וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי הבחירות: כישלון בהרכבת המועצות הדתיות

27.10.2014 / 12:30

שבוע אחרי שתם מועד הרכבת המועצות הדתיות עולה כי המשרד לשירותי דת הרכיב רק 19 מתוך 132 מועצות. הדבר יאפשר לשר בנט וסגנו בן דהן למנות ממונים במקום הרכבים ובכך לאפשר מינויים פוליטיים. חדו"ש: "מחדל חמור שמוכיח עד כמה המועצות מיותרות"

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט וח"כ יוני שטבון בוועידת הבית היהודי, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
יש לו אפשרות למנות מינויים פוליטיים. נפתלי בנט/ראובן קסטרו

יותר משנה מאז הבחירות לרשויות המקומיות ובדיקה מגלה כי המשרד לשירותי דת סיים את הקמתן של 19 מועצות דתיות בלבד מתוך 132. השאר, טרם הורכבו מחדש וכעת החוק קובע ששר הדתות נפתלי בנט וסגנו אלי בן דהן יוכלו למנות כ-200 ממונים במקום הרכבים נבחרים, דבר שיאפשר מינויים פוליטיים.

הליך הרכבת המועצות הדתיות הוא אחד ההליכים המסובכים ביותר בפוליטיקה הישראלית, אם לא המסובך ביותר. המועצה המקומית ממנה 45% מחברי ההרכב, השר לשירותי דת - 45% והרבנים המקומיים – 10%. לכל אחד מהגורמים ישנה זכות וטו על החלטת השני ובמקרה של אי הסכמה ההחלטה עוברת לידיה של וועדת השרים. בנוסף, ההרכב של המועצה הדתית אמור לשקף את הרכב המועצה המקומית וזו הסיבה לכך שהרכבת מועצות דתיות רבות אינה מסתיימת כלל. לעיתים, מטרפדים גורמים חרדים את הרכבת המועצות כדי למנוע שילוב של חברים רפורמים וקונסרבטיבים.

החוק קובע כי "השר יחדש את הרכבה של כל מועצה, עד תום שנה מיום בחירת המועצה של הרשות המקומית". הבחירות לרשויות המקומיות נערכו ב-22 באוקטובר 2013 ועד לשבוע שעבר, תום המועד להרכבת המועצות, פורסמו ברשומות רק 19 הרכבים של מועצות דתיות. ב-113 הנותרים המשרד לא הצליח או סיים את הרכבתן. כאמור, על פי החוק בכל מועצה דתית שלא מונתה עד למועד זה יכול השר למנות שני ממונים, אחד בשכר והשני לא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועצה הדתית בתל אביב./מערכת וואלה!, צילום מסך

המשמעות היא שלרשותם של בנט ובן דהן עומדים בזכות אי ההצלחה הזו, 226 מינויים שברבים מהם יוכלו להשתמש לצרכים פוליטיים. בחלק קטן מהמועצות האזוריות נערכו הבחירות רק בדצמבר ולכן יש להם עוד חודשיים להשלמת הרכבת המועצה הדתית. את הנתונים חשפה עמותת חדו"ש, במסגרת בדיקה של הסמנכ"ל שחר אילן אחר הרכבי המועצות הדתיות.

"המחדל החמור בהרכבת המועצות הדתיות מהווה הוכחה נוספת עד כמה מדובר בגופים מיותרים שיש לבטל אותם ולשלבם במועצות המקומיות", אמר בתגובה מנכ"ל העמותה הרב עו"ד אורי רגב, "כמו הרבנות הממלכתית גם המועצות הדתיות מנציחות כפיה דתית ומתאפיינות לעיתים קרובות במנהל לא תקין. במקרים רבים הן אף מרבות שנאה ליהדות ומהוות מסחטת כספים לצרכי מינוי מקורבים פוליטיים".

"אין כל הצדקה לכך ששירותי הדת לא יסופקו על ידי הרשות המקומית כמו כל שירות עירוני אחר", אמר רגב. "הסיבה היחידה לקיום הנפרד של המועצה הדתית היא הצורך במינויים וכיבודים פוליטיים לעסקנים אורתודוכסיים וטובות הנאה למפלגות הדתיות. יש לבטל את המפגע הזה ויפה שעה אחת קודם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופים מיותרים שיש לבטלם. אורי רגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעומת זאת, נתוני המעקב מגלים כי שיעור הנשים המכהנות במועצות הדתיות גדל בשנה האחרונה פי 3 לעומת הקדנציה הקודמת של המועצות הדתיות. בעוד ובמועצות הדתיות היוצאות היוו הנשים 6% בלבד מהחברים הרי שב-19 המועצות החדשות הן מהוות 18%. עם זאת, ברובן יש רק אישה אחת ורק בארבע מועצות יש יותר. רגב ברך על כך אך אמר כי המבחן האמיתי של בן דהן יהיה במינוי ממונות על מועצות דתיות.

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "יו"ר מועצה דתית נבחר בהסכמה בין הרשויות הרלוונטיות, עד כה, המשרד הגיע להסכמה ב 40 מועצות דתיות שונות וכ-30 נוספות נמצאות בתהליכי הרכבה אשר יסתיימו בקרוב. המשרד לשירותי דת בחר במדיניות של הסכמה ולא של "הנחתה" כמו בשנים קודמות. במועצות הדתיות עליהן לא הגיעו להסכם, בחודשים הקרובים יקבלו היו"רים הנוכחיים מעמד של מורשה חתימה כדי ששירותי הדת במקומות אלה יוכלו להתנהל בצורה שוטפת ורציפה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully