וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג המולד? הזמן לשחק שחמט

25.12.2014 / 13:42

בין ה-24 ל-25 בדצמבר, הלילה שבו מציינים את ליל חג המולד, החסידים לא לומדים תורה ובמקום זאת משחקים שחמט, דמקה או קלפים. בין הסיבות: זהו הלילה שכוחות הטומאה ירדו לעולם עם לידת ישו

חסידים משחקים שח-מט בכרסימס. אלי קאהן,  col, חב"ד און ליין,
חסידים משחקים שח-מט בכרסימס/אלי קאהן, col, חב"ד און ליין

בחלק מהחסידויות במגזר החרדי בארץ ובעולם ציינו הלילה (חמישי) את ליל חג המולד. נוהג חסידי קדום קובע כי בלילה שבין ה-24 ל-25 בדצמבר, שבו מציינים את ליל חג המולד, לא לומדים תורה. אפילו שם מיוחד יש ללילה הזה: "ליל ניטל". בעוד החרדים הליטאים והספרדים מתעלמים מחג הגויים, לחסידים יש תורה משלהם: הם משחקים שחמט, דמקה, קלפים, מתפנים לדברים אחרים או הולכים לישון מוקדם.

ליל חג המולד, המציין את יום הולדתו של ישו, מכונה "ליל ניטל" מכמה סיבות. ישראל כהן, כתב אתר "כיכר השבת", ששייך לחסידות ויז'ניץ הסביר כי השם הנבחר הוא היות וזהו הלילה שבו נטלו ועקרו את ישו מהעולם. סיבה נוספת, אומר כהן, היא בגלל שיום לידתו של "אותו האיש" (כינוי חרדי לישו- י"א) נקרא בלטינית "נאטאל". בחסידות ויז'ניץ אליה משתייך כהן אסרו לפני 5 שנים לשחק שחמט ובמקום זאת ביקשו להקדים את השינה ל-22:00 ואת ההשכמה ל-5:00, זאת כדי שחג הנוצרים לא יגרום לביטול תורה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרבי מלובביץ' וחותנו הרבי הריי"צ משחקים שחמט בליל הניטל/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי המנהג החסידי, נמנעו רבנים ואדמו"רים בדורות האחרונים מלימוד בלילות. על אחד מאדמו"רי גור מסופר שהקפיד באותו הלילה על חיתוך נייר הטואלט למשך כל השנה כי הדבר מעיד על צורת דינו של אותו האיש, "שנידון בגיהינום בצואה רותחת". למנהג שלא לומדים תורה בלילה הזה יש כמה סיבות. "יש שאומרים שזה בגלל כוחות הטומאה שבא לעולם עם לידתו של ישו", מסביר כהן.

סיבה נוספת, מעשית יותר, היא מאחר ובלילה הזה הנוצרים נהגו להכות את היהודים בדרכם מבית המדרש לבית כ"מצווה לנקמת דת משיחם", או שהיו עושים תהלוכות ומחייבים את היהודים שעברו בדרכם להשתחוות לצלב. לכן "קמו חכמים ואסרו את הלימוד באותו הלילה, בכדי שהתלמידים לא יצטרכו לצאת לרחוב".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully