וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך לפיד הכשיל את החרדים העובדים

אבי רובינשטיין

26.1.2015 / 10:15

בהמון דמגוגיה וסדרה של חוקים אכזריים גרמה "יש עתיד" להרע את כוחם של החרדים העובדים. למרות זאת, הם התפארו בשינויים שהם עושים למען שילובם של הצעירים החרדים בחברה הישראלית

(מסיבת עיתונאים עם שר האוצר לשעבר לפיד. מאי 2013)


אדוני שר האוצר לשעבר.

אני רוצה להזכיר לך את מסיבת העיתונאים שכינסת במאי 2013 באחד מאולמות הכנסת. זה היה ביום שבו החליטה הוועדה לשוויון בנטל על הניסוח הסופי של חוק הגיוס, ואתה עלית אל הפודיום ונשאת נאום ארוך על כמה החוק הזה חשוב וכמה הוא ישפר את מצבם הכלכלי של החרדים. בנאום שלך בחרת לדבר ישירות אל החרדים ולהסביר להם איך החוק הזה יכול לעזור להם לצאת ממעגל העוני, וזה מה שאמרת:

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו ולדבר ישירות אל אחי החרדים ... אני רוצה לדבר אל אשר, שהוא בן 28 ויש לו חמישה ילדים, והם גרים בדירה זעירה וצפופה בירושלים, קופסת גפרורים עם קירות. והוא ער בלילות כי הוא לומד תורה, ומדי פעם הוא עושה הפסקה והוא הולך עם גרביים כדי לא להעיר אותם והוא מסתכל עליהם ישנים – וילדים תמיד נראים יותר קטנים כשהם ישנים – והוא שואל את עצמו את השאלה שכל אחד מאתנו, כל אדם שיש לו ילדים, שואל את עצמו: איך אני יכול לסדר להם חיים טובים יותר משלי? הוא אומר לעצמו, אני מוכן להפוך את העולם בשביל הילדים שלי, אבל איך אני אעשה את זה?

אני רוצה לדבר אל חיים מבני ברק, שהוא בן 16, שהוא בן טוב וילד טוב, והוא מוכשר במתמטיקה. יש לו אח גדול שהוא טוב יותר ממנו בלימוד תורה, אבל חיים יודע לעשות חישובים בראש. מאז שהוא היה קטן, הוא היה טוב בזה. והוא לא מבין, למה הקדוש ברוך הוא נתן לו את היכולת הזו אם הוא לא יכול להשתמש בה.

אם אתם מאמינים שיש לכם מה לתרום, אל תסתגרו ואל תתבדלו. ההתחייבות שלנו היא לקבל אתכם כמו שאתם. ההתחייבות שלכם היא להפסיק להתייחס אלינו כאל גויים. החוק הזה ייתן לכם הזדמנות להסיר את מחיצות העוינות. החוק הזה ייתן לכם גם הזדמנות לשפר את מצבכם הכלכלי ולהתפרנס בכבוד ולהפסיק לספור בכל יום שקל לשקל".

אלו הדברים שאמרת, אדוני שר האוצר המפוטר, במסיבת העיתונאים.

תמונות מהאולפן - יאיר לפיד. מגד גוזני
בחרת לדבר ישירות אל החרדים/מגד גוזני

אבל אני חושב – ובטוח שאתה תסכים איתי – שכעת, כמעט שנתיים אחרי שהצלחת להעביר את החוק, מן הראוי לבחון את ההשלכות שלו על מצבם הכלכלי של אלו שדיברת אליהם, והאם באמת הוא נתן להם הזדמנות להתפרנס בכבוד. מן הראוי לבדוק האם דאגת להסיר את מחיצות העוינות, ומה עשית כדי לקיים את ההבטחה שלך לעזור לחרדים לדאוג לעתיד טוב יותר לילדיהם.

אני רוצה לדבר אתך על אשר מירושלים.

אשר עדיין קם בלילות כדי להתבונן בילדים שלו, אבל היום הוא כבר לא שואל את עצמו איך הוא יכול לסדר להם חיים יותר טובים, כי הוא יודע שאין לו סיכוי לעשות את זה. הוא חושב על מצבו הכלכלי ומגלה שקיצצת לו לחצי את קצבאות הילדים – אלה שתמיד נראים יותר קטנים כשהם ישנים – ושקיצצת לו גם במשכורת הקטנה מהכולל, ובגלל זה הוא לא יוכל לקנות להם סנדוויץ' קצת יותר מזין מחר. והוא אומר לעצמו שאין לו סיכוי למצוא עבודה כי היום, במדינת ישראל, יש אלפי אנשים שלא מקבלים אותם לעבודה רק מפני שהם חרדים.

יהודי חרדי וילד עוברים שני שוטרים באנטוורפן, בלגיה, לאחר פיגוע במוזיאון יהודי בבריסל ביום שבת, מאי 25, 2014. AP
הוא חושב על מצבו הכלכלי ומגלה שקיצצת לו לחצי את קצבאות הילדים/AP

והוא חושב על זה שגם כשהממשלה הציעה את חוק שילוב חרדים שיכלה לתת לו איזושהי הזדמנות לעבוד, אתה הצבעת נגדה והתאמצת להפיל אותה, ושהוא לא יכול אפילו ללכת אל המוצא האחרון של האנשים הכי עניים בישראל ולבקש הבטחת הכנסה – מה שאתה נותן אפילו למשפחות של עבריינים שיושבים בכלא - מפני שאתה ביטלת גם את ההקצבה הזו דווקא לחרדים.

והוא חושב על הילדים שלו, אלה שאתה מתקצב את בית הספר שלהם בפחות משליש ממה שאתה מתקצב בתי ספר של ילדים אחרים, ושדאגת שהם לא יקבלו בבית הספר ארוחה יומית רק כי הם חרדים, ושקבעת שהוא צריך לשלם במעון שלהם יותר מאבות אחרים במעונות אחרים כי אבא שלהם חרדי, והוא שואל את עצמו במה הם אשמים.

ואם פעם, לפני מסיבת העיתונאים ההיא, אשר עוד הצליח לאסוף שקל לשקל, היום הוא לא יכול לגמור את החודש. ואם פעם, לפני שניסית לעזור לו, הילדים שלו עוד קיבלו ממתק זול לשבת, היום הוא לא יכול להרשות לעצמו אפילו את זה.
מאיפה אני יודע את זה? כי אשר הוא השכן שלי. אשר הוא בן הדוד שלי. אשר הוא גיסי, והוא גם החבר שלי מהישיבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דאגת שהם לא יקבלו בבית הספר ארוחה יומית רק כי הם חרדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנתונים האלו צריכים להדאיג אותך, כבוד השר לשעבר, כי למרות ההצהרה שלך על זה שהמטרה של החוק היא לעזור לחרדים, הוא רק דחק אותם יותר אל קו העוני. הרבה יותר ילדים חרדים נמצאים היום מתחת לקו העוני מאשר לפני שנתיים, מפני שאתה חסמת להורים שלהם את האפשרות להתפרנס בכבוד. ולמרות שדיברת אז על חוק הגיוס, אתה גם לא יכול להתגאות בנתוני גיוס מרשימים, כי האנשים שזאת העבודה שלהם אומרים שהרבה פחות חרדים מתגייסים היום, אחרי חוק הגיוס, מאשר לפניו.

אולי אתה צריך לשאול את עצמך מה השתבש כל כך בתוכניות שלך לעתיד טוב יותר לילדים של אשר, ולמה טרחת להגיש בעצמך ערר נגד החלטת הממשלה לעזור להם להשתלב בשוק העבודה.

אולי אתה צריך לשאול את עצמך למה בזמן כהונתך כשר האוצר ההסתה נגד הציבור החרדי הגיעה לשיאים חדשים, ואיך הכוונות הטובות שלך לגייס את החרדים ולשלב אותם בשוק העבודה נתקלו, בעצם, במכשולים שאתה בעצמך הצבת בדרך למטרה הזו.

ואולי, אדוני השר לשעבר – כשאני חושב על זה עכשיו - זה מה שרצית מלכתחילה?

הכותב הוא סטודנט למדעים במכללת הדסה - קמפוס שטראוס.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו.

המאמרים המתפרסמים במדור אג'נדה משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully