וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר גיאוקרטוגרפיה: רוב הציבור רוצה יהדות

12.1.2015 / 10:51

סקר של חברת גיאוקרטוגרפיה חושף כי רוב העם סבור שעל כל המפלגות היהודיות לכלול במצען נושאים הנוגעים לזהות יהודית. לפי הנתונים, נשים דורשות זאת יותר מהגברים, ומסורתיים יותר מהחרדים

הכנסת ה-19 הצביעה על פיזורה, דצמבר 2014. טלי מאייר
הכנסת ה-19 הצביעה על פיזורה, דצמבר 2014/טלי מאייר

שלושה מכל חמישה ישראלים (60%) חושבים כי על כל המפלגות היהודיות, דתיות וחילוניות כאחד, לכלול במצע שלהן נושאים הנוגעים לזהות יהודית. נתון זה עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה לקראת הבחירות עבור ארגון בינה העוסק בזהות יהודית. על פי הסקר, ישנם רק 10% מהציבור הסבורים כי נושאי דת ומדינה הם נחלתן של המפלגות הדתיות לעסוק בנושאים של זהות יהודית. ואילו 15% מהציבור חושבים כי אף מפלגה, דתית או חילונית, לא אמורה לכלול את עניין הזהות היהודית במצעה.

בארגון בינה מסבירים שעיסוק בזהות יהודית כולל את הנגיעה, העיסוק, הלימוד והדיון בנושאים המצויים בבסיס קיומנו : חינוך יהודי, הכרתם של ערכים יהודיים, היכרות עם המקורות הכתובים, התרבותיים והלאומיים שלנו, לצד נושאים קונפליקטואליים כמו נושאי דת ומדינה, נישואים, תחבורה בשבת, כשרות וכדומה.

נתונים אלו מהווים הוכחה נוספת לכך שלמרות התדמית רובו המוחלט של העם דורש את התערבותן של המפלגות עצמן בנושאי הזהות היהודית במדינה, ורק 15% סבורים שאין זה מתפקידן של המפלגות ויש להפריד דת ממדינה.

חברי סיעת ש"ס במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה ה-33, מרץ 2013. טלי מאייר
רק 10% מהציבור הסבורים כי נושאי דת ומדינה הם נחלתן של המפלגות הדתיות לעסוק בנושאים של זהות יהודית/טלי מאייר

הסקר שנערך בשבוע הרביעי לחודש דצמבר כלל מדגם מייצג של 500 נשאלים מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. הסקר בחן את עמדות הציבור, לקראת בחירות 2015, ביחס לנחיצות התמודדות המפלגות ונבחרי הציבור עם נושאים של זהות יהודית ועם קידומם.

מן הנתונים עולה כי לנשים הנושא חשוב (62%) הרבה יותר מאשר לגברים (57%) גם לצעירים (בגילאי 18-34) הנושא חשוב מאוד (62%) יותר מאשר למבוגרים מעל גיל 55 (54%) נתון שעשוי להפתיע לא פחות הוא העובדה כי למסורתיים הנושא חשוב מאוד (67%) הרבה יותר מאשר לדתיים ולחרדים (60% בלבד) יתכן שנתון זה נובע מכך שרבים מן הדתיים סבורים שזיקה בין דת למדינה גורמת לניכור בין המגזרים, ויתכן גם שבמגזרים אלו יש פחות צורך בהתערבות המדינה שכן הם משתמשים בגופי רבנות פרטיים ויקרים.

אולם במגזר החרדי לא מופתעים. בתנועה החברתית פלוגתא מצביעים על עשרות אלפי משתתפים במפגשים בין מגזריים שעוסקים בבירור סוגיות הזהות היהודית תוך עיון מחודש בנושאי ליבה דוגמת השבת במגזר הציבורי, הדרת נשים, מקומה של הרבנות הראשית, שוויון בנטל הצבא והתעסוקה ועוד.

ערן ברוך מנכ"ל בינ"ה אומר כי "מהסקר עולה דרישה חד משמעית של הציבור הישראלי כלפי המפלגות שאינן דתיות, לעסוק בנושא היהודי. זאת, לצד למעלה מחמישית מהציבור הדתי – מסורתי המתנגד לכך ומעדיף להמשיך את המסורת הפלגנית והסטריאוטיפית בארץ, לפיה, רק הדתיים הם שעוסקים ביהדות. לקראת בחירות, יש כאן דרישה מהרצוג, לבני לפיד כחלון וגלאון להציג במצע שלהם חזון חיובי בנושאי יהדות - חינוך יהודי, לאום יהודי ודיון משמעותי בנושאי דת ומדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרישה חד משמעית כלפי המפלגות שאינן דתיות, לעסוק בנושא היהודי. ערן ברוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדמה שהקול הזה זר לחלוטין לפוליטיקאים אשר למעט הפוסט של יו"ר מרצ זהבה גלאון והסרטון של הבית היהודי על נישואין חד מיניים, מופנה רוב הקמפיין הפוליטי לשאלות כלכליות-חברתיות, ביטחוניות, וכמובן השמצות אישיות. עמדותיהם של הפוליטיקאים בשאלות שעומדות לפתחה של הכנסת הבאה כמו המרחב הציבורי בשבת, נישואין אזרחיים, מעמדם של לומדי התורה וזהותה הלאומית של המדינה נעלמות עיני הבוחר.

הרב יהודה פולישוק, מיוזמי תנועת 'פלוגתא', מצטרף למסקנות וטוען כי "העיסוק בסוגיות הזהות היהודית אינן נחלתו של מגזר זה או אחר ולא ראוי שיהיה חלק מהשדה הפוליטי. במפגשים שנערכו בשנתיים האחרונות ראינו השתתפות שווה של כלל המגזרים, כולל בני המגזר החרדי שמקובל להניח שאינם פתוחים לשיח בנושאי זהות יהודית. במפגשים נטלו בין השאר חלק מנהיגי ציבור, אנשי רוח, מנהיגות צעירה ותנועות נוער."

  • עוד באותו נושא:
  • בינה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully