וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הן לובשות מתחת לחצאית? לנז'רי חרדי שהשם ישמור

20.11.2014 / 16:07

ביקור נדיר בחנויות לנז'רי למגזר החרדי מוכיח שהאקשן האמיתי אכן קורה בחדרי חדרים. בין הפריטים הנמכרים ביותר: גרביוני רשת, חזיות עור ותחתונים עם פרווה. השם ישמור

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
הלבשה תחתונה של חרדיות/ראובן קסטרו

דגמים שלא ציפיתם לפגוש מתחת לגרביונים

"באה לכאן מישהי וביקשה ממני 'חומר תשוקה'. אמרתי לה שזאת לא חנות סקס והיא אמרה שאני חייבת להחזיק את זה פה כי גיסתה מבית שמש ניסתה והשתגעה מזה כל הלילה. ולא חברה שלה, גיסתה! הן ממש מעבירות חוויות. אם מסתכלים על זה כעל מצווה, זה לגיטימי".

יחסי מין, מעבר להיותם מצווה, הם גם דבר כיפי מאוד (זה מה שאומרת השמועה). ובניגוד למה שאולי יכולתם להניח, פתוחי ראש ומשוחררי מחשבה ככל שתהיו – בטח לא חשבתם שהידור במצוות תקף גם על זרע הפורענות כשהלילה יורד. ובכן, לשאלה "מה עושות החרדיות בלילות?" אין תשובה אחת ברורה אבל אם לשפוט לפי חנויות ההלבשה התחתונה, נראה שלא מעט.

בוואלה! יהדות לא מפחדים משאלות

ההיפים מוודסטוק שחזרו בתשובה בעקבות הפסטיבל

ספר חדש: לאכול בשר זה לא יהודי

סיפורו של הרב המהפכן שנותר בודד


תוך תחקיר עיתונאי מן המעלה הראשונה, נשלחתי על-ידי עורך וואלה! יהדות לתור את הארץ בחיפושים אחר לנז'רי לחרדיות, ומה אתם יודעים? לא רק שיש חיה כזאת, היא אפילו נראית לא רע בכלל. התחנה הראשונה שלנו היתה חנות הלבשה תחתונה בעיר חרדית שכוללת כמובן את השלט "אין כניסה לגברים" בכניסה. החנות כוללת חליפות הנקה, חלוקים לבית ובגדי ים – עד כה, סולידי ולגיטימי. אבל מה שמסתתר בתוככי החנות מעניין פי כמה. דגמים שקוראים תיגר די רציני על ההגדרה "בת ישראל כבודה פנימה". מאפיינים ססגוניים עיקריים: רשת, פרווה, תחרות, חזיות מחומר דמוי עור, חוטיני, ועוד כהנה וכהנה דגמים שלא ציפיתם לפגוש מתחת לגרביונים.

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
הלבשה תחתונה של חרדיות/ראובן קסטרו

"אין אצלנו את המילה 'סקסי', זה לא קיים"

בפגישה עם המוכרת הראשונה, ניסינו להבין קודם כל את ההבדל העיקרי בין מוכרת של לנז'רי בחנות רגילה, לבין מוכרת לנז'רי בחברה החרדית. "דבר ראשון, השפה", היא קובעת. "אין אצלנו את המילה 'סקסי', זה לא קיים", היא אומרת בעוד אנו מוקפות דגמים סופר סקסיים של לנז'רי בכל הצבעים ובכל המידות. "הנשים מבקשות 'משהו יפה למקווה', 'משהו יפה ללילה', משהו 'מגרה'. לפעמים הן יכולות גם לבקש ביידיש, ולפעמים הן אפילו מתביישות להגיד מה הן רוצות באמת. את מבינה כבר לבד מה הן מחפשות לפי הדיבור וחוסר הנעימות. מגיעות לפה גם כלות וגם ילדות קטנות בנות 12 שמגיעות לרכוש חזייה ראשונה עם אמא שלהן".

רגע, אבל דוסיות לא מעבירות בגדים מדור לדור וחורשות על אותה החזייה במשך שנים?

"דוסיות משקיעות מאוד בהלבשה תחתונה, וגם בבגדים בכלל. הבגדים שלהן אולי נראים פשוטים, אבל עולים המון כסף. למשל - קשתות, כובעים, או כל דבר שנשים דוסיות שמות על השיער, זה אולי נראה דברים זולים אבל זה עולה מאות שקלים".

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
"דוסים משקיעים מאוד בהלבשה תחתונה מאוד". אילוסטרציה/ראובן קסטרו

החתן המיועד אוהב חזה גדול

בחנות עצמה קיימים גם מותגים כמו "טריומף", "פמינה" ו"ג'ק קובה", לא בדיוק מותגים עלומי שם שאולי היינו מצפים לראות בחנות כשרה למהדרין, אלא מותגים יקרים. האם יכולה להיכנס לכאן אישה עם 12 ילדים ולקנות חזיות במאות שקלים? "תלוי מי", אומרת המוכרת. יכולות להגיע אימהות עם חבורה של 3-4 ילדות שצריכות חזיות, וככה את מתקתקת קנייה של לפחות אלף שקלים".

מתי בעיקר מתבצעות המכירות הגדולות?

"בעיקר בפסח, בסוכות. לפני חגים הן יודעות שיש מבצעים. אולי היית חושבת שלפני החגים הן יקנו הלבשה עליונה, כי הציבור הדתי הולך לבית הכנסת ומתארח אצל אחרים, אבל ההשקעה היא דווקא בהלבשה התחתונה. הנשים מאוד מודעות לזה שחזיות טובות עושות את הבגד. הן יכולות לבוא עם הבגד שהן מתכננות ללבוש בכדי שתתאימי להן משהו במיוחד שיהלום אותו. הן יבקשו משהו שיגדיל, שיקטין, מינימייזר- הן מכירות את כל המושגים האלה מעולם ההלבשה התחתונה".

לצד זאת, היא מספרת סיפורים שמזכירים מוכרת לנז'רי בחנות "חילונית", כשהיא מצהירה כי "90% לא יודעות להגיד לך את המידה שלהן. אני יכולה להסתכל עליהן ולדעת את המידה". ומה עושים אחרי שיודעים את המידה? מסתבר שהדבר תלוי בלקוחה, עם מי היא באה ובעיקר - לאיזו מטרה (או ליתר דיוק: לשם איזה קיום מצווה) היא נמצאת כאן.

בחנות אחרת אנחנו פוגשים מוכרת שמנדבת סיפורים פיקנטיים יותר מקיגל ירושלמי. "הייתה פה כלה שבאה עם אמא שלה. האמא דיברה בשם הכלה וביקשה משהו שיגדיל, כי החתן המיועד שלה אוהב חזה גדול. זה היה מפתיע, כי בציבור החרדי את לא אמורה לדבר עם החתן לפני, ולדעת מה הוא אוהב, מה גם שהאמא מספרת לך מה החתן של הבת שלה רוצה בנוכחות הבת - זה יכול להיות קצת מוזר. אבל זה נדיר".

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
"החתן המיועד שלה אוהב חזה גדול"/ראובן קסטרו

ככה נהוג בחסידות וזה מה שיהיה

זכור לך מקרה מפתיע במיוחד?

"יש המון, זה משתנה לפי החסידויות", היא אומרת בחיוך. "למשל חסידות קרלין. בדרך כלל יש את הכלות, בנות 17-18. הגיעה כלה מלווה באמא שלה, ובלילה הראשון הן לוקחות בדרך כלל את הסטים הצנועים יותר, סטים שלמים מסאטן למשל. הן קונות סט יפה עם תחרה, איזה בייבי-דול. כל מה שהראתי לה, אמא שלה אמרה 'לא'. ואז הילדה יצאה לשירותים, ואת רואה שהוציאו את הילדה מבית ספר והיא עוד לא סיימה תיכון. אמרתי לאמא, 'תקשיבי, יש לי דברים הרבה יותר פתוחים מזה אבל כלה לא לוקחת את זה ללילה הראשון. כלות לא לוקחות דברים כאלה בדרך כלל, מבחינה הגיונית היא לא צריכה את זה עדיין, הם לא נגעו אחד בשני, יש ביניהם משיכה גם בלי כל החרטה הזאת'.

"פעם נכנסה אישה קצת מודאגת לגבי הבן שלה, כי לפני החתונה לא מסבירים לזוג הצעיר והיא חוששת שהבן שלה לא מבין כלום. זה קצת הפתיע אותי, כי יש מדריכת כלות ויש מדריך חתנים, אבל לא לשמוע על כלום עד ליום החתונה? אני רוצה לראות מישהו שמצליח לתפקד מינית כשביום החתונה הוא שומע על ליל הכלולות שלו בפעם הראשונה. פיזית לא נראה לי שהוא מצליח לתפקד. זה לא בכל הציבורים ככה, ואני מכירה את המגזר. החשש שלה נגע לי ללב. מדובר פה באמא לילד, שגידלה מבחירה את בנה בן ה-18 כאילו שהוא בן 8, ופתאום היא נותנת לו להתמודד עם מציאות. הצעתי לה שתגיד לבעלה שידבר עם הבן ויכין אותו, אבל היא אמרה שלא, שככה נהוג בחסידות וזה מה שיהיה. וככה זה גם היה אצלה.


כל קנייה היא באלפי שקלים?

"כן. כלה זה באיזור 1500. הן לוקחות את הדברים הסגורים והקלאסיים יותר ליום חתונה. לא כל אישה תרגיש בנוח לשים את הדברים החושפניים יותר".

גם גברים קונים לנז'רי

באיזה עוד דרישות נתקלת?

"היתה פה מישהי שביקשה 'תראי לבת שלי את הדברים הכי הכי פתוחים שיש'. אמרתי לה שבדרך כלל כלות לא לקוחות את זה והוצאתי בהיסוס. והיא אומרת לי 'כן, כן בדיוק את זה'. זה היה מפתיע כי מדובר בילדה שעדיין לומדת בסמינר, והילדה זורמת עם האמא על הדגמים הכי חושפניים, כנראה שהאמא הכינה אותה לזה. האמא אמרה שזה הדבר הראשון שקונים אצלם בקהילה ברגע שסוגרים חתונה, והכי צריך להשקיע בזה. רק על הדברים האלה היא שילמה אלפי שקלים, והילדה מתחתנת רק עוד כמה חודשים.

הייתה פה גם כלה שרצתה תחתונים צבעוניים אבל האמא אמרה שהיא צריכה בצבע לבן (הלכות נידה, נ.ה) אז הבת שאלה 'אמא למה אני חייבת לבן?', האמא ענתה 'את תלמדי עוד הכל, עד לתחתונים נכנסים לכם'. זה כמו לחתן שני ילדים בני 8. אבל החרדיות קונות הכי טוב שיש. יש למשל איזה דגם של טריומף, הכי נמכר בעולם, והם ירצו לקנות את זה לבת שלהן. באה לכאן מישהי עם ילדה קטנה ואמרתי לה 'למה את צריכה לקנות את זה? יש לה ניצנים'".

מה עוד ייחודי לקנית לנז'רי על-ידי אישה חרדית?

"יש את הקטע המצחיק שהן לא לוקחות דברים בתוך אריזות, כי אריזות לא נכנסות לבית. יש שקיות חלופיות, כמו של פיצוחים. יש אחת שצילמה לבעלה דגמים לבחירה, אבל בלי הראש של הדוגמנית, כי אם הוא יראה את הראש שלה זה עלול לפתח ביניהן תחרות. זה משעשע. וגם הייתה פה מישהי שאמרה שהיא רוצה להשאיר את האריזה בחנות כי היא לא רוצה שבעלה יסתכל על זה".

גם גברים קונים לנז'רי?

"קורה שגברים מתקשרים ומסבירים לך מה הם רוצים שזה בדרך כלל סיוט כי הם לא מבינים בנושא הזה כלום. יש גברים שקונים לנשים שלהן סט יפה בהפתעה, עם שוקלד וצלופנים. עם הכל זה מגיע. היה מישהו שלקח דברים יפים לאשתו והוסיף פתק "לחיה'לה האהובה שלי". יש גם אקשן".

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
"תלמדי עוד הכל, עד לתחתונים נכנסים לכם"./ראובן קסטרו

זה לא בקטע סקסי אלא בקטע של מצווה

מכירות לזכרים מוכרות גם בחנויות נוספות, כך מסתבר. מוכרת בחנות לנז'רי בבני ברק מספרת כי "פעם התקשר אלי מישהו והייתי בטוחה שעובדים עלי, כי מתקשרים לפה גם סוטים לפעמים. יש גניחות ויש הכל. אני סוגרת את הטלפון, אין לי זמן ועצבים לדברים האלה. יש גברים שמתקשרים להזמין, הם מתארים לך בערך מה הם רוצים, ואת מוציאה להם כמה דוגמאות בשקית. הם משקיעים מאוד בשביל הנשים שלהם ומוציאים על המוצרים האלה הרבה מאוד כסף. יש שעות מיוחדות בשעות הצהריים, בהן החנות פתוחה לגברים בלבד בתיאום מראש. הגברים שנכנסים לכאן אפילו לא מסתכלים לך בעיניים, לפעמים הם רושמים על דף בצורה מאוד מכובדת מה הם מחפשים.

היה אחד שהתקשר, קנה פה כמה פעמים, הוא אמר לי שהוא שולח את אשתו ואיזה דגמים להציע לה. הוא אמר 'אני מאוד אוהב את הדברים האלה, אבל אשתי לא'. הגיעה אישה צדיקה ברמות, עדינה, ישר קלטתי שזאת אשתו. היא היתה פה שעתיים. כל דבר שהצעתי לה - היא מייד נחרדה. בסוף היא לקחה מעין גוזיה מתחרה וורודה ותחתון תואם.

אגב יש כאלה שביקשו ממני להכניס לחנות גם אביזרי מין אבל אין שום סיכוי. זאת חנות הלבשה תחתונה, לא חנות סקס. למרות שכן יש כאלה שאצלם זה לא בקטע סקסי, אלא בקטע של מצווה".

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
"אני מאוד אוהב את הדברים האלה, אבל אשתי לא"./ראובן קסטרו

צריכות להיות אחראיות לזה שהוא יסתכל רק עליהן

אבל אם הם חושבים שזאת מצווה אז אדרבא, העיקר הוא המין ולא המסביב, לא?

"זה הידור במצווה. ביום-יום הן לא משקיעות במראה החיצוני, אסור לך לראות אפילו את שיער העורף של חלקן. יכולה לבוא לפה מישהי שלא נראית מטופחת, עם ראש מגולח, אבל בבית היא מסתובבת עם פאה בשווי 6000 שקלים. בחוץ אסור לאף גבר להסתכל עליה, אבל לבעלה היא תבוא הכי מושקעת שיש, לק אדום, קרם נצנצים על כל הגוף, הן משקיעות ממש!".

המוכרת הראשונה שפגשנו מספרת על מישהי שבאה וביקשה דגמים מיוחדים בכדי למשוך את תשומת ליבו של הבעל, שעובד עם נשים. "מבחינתן, ככה ראש של גבר עובד והן לא מקבלות את זה שהוא צריך לשמור על עצמו. הן השומרות שצריכות להשגיח עליו. הן צריכות להיות אחראיות לזה שהוא יסתכל רק עליהן".

מה הכי מעניין בטעם של הנשים החרדיות בלנז'רי?

"פעם קיבלנו דגמים משגעים ומדהימים, במלא צבעים. גם של וויקטוריה סיקרט. בתצוגה הבלטתי במיוחד את הדגמים בשחור, לבן וצבע גוף, אבל כל מה שעף במכירות זה דווקא הצבעים הצבעוניים".

הלבשה תחתונה של חרדיות. ראובן קסטרו
"הן צריכות להיות אחראיות לזה שהוא יסתכל רק עליהן"./ראובן קסטרו

יש גם דרישות הזויות

אבל עם כל הכבוד לדגמים בוורוד פוקסיה וחוטיני מנומר, גם הפרסום לחנות לנז'רי במגזר החרדי חייב ללכת על ביצים, (סליחה על המטאפורה המתבקשת). כך למשל, בעיתון חרדי לא תמצאו את המילה "חזייה", אלא את האות ח', קרי "ח. הנקה", או מילים כמו "דגם מתחילות" שזאת מכבסת מילים למילה המטונפת "גוזיות". בנוסף, אסור לשים מספר טלפון לא כשר, וכל בתי העסקים שפונים למגזר החרדי מפרסמים מספרים כשרים שמתחילים עם סיומת ספציפית שאפשר לזהות.

אבל לא הכל אינקוויזיציה, יש גם סיפורים שמחים. "יש גם תגובות טובות, יש דברים קבועים שאני יודעת שלוקחות רוצות ואני שומרת להן. יש תחתונים שנקשרים בשני הצדדים שאני יודעת שמישהי אוהבת, ההיא אני יודע שבעלה אוהב צבע סגול. מישהו ביקש ממני גם חצאית עור עם ריצ'רץ' מקדימה, יש גם דרישות הזויות. פעם באה מישהי מלאה ומבוגרת שלקחה גרביון רשת וחשבתי שהיא לקחה את זה בטעות. אמרתי לה 'סליחה, זה שקוף', והיא אמרה 'כן, אני יודעת, זה רק לבית'. לשנייה הייתי בהלם אבל אחר כך אמרתי לעצמי שאם היא מוכנה ככה להשקיע רק בבית בשביל בעלה, כל הכבוד לה. נשים חוזרות ואומרות תודה, מספרות שהבגד הלם אותן. נחמד מאוד לשמוע את זה".

המגזר אוהב את דיסני

למה נשים חרדיות מכל האיזור באות דווקא לכאן כדי לקנות חזייה?

"גם אם הן ימצאו את החזייה הזאת במחיר זול יותר, כאן הן מעדיפות לרכוש את זה בפרטיות ובדיסקרטיות. כשאישה נכנסת לכאן, כלפי חוץ היא באה לקנות כיסוי ראש בדיוק כמו שהיא באה לקנות תחתונים. אי אפשר לדעת מה מתרחש כאן. לפעמים אומרים לי 'תארזי לי מהר לפני שהתלמידות שלי ייכנסו'".

מה הדגם הכי נמכר שלך?

"דגם של גרביון על כל הגוף, שממש עף במכירות. בגלל שאין הרבה מקומות כמו שלנו, חשוב לנו כל הזמן לגוון. עוד דבר שהמגזר ממש אוהב זה דיסני. אני מדברת איתך על נשים בגילאי 40-50 שקונות מיקי מאוס דרדסים והלו קיטי – אלה הדברים הכי נמכרים וגם הכי יקרים כי יש עליהם זכויות יוצרים. טוענים שגברים מאוד אוהבים את הקטע הילדותי הזה. מהדפס של הדרדסים בחיים לא נשאר לי אפילו דגם אחד".

איזה מין צרכנים הם החרדים?

"לקוחות ישרים מאוד, הם יחזרו אלייך גם עם עשר אגורות. בכל הקשור לאמון בכספים- הם ממש ישרים. בנוסף, הכל חייב להיות דיסרקטי ובכפוף לקהילה. בדרך כלל את רואה שהאישה באה לכאן מרצון ומתוך שיתוף פעולה. לפעמים חלק מתקשרות להגיד תודה שעזרנו לבעל שלה לבחור משהו יפה. אם הבעל מתלבט, אנחנו מביאים לו שובר מתנה. בסופו של דבר, זה מכירות".

והמכירות, טובות?

"בדברים כאלה, כן. תשאלי כל סוכן ויגידו לך - אצל ערבים וחדרים, זה הדברים שהכי הולכים".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully