וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחוד של המפלגות החרדיות? "סיכוי קלוש"

4.1.2015 / 15:32

ש"ס, יהדות התורה ואלי ישי ברשימה אחת? גורמים חרדיים מנסים להניע מהלך שיאחד את המפלגות החרדיות לחזית טכנית משותפת שמטרתה לסתום את הגולל על המשברים הפנימיים. "הסיכויים נמוכים"

כנס של האופוזיציה שמחרימה את דיוני המליאה. מרץ 2014. טלי מאייר
חברי הכנסת ליצמן, מוזס ואטיאס/טלי מאייר

האם החרדים ירוצו ברשימה מאוחדת, הכוללת את ש"ס, יהדות התורה ומפלגתו של אלי ישי? גורמים חרדים מנסים לאחרונה להניע מהלך שיאחד את כל הסיעות החרדיות לחזית טכנית משותפת לקראת הבחירות. עיקר המהלך נובע מתוך חשש שבעקבות המחלוקת בציבור הספרדי, ייחלש משמעותית כוחו של הגוש החרדי. הרעיון הוא שבראש הרשימה המשותפת לשלושת המפלגות תעמוד "דמות רבנית מאחדת" ומיד לאחר הבחירות המפלגות יתפצלו בשנית ויפעלו כל אחת בצורה עצמאית.

רשימה כזו עשויה לשים קץ לכל טענות המיעוטים החרדיים שמתלוננים על כך שאין להם ייצוג בכנסת, בהם, אנשיו של הרב שמואל אוירבך אשר קובלים על כך שהסיעה החרדית-ליטאית "דגל התורה", שמנהיג הרב אהרון לייב שטיינמן אינה מייצגת אותם או את טענת החרדים הימנים, בהם חסידי חב"ד, שחוששים מהליכה של המפלגות החרדיות עם השמאל. במקור, הרשימה המאוחדת נועדה לשים קץ למחלוקת הקשה בציבור הספרדי ועל אף שסיכויי המהלך קלושים מאד, סקרים שפורסמו בסוף השבוע מעניקים לרשימה כזו, 18 עד 20 מנדטים, מה שמוכיח כי היא מסוגלת לייצר פתרון לבעיות הפנימיות של החרדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשיו טוענים שהם לא מיוצגים. הרב שמואל אוירבך/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הוא אחד מהאנשים שניסו לפשר בין דרעי וישי, גם בימים שאחרי הודעת ישי להקמת מפלגה חדשה ודווקא בשל כך הוא סבור כי אין סיכוי לבלוק טכני, "הוא הוריד מסך", אומר מרגי, "אחדות זה דבר יפה, אבל ההסתברות שהיא תתרחש – קלושה. כשיש אי אמון עמוק כל כך, אין סיכוי שהם ירוצו ברשימה אחת גם אם יהדות התורה חוצצת ביניהם. יותר ריאלי לרוץ בנפרד ויום אחרי הבחירות, לעשות בלוק טכני".

אף שיציאה מהמבוך הסבוך במגזר החרדי הוא רק "במפץ גדול", כפי שטוענים גורמים בש"ס וביהדות התורה, הפתרון יצמח רק ממקום של משבר אמיתי. "במערכות הבחירות הקודמות", מסביר עורך השבועון החרדי "משפחה" יוסי אליטוב, "האינטרס האלקטורלי אילץ את המפלגות החרדיות לרוץ בנפרד. אך בכאוס הקיים בש"ס, המריבות שיש בתוך 'דגל התורה', והחשש של הקהל הימני שהחרדים ילכו עם השמאל, מובילים לכך שרק הליכה משותפת תפתור את הקונפליקטים הקיימים במגזר החרדי ולא רק זו, אלא גם תגדיל את הכוח החרדי בחמישה מנדטים נוספים".

אליטוב סבור כי זו הסיבה שדמויות רוחניות כמו האדמו"ר מגור, שלו יש השפעה רבה ב"יהדות התורה" מאותתות "על הצורך לעשות הפעם את השינוי ולחבור בבלוק גדול" ולמרות ההערכה הרווחת במגזר החרדי שהסיכוי לכך שהתוכנית תמושש הוא נמוך, אליטוב דווקא סבור אחרת. "זה כמעט בלתי שפוי להתנגד למהלך כזה", הוא אומר, "הציבור הערבי, למרות העימותים הקשים, כמעט ומתאחד. השמאל מתאחד ורק הציבור החרדי לא יכול לשלב ידיים? אין קטרוג גדול מזה".

אריה דרעי ואלי ישי במליאת הכנסת בעת הדיון על חוק פיזור הכנסת. דוברות הכנסת,
"כשיש אי אמון עמוק כל כך, אין סיכוי שהם ירוצו ברשימה אחת"/דוברות הכנסת

במערכות בחירות קודמות עלו הצעות דומות לאיחוד המפלגות החרדיות כבלוק טכני שמטרתו להגדיל את הכוח החרדי, אך הן נדחו בגלל טענות שונות, בהן שהמסורתיים של ש"ס יברחו ממנה או גם בשל כך שקולות חרדים ילכו לאיבוד כתוצאה מאדישות שתיווצר מהאחדות הזו. "דווקא היום", אומר שחר אילן מעמותת חדו"ש, "יהדות התורה הופכת את האיחוד הזה להרבה פחות מסובך. יהיה קל יותר לעשות איחוד של שלוש מפלגות, ש"ס, יהדות התורה והמפלגה של אלי ישי כי יהדות התורה תחצוץ בין ישי ודרעי והמסורתיים לא יברחו כי גם ככה לפי הסקרים הם כבר ברחו".

שחר סבור כי המהלך שנועד לאחד בין המפלגות נובע מתוך הבנה שיש "בעיה קיומית של אחד משני הפלגים בש"ס. השטיקים של דרעי לא יחזיקו מעמד ובהמשך הסקרים ינבאו לו שוב 4-5 מנדטים". על אף הטענה כי "האשכנזים והספרדים החרדים מסוגלים להתאחד משום שאין ביניהם פער עמדות אמיתי, אבל הסיכויים לכך", מוסיף אילן "סביר להניח שהמהלך לא ייצא לפועל בגלל ויכוחים על כסאות".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully