וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פטירת רחל אמנו: תעשיית הסגולות שמגלגלת מאות אלפים

4.11.2014 / 14:06

יום הפטירה הוא הזדמנות של ארגונים דתיים להרוויח כסף. ב"מוסדות קבר רחל" הציעו תפילה ב-3,240 שקלים וב"מוסדות רחל אמנו" אמרו שהתפילה כוללת גם מפתח מזל ובקבוק יין. הצצה לתעשיית הסגולות

קבר רחל. קובי הר צבי, בחדרי חרדים,
מתפללים בקבר רחל. למצולמים אין קשר לנאמר/קובי הר צבי, בחדרי חרדים

בסוף השבוע הפיץ ארגון "מוסדות קבר רחל" חוברת לצורך גיוס תרומות. בין היתר נטען בה, כי מקובלי הארגון הצליחו לסכל ירי של רקטה מרצועת עזה לעבר קניון עזריאלי ובסיס "הקרייה" בתל אביב, במהלך מבצע "צוק איתן". לפי מה שנכתב שם, "4 שניות בלבד מפרידים בין הטיל שנורה מעזה לבין מגדלי עזריאלי. 3 כיפות ברזל משוגרים לעברו ומחטיאים. רגע לפני שהטיל נוחת וגורם לאלפי נפגעים, מגיעה יד נעלמה, ומסיטה את הטיל אל הים. בתיאום השעות מתברר שהייתה זו ידה רחומה של רחל אמנו - שוב נחלצה להגן על ילדיה האהובים".

עשרות אלפי מתפללים, ובעיקר מתפללות, פוקדים החל מאמש ובמהלך היום (שלישי) את קבר רחל בבית לחם. רחל, מאימהות העם היהודי, נפטרה בי"א חשוון והפכה סמל לדאגת אם לבניה שזכתה שתפילתה עליהם תתקבל. אך הפטירה היא לא רק הזדמנות עבור המתפללים לשפוך תפילה על קברה של "אם הנשים" אלא גם עבור ארגונים דתיים שלקחו את שמה כדגל להצלחות, סגולות וישועות וכך מגלגלים מאות אלפי שקלים בשנה.

קבר רחל 2010. עומר מירון
מדליקים נרות בקבר רחל./עומר מירון

מקרה הירי לעבר קניון עזריאלי ובסיס "הקרייה" לא היה. הארגון החרדי הפך שמועה בווטסאפ לסיפור אמיתי. על הדרך, הוא גם עשה מזה כמה אלפי שקלים. וזה לא נגמר רק בזה. פרנסה, בריאות, זיווג, הצלחה במבחן או בבדיקת הריון, הם חלק בלתי נפרד ממה שיציעו לכם הנציגים והנציגות במוקדי הטלפונים הפועלים תחת שמה של רחל אימנו.

אז מה בתפריט הסגולות, הישועות והתפילות? כמה זה עולה לנו ולאן הכסף הולך?. לרגל יום פטירת רחל אימנו, וואלה! יהדות מציגה: המדריך המלא.

ב"מוסדות קבר רחל" היו מכונים לארגן תפילה יומית קבועה על הקבר, למשך שנה שלימה. התפילה לא רק עבורנו – אלא גם עבור שישה אנשים נוספים לבחירתנו. השירות כרוך בתשלום של 180 שקלים בחודש, תשלום שימשיך באופן אוטומטי לשנה וחצי, כך שבחישוב מהיר ניאלץ להיפרד ב- 18 החודשים הקרובים מסכום נאה של 3,240 שקלים.

"אנשים מספרים שהם היו על סף ייאוש בפרנסה, רפואה ונחת", משכנעת נציגת השירות בקו הטלפוני, "רק הם התחילו לתרום הוראת קבע והתפילות לא שבו ריקם". כשאנחנו עדיין מתלבטים האם לסגור עסקה, ממהרת הנציגה להדגיש שנקבל "גם קמע מיוחד, את חוט השני, איתו עשו הקפות סביב קבר רחל וערבה שחבטו אותה בקבר והיא מסוגלת לשמירה".

קבר רחל. קובי הר צבי, בחדרי חרדים,
קבר רחל/קובי הר צבי, בחדרי חרדים

נציג "וועד הרבנים" הציע תפילה שתימשך 40 יום "על ידי הרבנים שנמצאים בקבר", התפילה הזו תעלה לנו 60 שקל. לעומתה, תפילה "חד פעמית ביום הפטירה" תעלה 36 שקלים בלבד. ואם בכל זאת תרצו תפילה למשך שנה, תידרשו לשלם 600 שקל. והכסף? "אנחנו תורמים אותו לנזקקים, אלמנות ויתומים".

ל"מוסדות רחל אמנו בארץ הקודש" היה תפריט ישועות וסגולות מגוון יותר. "כל יום בשעה 1 ורבע", הסבירה הנציגה, "עורכים את תפילת הבקשות עבורכם ועבור 3 אנשים נוספים שתבחרו. התפילה היא למשך 375 ימים ונשלח לכם גם מפתח מיוחד לפתיחת המזל, יין שעשו עליו תיקונים והקפות בקבר, קלף הקודש וחוט השני. יש לנו גם שירות מיוחד שאם במהלך השנה יש לכם בקשה או תפילה, אתם יכולים להוסיף את השם".

נציגת השירות לא מפסיקה בשכנועים, "אנחנו שומעות כל היום סיפורים על אנשים שנושעו. רק אתמול סיפרה לי אישה ש-13 שנה לא היו לה ילדים, שהיא תרמה הוראת כסף והיא נפקדה בבן זכר. הייתה גם אישה שיצאה מהמחלה הארורה. אתה יכול לתרום את זה גם בכספי מעשר, כדי שתתעשר ואנחנו לא תופסים לך את המסגרת בכרטיס האשראי". בסוף, היא מציינת גם את תג המחיר: תשלום חודשי של 77 שקלים למשך השנתיים הבאות, כך שתיאלצו להיפרד בסך הכל מ- 1,848 שקל. לעומת זאת, תפילה ליום אחד תעלה לכם 180 שקל.

כניסת אזרחים לקבר רחל, אוקטובר 2010. עומר מירון
תפילה בקבר./עומר מירון

נציג השירות ב"קופת העיר" היה קצר וקולע. הוא הציע לתרום 54 שקלים לתפילה חד פעמית על הקבר, 220 שקלים לתפילה יומית למשך 40 יום ו-430 שקלים למשך שנה שלימה. "התפילה היא על ידי שליחי קופת העיר", הוא אמר והוסיף ש"הכסף נתרם לנזקקים של קופת העיר".

בעוד כל הארגונים רצו כסף, לפעמים הרבה כסף. ב"ברסלב מאיר" הסכימו לתת שירות חינם. "לא צריך לשלם כלום", אמר לנו האיש מעבר לקו, "תעבירו לנו שמות עכשיו בטלפון ואנחנו נתפלל עליכם".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully