וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בכנסת: האם הדתיים השתלטו על צה"ל?

24.11.2014 / 14:28

ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון דנה בתופעות של הקצנה דתית בצה"ל על רקע מבצע "צוק איתן" והתייחסה בין השאר למכתבו של אל"מ וינטר. ח"כ יוגב מחה: "האויב הוא חמאס ולא הדתיים בצה"ל"

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
יש הקצנה דתית בצה"ל?/GettyImages

סערה בועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון שדנה בתופעות של הקצנה דתית בצה"ל על רקע מבצע "צוק איתן". ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) מחה על עצם קיום הדיון וטען כי "האויב הוא חמאס, חיזבאללה ואיראן ולא הדתיים בצה"ל. הדיון הזה לא צריך להתקיים בכנסת ישראל ולא צריך להטריח בכירי צבא ולבזבז זמנם". בתגובה אמר לו יו"ר הוועדה ח"כ עמר בר לב (העבודה) שאם הדיון פסול, "אתה מוזמן לו להיות בו".

את הדיון יזם בר-לב על רקע מכתב שכתב אל"מ עופר וינטר, מח"ט גבעתי, לחייליו, בו ניסה לרומם את רוחם בימי הלחימה הקשים על ידי כך שקרא להם להילחם באויב בשם האל והדת היהודית וגם בעקבות אירוע של "ברכת הגומל" שנערך לחיילי גדוד של גולני ברחבת הכותל המערבי.

תת אלוף גדי אגמון אמר כי הוא לא מזהה בתקופה האחרונה אירועים משמעותיים של הדתה או הדרה למרות כניסתם של אוכלוסיות נוספות לצה"ל. אגמון הוסיף כי כל כניסה של גורמים דתיים מפוקחת על ידי הרב הצבאי הראשי ובכלל זאת על פעילויות חינוך שונות. אגמון התייחס למכתבו של וינטר ואמר כי "לפני יציאה לקרב נהוג שמפקד כותב לחייליו. למח"ט גבעתי יש תפישות ומסורות שהוא הביא איתו מבית מדרשו. מפקד אחר היה יכול להשתמש בשירת רחל או בציטוטים של קצנלסון".

עומר בר לב מטה העבודה, תוצאות המדגם -יום הבחירות ינואר 2013. דרור עינב
"גדוד של גולני שנוסע לכותל לומר ברכת הגומל זו לא ההתנגדות שאני מכיר בצה"ל". ח"כ בר לב/דרור עינב

אגמון התייחס גם לאירוע "ברכת הגומל" של גדוד בגולני, "אין טקסים דתיים מחייבים בצה"ל חוץ מקידוש ביום שישי. אנו לא מחייבים באופן כופה להשתתף, כך גם באירוע של גדוד גולני שעלה לכותל, שר את התקווה ומי שבחר לברך בירך את ברכת הגומל אבל זו לא פעולה שמבוצעת בכפייה".

במהלך הדיון הועלו מספר מקרים שנועדו להמחיש את ההקצנה הדתית לכאורה בצה"ל. כך לדוגמה, חיילים בבה"ד 1 שסירבו לשמוע הרצאה של ראש מכינה כי הוא נסע להרצאה ביום שבת. בר- לב אמר כי "חייב להיות איזון בתכנים הערכיים שמועברים לחיילי צה"ל. גדוד של גולני שנוסע לכותל לומר ברכת הגומל זו לא ההתנהגות שאני מכיר בצה"ל".

אלוף משנה עופר וינטר, מח"ט גבעתי. שלומי גבאי
אל"מ עופר וינטר/שלומי גבאי

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) אמר כי "צה"ל הוא שמורת הטבע האחרונה של הקונצנזוס הישראלי. דתיים וחילונים מתכנסים תחת ערך מסירות הנפש למען המולדת". לדבריו, "יש כאן גורמים ובהם גם חברי כנסת, שבאופן דמגוגי ונטול בסיס עובדתי טוענים להדתה בצבא. עומדים כאן הגורמים הרשמיים בצבא ומבהירים שאין תופעה כזו, אך מכוני המחקר והח"כים מתעקשים שיש. זוהי אובססיה לפרום בכל מחיר את חוט השני המקשר בינינו ושומר עלינו כחברה ישראלית ציונית אחת".

בתשובה לטענות נגד קיום הדיון, אמר ח"כ ניצן הורביץ כי בצה"ל קיימת תופעה שהולכת וגוברת ובמסגרתה חיילים חשופים לכפייה דתית שפוגעת בחירות שלהם, "הצבא הופך למגרש המשחקים של הרבנים והמתנחלים".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully