וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: עיריית בית שמש השפילה נשים

25.1.2015 / 16:09

העירייה התרשלה באופן חמור לאחר שלא פעלה להסרת שלטי צניעות - כך קבע בית המשפט שאף פסק פיצויים של 15,000 שקלים לכל אחת מהתובעות. "מקווים שהעירייה תסיר את השלטים המשפילים"

העיר בית שמש, דצמבר. רויטרס
בית שמש/רויטרס

עיריית בית שמש והעומד בראשה, משה אבוטבול, התרשלו באופן חמור לאחר שלא פעלו להסרת שלטים במקומות מרכזיים בעיר בגנות "לבוש לא צנוע" - כך קבע היום (ראשון) בית משפט השלום בעיר בתביעה שהגישו ארבע מנשות העיר. בנוסף, פסק בית המשפט פיצויים לכל אחת מהן בסכום של 15 אלף שקלים בגין עוגמת הנפש שנגרמה להן והפגיעה בזכויותיהן של נשות העיר.

פסק הדין הינו ההחלטה הראשונה בישראל בנושא שלטי צניעות המופנים כנגד נשים, ותחילתה של הסאגה בשנת 2013 כשהמרכז הרפורמי לדת ומדינה הגיש תביעה בשם ארבע נשים אורתודוקסיות נגד העירייה והעומד בראשה בשל הסירוב להסיר את שלטי הצניעות התלויים במקומות מרכזיים בעיר. בתביעה נטען שלא רק שהשלטים פוגעים ומשפילים אלא שסירוב העירייה להסיר את השלטים נתן גושפנקא לאלימות שמופעלת כנגד נשים על ידי גורמים קיצוניים.

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול בדיון במחוזי ירושלים, דצמבר 2013. צלם: עטא עוויסאת, מערכת וואלה! NEWS
ראש העיר משה אבוטבול/מערכת וואלה! NEWS, צלם: עטא עוויסאת

"אשר לתוכנם של השלטים - המסר העולה מן השלטים נשוא התובענה הוא מסר מפלה ופוגעני", כתב השופט דוד גדעוני בפסק הדין, "השלטים נועדו להביא להגבלת השימוש של נשים – באשר הן נשים ובשל נשים בלבד – במרחב הציבורי. (השלטים) מביאים לפגיעה חריפה וקשה בזכותן של נשים לשוויון ולכבוד. יש בהם גם משום השפלה. הימנעות בעלי הסמכות מלפעול להסירו עלולה ליצור רושם כי השלט האמור הוא על דעתם".

עוד כתב השופט גדעוני: "מהעובדות שהובאו בפני בית המשפט עולה תמונת מציאות עגומה.. העירייה וראש העירייה השלימו הלכה למעשה עם קיומם של השלטים הפוגעניים ברחבי העיר... הם לא ממלאים את החובות המוטלות עליהם. עמדה לפיה העירייה וראש העירייה נמנעים מביצוע סמכויותיה וחובותיהם על פי דין ואינם פועלים להסרתם של שלטים פוגעניים ומפלים אך בשל החשש שאלה מבני הציבור שהדבר לא יישא חן בעיניהם ינקטו באלימות או יפרו את הסדר, מעוררת קושי משמעותי ויש בה משום מתן פרס לאלימות והיא עלולה לעודד אלימות נוספת".

בתגובה ברכה עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, "על החלטת בית המשפט שהדגיש את המחדל החמור של העירייה שסירבה במשך שנים להסיר את שלטי הצניעות ובכך למעשה הפקירה את זכויותיהן של נשות העיר ונתנה רוח גבית לאלימות שהופעלה כנגדן. יש לקוות שכעת עיריית בית שמש תפנים סוף סוף את חובתה לפעול כחוק ותסיר באופן מיידי את השלטים המשפילים".

בחירות חוזרות בבית שמש, מרץ 2014. טלי מאייר
בית שמש/טלי מאייר

מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "העירייה הסירה את השלטים הפרטיים כמה וכמה פעמים, אך אלו נתלו מחדש בתוך דקות ספורות ואף גרמו למהומות ולחיכוכים בין המגזרים השונים המתגוררים בעיר. אין בכוחו של הפיקוח העירוני להתמודד עם סוגיה מורכבת כזו, גם מבחינה מבצעית, לכן פנינו למשטרת ישראל שתיכנס לעובי הקורה ותאכוף את החוק".

"לצערנו, בית המשפט לא השכיל להבין את המציאות המורכבת בבית שמש עמה אנו מתמודדים ולא קיבל את טענת העירייה כי החשש לשלום הציבור והפגיעה במרקם היחסים העדינים בין האוכלוסיות השונות והמנוגדות התגוררות בבית שמש, גבר על הצורך המיידי בהסרה חוזרת ונשנית של השלטים. בעניין זה שגה בית המשפט ואירועי מערכות הבחירות האחרונות לימדו כי עמדת העירייה בדין יסודה. בית המשפט לא היה ער למחלוקות ולפרצי האלימות אשר היו מנת חלקה של בית שמש, והיכולת להביא דברים אלו אל אולם בית המשפט היא קשה ומורכבת. גם בירושלים ובערים נוספות מוצבים שלטים דומים ואף אחד לא תובע את העירייה".

לסיום הוסיפו בעירייה: "לאחר שהרוחות בעיר נרגעו, תכבד העירייה את פסק הדין, בתיאום והדברות של כל האוכלוסיות ותפעל בשילוב כוחות עם משטרת ישראל כדי להביא לאכיפת החוק והסדר".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully