וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: סרבני גט שנכלאו לא ישהו באגף התורני

23.11.2014 / 18:35

ההצעה שאושרה בוועדת השרים קובעת עוד כי שירות בתי הסוהר לא יאפשר לאסירים לקיים שיחות טלפון. זאת, במטרה "לשבור את רוחם" כך שיסכימו לגירושים. שרי 'יש עתיד' התנגדו לסעיף ששולל מהסרבנים אוכל כשר למהדרין

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
מעצר של סרבן גט. למצולם אין קשר לנאמר/טלי מאייר

הצעת חוק שקובעת כי על אסירים סרבני גט יוטלו מגבלות בתחום ההלכתי בניסיון "לשבור את רוחם" ולעודדם לתת לנשותיהם גט – אושרה היום (ראשון) בוועדת שרים לענייני חקיקה. שרי 'יש עתיד' התנגדו לסעיף לפיו הסרבנים לא יקבלו אוכל כשר למהדרין והוא הוסר מההצעה.

בין המגבלות הכלולות בהצעה: אסירים שנכלאו בשל סרבנותם למתן גט לא יוכלו לשהות באגף התורני; שירות בתי הסוהר לא ייתן להם אפשרות לקיים שיחות טלפון, פרט לשיחות עם טוען רבני או עורך דין מטעמם. את ההצעה הגיש ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד), וחתמו עליה 14 חברי כנסת, בהם גם חברי הבית היהודי.

"זהו צעד חשוב בדרך הארוכה למצב של אפס עגונות בישראל", אמר בתגובה ח"כ ליפמן, "הדרך עוד ארוכה, בינתיים החוק הזה ייתן מענה לאותן עגונות שמצבן קשה ביותר, הנשואות לסרבני גט עקשנים ביותר". לדבריו, "איסור שהייה באגף התורני ישבור את רוחם של אותם סרבנים המתחבאים מאחורי הדת על מנת לפגוע בנשותיהם. החוק הזה הוא צעד קטן לצמצום תופעת העגונות בישראל".

כלא הדרים. עידו שחם
שב"ס לא יאפשר לקיים שיחות טלפון. כלא הדרים/עידו שחם

חוק בתי דין רבניים מסמיך את בתי הדין הרבניים להוציא צווי הגבלה מסוגים שונים נגד בעלים המסרבים לקיים פסקי דין של גירושין. בין היתר, בסמכותם להורות על מאסר כפוי על סרבני הגט. צו כזה ניתן כיום רק במצבים קיצוניים, לאחר שאף דרך אחרת לשכנוע הסרבנים לא צלחה. אלא שהחוק הקיים אינו מספק מענה במקרים שבהם למרות שסרבן הגט נאסר, הוא ממשיך לעמוד בסירובו גם מתוך הכלא.

"הניסיון מלמד כי סרבני גט מוכנים לשהות במאסר זמן רב, ובכך למנוע מנשים רבות להשתחרר מעגינותן", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, שגובשה בתמיכת הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, "במקרים כאלה, כל הכלים המצויים כיום בחוק - צווים האוסרים על יציאה מן הארץ ועל החזקת רישיון נהיגה והטלת עיקולים - אינם אפקטיביים, כיוון שממילא סרבן הגט נמצא במאסר".

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, שתמך בהצעה אמר: ננקוט ביד קשה כנגד סרבני הגט, אדם לא יכול להתהדר בדרישות דתיות מחמירות ומצד שני לא לשמוע לפסק של בית דין רבני המחייב אותו לתת גט לאשתו. אמשיך לעשות כל שביכולתי לסייע בפתירת מקרים של סרבנות גט ועגינות".

ח"כ דב ליפמן בגיוס לנחל החרדי בבקו"ם. אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
ח"כ ליפמן./ניב אהרונסון

המהלכים הכלולים בהצעת החוק צפויים לפגוע בזכויותיו של האסיר, ואולם על פי לשון החוק, "מפתחות התא מונחים בידיו של כל סרבן גט, כך שבכל עת נתונה לו האפשרות להשתחרר מההגבלות האלו ולצאת לחופשי, ככל שיקיים את פסק הדין וישחרר את האישה הכלואה במצב של עגינות".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully