וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא למבוגרים בלבד: עולם החזנות שייך גם לצעירים

5.2.2015 / 12:32

שלושת החזנים הגדולים בעולם החזנות היהודי - יצחק מאיר הלפגוט, יעקב מוצן ודודו פישר נפגשו בשבוע שעבר על במה אחת והגיעו למסקנה ש"החזנות היא להיט אמיתי גם אצל הצעירים"

קרדיט: עידו שחם עריכה: יותם וקס

אם תעזו להגיד לידם שחזנות היא "למבוגרים מאוד בלבד", סביר להניח שתקבלו התנפלות. כי לדעתם של יצחק מאיר הלפגוט, דודו פישר ויעקב מוצן, שלושת החזנים הגדולים בעולם החזנות היהודי, החזנות היא להיט אמיתי גם אצל הצעירים. "הקביעה הזו ממש לא נכונה", אומר הלפגוט, "יש לא מעט ילדים שמזמינים אותי לבר מצווה, ולא בגלל ההורים שלהם. זה נחשב צעיר יחסית, לא?".

הלפגוט גילה את הכישרון הקול הייחודי שלו כבר בגיל צעיר יחסית. היום כשהוא בן 46 כבר הספיק לכבוש כל במה אפשרית בעולם. "זה לא משהו שקונים או מקבלים, זה משהו שאפשר לפתח או חלילה להרוס. מקבלים את זה מאלוקים, ומודים לו על כך כל יום". אחד הדברים המעניינים אצל הלפגוט היא השתייכותו לגור, חסידות הדוקה ושמרנית שלמרות השתייכותו אליה, הוא מופיע באירועים מעורבים ומנגד לא מוותר על הלבוש החסידי המלא.

"בפעם הראשונה שעליתי להופיע בלינקולן סנטר, אנשים אמרו 'מה? השתגעת? בלי עניבה, וככה עם המכנסיים בתוך הגרביים? כשסיימתי להופיע, הם אלו שמחאו כפיים הכי חזק. בסוף אנשים התרגלו לכך. אני לא בא למכור את איך שאני נראה, אלא את מה שקיבלתי כמתנה וכל עוד קונים, זה בסדר. אני מייצג את מה שאני ולא מנסה להשתוות למה שאני לא".

עולם החזנות שייך לצעירים. עידו שחם
יצחק מאיר הלפגוט/עידו שחם

דודו פישר אומר כי בניגוד למה שחושבים שצעירים אוהבים יותר את הפופ והקצב, חזנות היא עולם שלם ששייך גם לצעירים. "יכול להיות שיש הרבה אנשים שחושבים שזה עולם רק למבוגרים, כי פשוט אלה שהגיעו לכאן מאירופה, עדיין רגילים לזה. אבל תמיד נוספים לחזנות עוד חבר'ה צעירים". לעומתו, החזן יעקב מוצן אומר כי יש בהחלט סיבה לסטיגמה הזו שחזנות היא רק של מבוגרים. "אין חשיפה מספיקה למוסיקה הקלאסית", טוען מוצן, "יש לי הרבה אנשים שהתחילו בגיל 40, ובאים כל היום לכל קונצרט ותפילה בגלל שהם נחשפו לשירה נכונה". הוא אומר כי בניסיון לשנות את זה, "היום, אנחנו משתפים יותר את הקהל. כי הוא מרגיש ורוצה להיות חלק".

עולם החזנות שייך לצעירים. באדיבות המצלם,
שלושת החזנים הגדולים בעולם. מוצן, הלפגוט ופישר/באדיבות המצלם

בשבוע שעבר, הלפגוט, מוצן ופישר נפגשו על במה אחת בקונצרט חזנות ייחודי שבו השתתפו כ-2,000 איש והיה חלק מסוף שבוע ארוך במלון מפואר בירושלים. מי שיזם את הקונצרט והפגיש בין השלושה הם יעקב ודפנה כהן, הבעלים של חברת התיירות "תור פלוס". שם, כך טוענים השניים, לא היו רק מבוגרים. "הכרטיסים לקונצרט כמו גם החדרים לשבת במלון, נמכרים כמו לחם חם", אומרת כהן, "אנחנו מתבקשים בכל שנה על ידי הציבור להמשיך במסורת הזו של שבת חזנות כי הביקוש בשיאו. בפועל, אנחנו מנהלים לא רק חופשות ונופשים בכל העולם, אלא גם מפיקים אירועים כדוגמת שבת החזנות הזו, ואני זוכרת את הפעם הראשונה שיזמנו קונצרט".

"זה היה ב-1998 וחששנו שלא נמלא את האולם. מאז ועד היום עולם החזנות לא רק שלא נחלש, אלא להפך, התחזק וההוכחה שהאולם היה פשוט מפוצץ והקהל נרשם לשבת מלאה וגדושה בחזנות, היא הוכחה ניצחת להמשכיות של עולם החזנות גם בדורנו. אנחנו עדים לכך שמדובר בתופעה של ממש בו הציבור ממש צמא לחזנות וקונצרטים וממלא אולמות אם מדובר בחזנים הנכונים ובעיתוי הנכון", היא אומרת.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully