וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה: טלית ותפילין הפכו להלבשה תחתונה בתערוכה

15.1.2015 / 15:02

תערוכה במכללת ספיר שבה מיצג ובו גבר בלבוש מינימלי שמחופש לאישה כשהוא לובש טלית על גופו התחתון וקושר תפילין על החזה ולאורך רגליו מעוררת זעם: "ככה היו הימים לפני ליל הבדולח"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך המיצג/מערכת וואלה!, צילום מסך

ספק אם מי שאמר ש"באמנות כמו באמנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה", חשב שאי פעם אמן ישראלי יציג סרטון שבו טלית ותפילין הופכים בצורה פרובוקטיבית לבגדי הלבשה תחתונה. מדובר במיצג של האמן גיל יפמן (36) שמציג בתערוכה "כוחה של מילה" במכללת ספיר, ובו מופיע בלבוש מינימלי גבר שמחופש לאישה, כשהוא לובש טלית על חלק גופו התחתון וקושר תפילין על החזה ולאורך רגליו.

התערוכה המציגה בגלריה החדשה בבית הספר לאמנות במכללת ספיר, כוללת את יצירותיהם של אמנים ישראלים, חלקם מוכרים ומוערכים. לפי המארגנים, המיצג של יפמן אמור "להעניק פרשנות חדשה ומקורית לשירו של חיים נחמן ביאליק 'ויהי ערב'". ביממה האחרונה, המיצג שקטעים ממנו הופצו ברשתות החברתיות עורר את זעמם של גולשים רבים, חלקם חילונים, שטענו כי הוא פוגע ברגשותיהם.

"ככה היו הימים לפני ליל הבדולח", כתב אחד הגולשים. גולש אחר תהה "מה היה קורה אם הם היו מפרסמים סרטון נגד האסלאם?" והשיב באותו פוסט ש"הם היו נרצחים והמכללה הייתה נשרפת". בפייסבוק הועלו גם קריאות להחרים את מכללת ספיר שמציגה את התערוכה והדף שנושא את הכותרת "מחרימים את מכללת ספיר" צבר יותר מ-400 לייקים.

‎‎פרסום‎ by ‎מיכאל כהן‎.‎
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך המיצג/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכללת ספיר מסרה בתגובה: "בחודשים האחרונים גועשת הרשת באלימות מילולית חסרת רסן, אזרחים מן השורה אינם עוצרים מבעדם לתקוף אזרחים לא מוכרים להם בשם חופש הביטוי ובעיקר בשם השמעת דעות שאינן לרוחם, ובכך עוסקת התערוכה – על חופש המחשבה, חופש הביטוי וכוחן של מילים לחולל שינוי תודעתי".

עוד הוסיפו: "אותם אמנים מביעים את דעתם או לחילופין יוצרים עבודות המעלות קונפליקט ציבורי ושיח ובכך התערוכה פותחת דיון על אי ההסכמה ומציגה אמנות משני צדי המתרס. במכללת ספיר קיים חופש ביטוי ומחשבה בצד טיפוח פלורליזם וסובלנות ואנו חושפים בפני הסגל והסטודנטים את מגוון העמדות והדעות בציבור כחלק מהשכלתם. הציבור מוזמן להגיע לגלריה החדשה ולהתרשם במו עיניו מהתערוכה המרשימה".


זו אינה הפעם הראשונה שבה התערוכה מעוררת סערה. בחודש שעבר הרוחות במכללת ספיר סערו, נוכח מיצג אחר בתערוכה: חמסה עם המלים "אטבח אל-יהוד". על חמסות אחרות נכתב: "דאעש" ו"בדם ואש נפדה את פלסטין". בתגובה לכך, שיגרו פוליטיקאים ואישי ציבור מכתבים לנשיא המכללה, פרופסור עמרי ידלין בבקשה לבטל את התערוכה. הבקשות זכו להתעלמות ובמכללה ממשיכים להציג את התערוכה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully