וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא נשלח את הילדים לבית ספר לא-יהודי": שערוריית היהודים בשבדיה

26.1.2015 / 13:13

בית המשפט יחייב יהודים לשלוח את ילדיהם לבית ספר שאינו יהודי? אלכסנדר ולאה נמדר, שליחי חב"ד בשבדיה, יעמדו מחר למשפט משום שהם מתעקשים שילדיהם ילמדו בבית. "ההליך המשפטי אנטישמי"

הרב אלכסנדר ולאה נמדר שליחי חב"ד בשוודיה. באדיבות המצולמים
הרב אלכסנדר בכנס השליחים בברוקלין/באדיבות המצולמים

לפני שלוש שנים, צלצל הטלפון בביתם של אלכסנדר ולאה נמדר, שלוחי חב"ד בגטבורג, שבדיה. בצדו השני של הקו היו גורמים עירוניים שהודיעו להם על ההחלטה לאסור עליהם לחנך את ילדיהם בתכנית חינוך ביתית. "זה מנוגד לחוק", אמרו להם. בני הזוג עוד לא הספיקו להתאושש מההודעה, והעירייה הגישה נגדם תביעה משפטית שדרשה מהם לשלוח את ילדיהם הקטנים לבית ספר ממלכתי. ההורים סירבו, נאבקו עם החלטת העירייה והפסידו.

בני הזוג נמדר לא הרימו ידיים וערערו לערכאה גבוהה יותר. הם נעזרו ביהודים ממקומות שונים בעולם ששיגרו מכתבים, שבהם ביקשו לאפשר לזוג להמשיך להעניק לילדים חינוך יהודי בבית. הלחץ הציבורי עזר והם ניצחו בתביעה. אבל העירייה לא עצרה שם והגישה תביעה נוספת שנדחתה. מחר (שלישי) יעמדו ההורים למשפט נוסף, שבו יעסקו השופטים בשאלה אם חוק החינוך במדינה שמתיר לחנך ילדים בבית רק בנסיבות מיוחדות, מוציא מן הכלל גם את ילדי השליחים וילדים יהודים נוספים או שההורים ייאלצו לשלוח את ילדיהם לבית ספר ממלכתי.

הרב אלכסנדר ולאה נמדר שליחי חב"ד בשוודיה. באדיבות המצולמים
הרב אלכסנדר משחק שח-מט עם הילדים אחרי יום לימודים/באדיבות המצולמים
הרב אלכסנדר ולאה נמדר שליחי חב"ד בשוודיה. באדיבות המצולמים
ההורים לא הרימו ידיים. ילדי משפחת נמדר משחקים עם חברים/באדיבות המצולמים

אלכסנדר ולאה הם הורים ל-11 ילדים, מתוכם ארבעה לומדים בתוכנית החינוך הביתית של חב"ד באינטרנט. הם הגיעו לשבדיה לפני 23 שנים ומאז משמשים כתובת עבור אלפי התיירים הישראלים והיהודים מכל רחבי העולם. "הרבי בעצמו שלח אותנו לכאן", מספרת לאה, "הקמנו את בית חב"ד הראשון בסקנדינביה".

"הכל התחיל כשהטלוויזיה המקומית בשבדיה שידרה סרט דוקומנטרי על המשפחה שלנו ודרכו ניסינו שכמה שיותר אנשים יתחילו לדבר, לחשוב ולהבין אחרת על היהדות ועל אלוקים. יום אחרי ששודר הסרט, קיבלנו את הטלפון מהעירייה שהודיעה לנו שאנחנו לא יכולים יותר לחנך את הילדים שלנו בבית ואנחנו צריכים לשלוח אותם לבית ספר ממלכתי". מאז ועד היום, הם מתנהלים בצל ההליך המשפטי נגדם שאותו הם מגדירים "אנטישמי". הם מדגישים כי ילדיהם "מקבלים חינוך טוב יותר מכל ילד שבדי אחר".

"המאבק המשפטי שמתנהל נגדנו נוגד את כל החוקים הקיימים באירופה", אומרת לאה. "הילדים הגדולים שלנו עובדים בחינוך, אחד מהם קיבל כבר הסמכה לרבנות, השני בהליך קבלה של סמיכה. יש לנו שתי בנות שעובדות כמורות. חינוך זה דבר שעומד בראש סדר העדיפויות שלנו ואפשר לומר שהוא כל הייעוד שלנו בחיים. הדיון ביום שלישי יקבע אם שבדיה פותחת את דלתותיה עבור היהודים. האם היא מאפשרת לאנשים שמאמינים באלוקים לחיות כאן או לא?".

הרב אלכסנדר ולאה נמדר שליחי חב"ד בשוודיה. באדיבות המצולמים
"הרבי בעצמו שלח אותנו לכאן". עם הרבי מלובביץ'/באדיבות המצולמים
הרב אלכסנדר ולאה נמדר שליחי חב"ד בשוודיה. באדיבות המצולמים
לומדים בבית/באדיבות המצולמים

לאה מסרבת להאמין ששבית המשפט יחייב אותה ואת בעלה לשלוח את ילדיהם למוסד חינוכי, שבו רוב התלמידים אינם יהודים. "ודאי שאנחנו חוששים. גם מהאפשרות של האנטישמיות שקיימת במקומות כאלה וגם כי אין שום מדינה בעולם שמכריחה ילדים יהודים ללמוד במקום שנוגד לחלוטין את אורח חייהם. לשלוח אותם לבית ספר כזה זה בדיוק ההפך מאיך שאנחנו רוצים שהם יגדלו".

הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל "מרכז רבני אירופה" ו"איגוד הרבנים היהודיים באיחוד האירופי", אמר לוואלה! יהדות כי הוא פנה לראש ממשלת שבדיה ולראש העירייה בבקשה להפסיק את ההליכים המשפטיים כנגד הרב נמדר ורעייתו. "גם בכירי האיחוד האירופאי עודכנו על המקרה", הוסיף מרגולין, "כמה מצער וסימבולי שביום השואה הבינלאומי עדיין צריכים להיאבק על זכותו של רב יהודי לחנך את ילדיו על פי אמונתו".

  • עוד באותו נושא:
  • חב"ד
  • שבדיה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully