וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשות הכותל" ביקשו להדליק נרות חנוכה, רב הכותל סירב

14.12.2014 / 21:54

"נשות הכותל" פנו בבקשה להציב חנוכייה גם בעזרת הנשים בכותל המערבי ובתגובה הודיע רב הכותל שהוא מסרב בטענה כי בחנוכה מתקיים במקום טקס אחד בלבד. למרות זאת, הודיעו הנשים כי יקיימו טקס בנפרד

עימותים בין חרדים לנשות הכותל בתפילת ראש חודש סיון, 10 במאי 2013. יואב דודקביץ'
"נשות הכותל" בתפילה ברחבת הכותל המערבי/יואב דודקביץ'

האם רב הכותל אינו מאפשר לנשים להדליק נרות חנוכה בכותל המערבי? ארגון "נשות הכותל" פנה לפני כחודש לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה להציב חנוכייה בימי החנוכה גם בעזרת הנשים בכותל המערבי. בתגובה, ענה לו רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ' כי בכותל המערבי לא יתקיימו הדלקות נוספות מעבר להדלקה המסורתית ומדובר בחלק ממאמציו של הנשים "לעורר מדנים ברחבת הכותל".

נשות הארגון טענו כי מאז ומעולם, טקס הדלקת הנרות הממלכתי בכותל המערבי התקיים בעזרת גברים, שם הוצבה החנוכייה ובכך למעשה רק גברים התכבדו בהדלקת הנרות. במכתב ששיגרו הנשים לנתניהו הם כתבו: "בשנים קודמות נאלצו נשים לעמוד על כסאות פלסטיק, בסמוך למחיצה, על מנת לצפות בטקס. אין זה מכבודו של המקום ואין זה מכבודן של הנשים. אנו משוכנעות שהנך יודע את החשיבות במתן הזדמנות שווה לנשים".

נתניהו העביר את הבקשה לסגן שר הדתות הרב אלי בן דהן. ובתגובה שיגר הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל והמקומות הקודשים מכתב שבו הוא הגיב בשלילה לבקשה. "בצער רב קראתי את פניית ארגון זה בדרישה ליצור מעמד הדלקת נרות חנוכה מקביל בכותל. דומה שארגון זה לא חדל לרגע ממאמציו לעורר מדנים ברחבת הכותל המערבי.. אך למרות כל המאמצים, ממשיכות נשות הכותל להילחם על זכותן להתסיס ולעורר אי שקט ברחבת הכותל ולהביא למצב שהצד האחר יתנגד לכל פתרון פשרה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של פורום הגיוס לעדה הנוצרית לצה"ל, נצרת עילית. דצמבר 2014. ערן גילווארג
ראש הממשלה נתניהו/ערן גילווארג

בתשובתו לנתניהו המשיך רבינוביץ' במתקפה נגד נשות הכותל: "קשה שלא לחשוש שכוונתן של נשות הכותל אינה התפילה כלל ועיקר, אלא עצם רצונן הנחוש לשנות את מנהגי הכותל המערבי בכל מחיר, תוך פגיעה ברבים ממתפללי הכותל ובמסורות שנוצרו בו במהלך מאות שנים של תפילה".

על אף סירובו של רבינוביץ' לאפשר את ההדלקה הנוספת של הנשים, נשות הארגון החליטו לקיים טקס הדלקה בנר שלישי של חנוכה, ביום חמישי, ה- 18 בדצמבר, בשעה 17:00 בעזרת הנשים בכותל. "רב הכותל מדבר על קירוב לבבות ואחדות בעם, אך פועל באופן שערורייתי כשהוא מדיר את ציבור הנשים, כאילו לא היו חלק מאותו עם", אמרה בתגובה ענת הופמן, יו"ר הארגון, "מאז שנבחר לתפקיד, ועוד קודם לכן, רב הכותל לא הזמין נשים לקחת חלק בטקס ולא כיבד נשים בהדלקת נרות החנוכה, למרות שמדובר במצווה שגם נשים מחויבות בה.

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', יוני 2011. עומר מירון
הרב שמואל רבינוביץ'/עומר מירון

היא הוסיפה כי הארגון לא יוכל להשלים עם "העובדה שברחבי ישראל ובכל העולם היהודי נשים ידליקו ויברכו על נרות החג, אך לא יוכלו לעשות זאת בכותל המערבי, שהפך לחצר הפרטית של השריף רבינוביץ' שיוצא כביכול להגנה על כבודם ורצונם של הגברים המתפללים, כשבדרכו הוא רומס ציבור שלם של מתפללות, שגם להן עומדת הזכות השווה לפולחן וחופש תפילה".

בלשכת רב הכותל הסבירו לוואלה! יהדות כי אין בהחלטה כל קשר להדרת נשים: "בכותל המערבי יתקיים כמדי שנה בשנה הדלקת נרות ממלכתית אחת ושום גורם, יהיה אשר יהיה, לא יוכל לעשות טקס פרטי של הדלקת נרות ולפגוע בטקס הממלכתי, למרות שכולם אהובים וראויים לפני המקום. נשות הכותל המצטטות את ההלכה מתעלמות מכך שכל עניין ההדלקה בבית הכנסת הוא חריג ומצוות הדלקת נרות היא כל איש בביתו. ובאשר לנוסח הודעתן של נשות הכותל - סגנונן הבוטה אינו משאיר ספק רב לגבי המטרה הלוחמנית האמיתית של בקשת ההדלקה, ועל כך אפשר רק להצטער".

לסיום הוסיפו בלשכת הרב כי "חבל שנשות הכותל אינן מקבלות את הצעתם של ראש הממשלה והשר לענייני דתות לקיים את מנהגן בעזרת ישראל כפי שמסכימות לזה התנועות האחרות, ובכך למנוע ריב ומדון מיותר".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully