וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתפשט מעל מפגין זו הטרדה מינית

שרה אבן צור

10.2.2015 / 14:28

אשה שמפשילה את חולצתה מעל מפגין חרדי כפי שקרה בהפגנה השבוע מקבילה לגבר יחשוף את איבר מינו בהפגנה למען זכויות הילד. זהו אקט המוכיח כי לא הערכים הם שמובילים את המאבק. שרה אבן צור חשה נפגעת

הפגנת החרדים בכיכר השבת בירושלים נגד גיוס חרדים, יולי 12. עומר מירון
כולנו איבדנו את הדרך/עומר מירון

הסרטון שרץ ברשת בימים האחרונים ובו נראית אישה חילונית מענטזת ואף מרימה את חולצתה לעיני מפגין חרדי זעזע אותי עמוקות. בסרטון נראית אותה אישה, "רגילה" למדי, מתקרבת לקו החיכוך, בו מפגינים ועוברי האורח מתווכחים, צועקים אחד על השני ואז, קורה מה שקורה.

בלי לחשוב פעמיים, האישה, לא צעירה במיוחד, מתמקמת מעל גופו השוכב של המפגין החרדי, פותחת במעין ריקוד ומנענעת את כל כולה מעל גופו ומול עיניו של אותו אומלל, כאומרת: "אתה לא רוצה להתגייס? הנה לך הגוף שלי. תזדעזע!". מה יותר הגיוני, אני שואלת?!

המסכן נבהל ואף מנסה לבעוט ולהוציא את עצמו מהסיטואציה. סביבם צועקים כולם, אבל האישה עסוקה עכשיו גם היא בלבעוט. מודל לתפארת. ואז, חסרת אונים, היא לוקחת נשמה עמוקה, ובצעד אחרון ונואש למען האידיאלים שלה, מרימה את החולצה. פתרון אולטימטיבי לרגע שכזה. "הם עדיין לא רוצים להתגייס? אין ברירה! שיראו את החזה שלי!".

כחרדית, כאישה וכנפגעת, חשוב לי להשמיע את דעתי על הדרך. לשכב על צירים ראשיים ולסכן חיי אדם זו לא דרך. לנצל ילדים חסרי ישע למטרות שהם לא מבינים, זו לא דרך. זו אולי זריעה שיטתית של שנאה. אבל גם לענטז מעל מפגין ובכוח לחשוף את הגוף מול מי שאינו מעוניין לראות אותו, זו לא דרך. זו טיפשות. להיכן נעלמו המסרים היפים על מעמד האישה והכבוד הראוי לה, היכן המילים היפות על ניצול גוף האישה לרעה?

מעשה אומלל ו-וולגרי שכזה מזלזל ופוגע קשות בנשים, מזלזל באינטליגנציה ומזלזל בדמוקרטיה. זהו ניצול לרעה של החירות הדמוקרטית. בהיסטוריה הקרובה והרחוקה ראינו יותר מפעם הפגנות בהן שימוש בגוף האדם קיבל משמעות, כמו "איש הטנק" מכיכר טיין-אן-מן בסין, שחסם טנק בגופו כסמל למאבק לחירות. אלא שהפעם זו אינה חירות, זהו ניצול דוחה ואומלל של גוף האדם. גוף האישה.

אם נושא ההפגנה היה "נשים: לא רוצים לראות אתכן" (גם זה קרה, אך לא הפעם), הייתי יכולה להתאמץ, לנסות ואולי להבין את הקשר בין הדברים. אולי באמת חשוב לה שיסתכלו עליה. אך בהפגנה שכולה "לא רוצים לציית לממשלה אנטי-דתית, לא רוצים להתגייס, רוצים לשמור על תורתנו הקדושה", לא היה מקום פרובוקציה כזאת. מעניין מה היה קורה אם בהפגנה בעד זכויותיהם של ילדים, היה חושף גבר את איבר מינו בגאווה שכזאת. הכסילות שיש במעשה כזה בוגדת בכל הדיבורים היפים והמבטיחים של הציבור הכללי והחילוני, לפיתוח חברה מתקדמת, השכלה ותרבות ועוד הבטחות דומות בסגנון "השאירו כבר את הפרימיטיביות מאחור!".

האם זה המסר, האם זה מה שהם רוצים? שחרדים ישאירו את הדת הפרימיטיבית מאחור וירגישו בנוח להסתכל על גופן של נשים "משכילות"? עד עכשיו חשבתי לתומי שבאמת מעוניינים לגייס חרדים, כי אולי זה מה שיעזור למדינה שלנו לצאת מהמצב הקשה בו היא נמצאת. זה מה שיקל על ה"עול". אלא שכפי שחלק מהציבור החרדי הוכיח בימים האחרונים שלא כל חרדי מייצג את התורה, פרובוקציה שכזאו הוכיחה עד כמה הטיעונים שמצדיקים גיוס חרדים אינם מבוססים אלא על אנטי דתיות מופרזת. אולי אפילו על שנאה עצמית, משהו כואב עמוק בפנים כשנזכרים שכולנו יהודים. היום בישראל, אישה וגבר מרביצים אחד לשני, היא חילונית והוא חרדי, היא מראה את גופה לשם הפרובוקציה והוא מסרב לשרת בצה"ל, היא מגנה על עקרונות של תרבות והוא מגן על תורתו ואף אחד מהם לא מבין שהוא טעה בדרך.

צפו בסרטון המדובר

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully