו ביומיים האחרונים גם יאנה יוסף, שרי גבעתי ואביב אלוש שפרסם פוסט שזכה ליותר מעשרות אלפים לייקים. "שבת היא אחת המתנות המדהימות ביותר שקיבלנו", כתב אלוש "וזה ממש לא משנה באיזה בית גדלת, אם אתה מאמין או לא, מהי רמת האמונה שלך וגם אם אתה לא מאמין בכלל, הרי בתכל?ס כולנו חיים משבת לשבת. כבר ביום שלישי אנחנו מתחילים לפנטז עליה ובמוצ?ש כולנו בהלם מכמה מהר היא עברה ובראשון מבינים כמה השבת הטעינה אותנו כדי לשרוד את המרוץ המטורף שאנחנו חיים בו".

אביב אלוש. אינסטגרם, אתר רשמי
הצטרף לפרויקט. אביב אלוש/אתר רשמי, אינסטגרם

"שבת זה הזמן שלנו למשפחה, לחברים, לאוכל שאנחנו אוהבים ובעיקר לשקט שלנו", הוסיף אלוש, "אז לסיכום שבת היא נטו בשבילנו. פרויקט בינלאומי מדהים בעיניי שקורא לכל היהודים ברחבי העולם לשמור יחד את השבת הקרובה 25.10 לא ממקום של כפייה חלילה אלא ממקור מאחד אנרגטית שאין לי ספק שרק טוב יכול לצאת ממנו. אז לכל מי שייקח חלק וגם למי שלא אני מאחל לכם כבר מהיום שתהיה לכם אכבר מן אכבר של שבת שלום".

5
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully