וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: אלימות קשה בתוך ישיבת פוניבז'

4.2.2015 / 9:52

לידי וואלה! יהדות הגיע סרטון המתעד אלימות קשה בתוך בית המדרש המרכזי בישיבה היוקרתית. בחורים נאבקים על מקומות ישיבה בקטטה שכוללת אגרופים, חפצים שעפים באוויר ומיכל של גז מדמיע

צילום מסך

המאבקים והמהומות השבוע בישיבת פוניבז' בבני ברק, הנחשבת לספינת הדגל של עולם הישיבות החרדי-ליטאי, שברו שיאים חדשים. הריסת חדרים, זריקת חפצים בתוך בית המדרש, שימוש בגז מדמיע ואפילו תקיפה של אחד מהרבנים בישיבה. המשטרה, שמכירה היטב את המאבק הזה שמתנהל בין שני הפלגים בישיבה כמעט 16 שנה, ניסתה להשליט סדר ולהביא להרגעת הרוחות, אך ללא הצלחה רבה.

בסוף השבוע, פשטו 200 שוטרים על הישיבה ועצרו כ-30 בחורים בחשד לעבירות של אלימות מהתקופה האחרונה. רוב הבחורים שנעצרו היו מפלג "המחבלים" של הרב שמואל מרקוביץ'. לעומת זאת, נעצרו רק בחורים בודדים מהפלג היריב "השונאים" של הרב אליעזר כהנמן. תלמידיו של הרב מרקוביץ' התלוננו השבוע לממ"ר דן במשטרה נצ"מ שמעון לביא שתלונותיהם נגד הפלג השני לא טופלו. כהוכחה לכך, הם גם העבירו לו סרטוני וידאו שבהם שבהם חלק מהאלימות נגדם על ידי המחנה היריב. לידי וואלה! יהדות הגיעו הסרטונים, שמהם עולה תמונה קשה של אלימות מזעזעת בתוך הישיבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האלימות הקשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדובר במקרה שאירע לפני מספר ימים כשתלמידים מה"מחבלים" התיישבו בשעות הערב המוקדמות בתוך בית המדרש בישיבה. בניסיון להזיז אותם ממקומם, הגיעה קבוצת בחורים מה"שונאים" והחלה להשתמש לכאורה באלימות קשה נגדם, שכללה אגרופים, שימוש בגז מדמיע וזריקת חפצים עליהם. מקרה האלימות הזה התרחש על רקע אחד ממאבקי השליטה בישיבה. הפעם, על בית המדרש המרכזי. לפי הסטטוס קוו בישיבה, בימי חול, בית המדרש המדובר יחולק בין שני הצדדים. למעשה, ההסדר הוביל לכך שבמקום פועלות שתי ישיבות נפרדות: "המחבלים" ו"השונאים".

לאחרונה, התווספו תלמידים לישיבה, המקום נעשה צפוץ יותר ולא הספיק לשני המחנות יחד. מאז, החלו וויכוחים, מריבות ואלימות בין הצדדים על כל מקום ומקום. אתמול (שלישי) הגיעו הפלגים להסדר שבמסגרתו הוחלט כי בית המדרש יחולק באופן שווה בין הצדדים. אולם, אחד הצדדים לא קיים את החלוקה ועזב את המקום. כל מחנה מאשים את הצד השני בהפרת ההסכם הזמני. "הם (השונאים-י"א) מסתובבים עם שוקרים, אלות ומיכלי גז פלפל וגז מדמיע, זה מזעזע", אומר עו"ד עזריאל שאול קרבצוב, המייצג את פלג "המחבלים", "יש הצדקה לכך?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אגרופים וגז מדמיע, רבים על מקומות ישיבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה לדברים אמרו עו"ד אריאל וינדר וצבי ואתורי, המייצגים את פלג "השונאים", כי "הסרטון המדובר לא הוצג בפניי או בפניי מי מאנשי הרב כהנמן טרם פרסומו ומשכך, לא ברור בכלל שמדובר באנשים המשויכים לפלג של הרב כהנמן ו/או לישיבת פוניבז' בכלל. כמו כן, לא ברור באיזה אירוע מדובר, מה קדם לו ומה היו הנסיבות.

"מכל מקום, במהלך השנים האחרונות, אירעו מספר רב של אירועי אלימות שרובם ככולם החלו על ידי אנשי הפלג של הרב מרקוביץ' במסגרת ניסיונותיהם לכפות את עמדתם באמצעים אלימים ולהשתלט על נכסי הישיבה תוך שימוש בכוח. נמצאים אצלנו מספר רב של סרטונים ותמונות בהם נצפו אנשי הרב מרקוביץ' כמי שמבצעים מעשי ונדליזם שריפה ופגיעה ברכוש ובגוף תוך שימוש באמצעים אלימים כדוגמת אלות, שריפה ואחרים. אנשי פלג הרב מרקוביץ'. מנגד, מייצרים, לא פעם, אחיזת עיניים, כאילו אנשי הפלג של הרב כהנמן ביצעו מעשים כאלה ואחרים אך ורק כדי ליצור מעין איזון. הדוגמא הטובה ביותר לכך, היא החלטת בית המשפט רק משלשום במסגרתה הורה על שחרורו של החשוד מהפלג של הרב כהנמן מהטעם ש"מדובר בצעקות ודחיפה אשר גרמה לנפילת כובעו של הצד השני" וכי, " המקרה לא היה ראוי לבוא בשעריו של בית המשפט".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully