וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים לכולם: הכירו את החילונים ש(אולי) יצביעו ליהדות התורה

10.3.2015 / 11:52

חשבתם שיהדות התורה דואגת רק לחרדים? נטע סלע ביקרה בחוג בית חילוני עם ח"כ ליצמן ושמעה על לימודי ליב"ה, האם יסכים לשבת עם לפיד, לאיזו ממשלה הם יכנסו, מה הוא חושב על שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן ומה היה קורה אם גפני היה שר האוצר

חוג בית של ליצמן בבית חילוני בירושלים. נטע סלע, מערכת וואלה! NEWS
חוג בית של ליצמן בבית חילוני בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נטע סלע

נראה שהשנתיים בהם החרדים לא ישבו בשלטון עשו להם הרבה רע, על כך הם זעקו לא מעט. אבל במבט לאחור, זה גם עשה להם טוב, מסתבר. יהדות-התורה תמיד נתפסה כאחת המפלגות היותר סקטוריאליות בכנסת, כזו שדואגת רק למגזר החרדי. החוקים שהעבירו נציגיה, אלה הדואגים בעיקר לשכבות החלשות, ובגינם הואשמו באותה סקטוריאליות, נישאים עתה על כנפי הפופולאריות החברתית. בתשדירי הבחירות ניצבים הח"כים החרדים ומונים בגאווה את החוקים החברתיים שהעבירו בקדנציות האחרונות תחת הסיסמה – "חקיקה חברתית היא לא טרנד- זו מצווה".


אהדה זו הביאה איתה שינוי מגמה חדשני לראשונה בתולדותיה של מפלגה שעד היום נתפסה כמיושנת, שלא לומר ארכאית. פתאום משהו שם החל לקבל קצת טעם וצבע, מלבד זה השחור המטובל ביידישקייט. קו של קמפיין בחירות הפונה לכולם, סרטונים עדכניים, שימוש ברשתות חברתיות, שפה חדשה מעולם הכדורגל, הוראה מגבוה שכל אחד יגייס לפחות קול אחד לא- חרדי ועשרות חוגי בית לחילונים בחרבי הארץ.

חולמים שם לפרוץ את תקרת הזכוכית של שבעת המנדטים שמרבית הסקרים מנבאים להם. מפנטזים על שמיניה. אבל הם בהחלט מבינים שאותה הם יביאו רק בגיוס קולות שאינם מובנים מאליהם. חילונים חובבי מסורת, קולות חברתיים, וגם בעלי תשובה. בקיצור, לא רק "דוסים" למהדרין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך תשדירי הבחירות של יהדות התורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ששמעתי שהחרדים מגיעים למשרד נכנסתי לדיכאון"

את ח"כ ליצמן אנחנו פוגשים בחוג בית חילוני שהתקיים השבוע (א') בגבעת משואה בירושלים. המארחת היא זהבה אחדות, אשר שימשה כמזכירה בלשכת משרד הבריאות בתקופה בה כיהן כסגן השר. "ששמעתי שהחרדים מגיעים למשרד נכנסתי לדיכאון", משחזרת זהבה. "חשבתי לעצמי: 'אוי ואבוי, הם יגיעו וכל היום הם יהיו ספונים בחדרים שלהם, לא ידברו אתנו כמעט, יתייחסו לנשים במשרד כמו לרצפה'. ראיתי שחור בעיניים".

אלא שהמפגש עם סגן השר החרדי שינה את דעתה מן הקצה אל הקצה. "זה הזמן לבקש מחילה מכבוד הרב", היא מודיעה לו חגיגית ולקהל שהתקבץ בביתה. "על הדעות הקדומות שהיו לי על חרדים, כי באמת חשבתי שהם דואגים רק למגזר שלהם. אבל שהיה מגיע פקס הוא והעוזרים שלו היו מטפלים בפנייה און- ליין. לא משנה מאיזה מגזר. אם זה אסירים או דתות שונות. אין אפליה בין אדם לאדם. כל פניה תוך שעתיים קיבלה פניה וכבר יצא מכתב לרשויות ולמי שצריך".

זהבה שופעת מחמאות על היחס האנושי לו היא ושאר עובדי המשרד זכו לו. "יכולנו לבוא אליו ולעוזרים שלו עם כל בעיה, הרב ליצמן היה בשבילנו כמו אבא. כל עובדי משרד הבריאות מחכים לך כבוד הרב. כי הם יודעים שהדלת שלך פתוחה", היא מודיעה לו.

ליצמן בתגובה חופן את פניו בכף ידו ואחר מפטיר חצי בצחוק שהיא קצת מסבכת אותו. "בהתחלה לא היו ממני ציפיות בכלל. אבל עכשיו אם אחזור למשרד הבריאות הציפיות כבר יהיו בשמיים", הוא אומר ומוסיף בנימה אירונית ש"אם אני אקבל עשירית ממה שהרופאים הבטיחו לי שיצביעו לי יש לי 15 מנדטים".

חוג בית של ליצמן בבית חילוני בירושלים. נטע סלע, מערכת וואלה! NEWS
אין אפליה בין אדם לאדם. ח"כ ליצמן ומצביעות פוטנציאליות/מערכת וואלה! NEWS, נטע סלע

"אנשים מבולבלים כבוד הרב"

עד כמה הוא בונה על הקולות הללו? למרות שהוא בהחלט חושק בהם, נראה שלא הרבה. אבל גם תמיכה ציבורית זה משהו שהוא לא מזלזל בו. "אני מודה על ההזדמנות להביע את עמדתי, גם אם לא מסכימים", הוא פונה לנוכחים. "אני מניח שיש הרבה אנשים שלא מבינים את הציבור שלנו. למה יש לנו ישיבות וכל מיני דברים. יש הבדלים בנינו באורח החיים. אבל סבא שלי וסבא שלכם כולם מסרו את נפשם על אותו דבר. חלקם גם נהרגו על זה. שכל אחד יבדוק בהיסטוריה שלו. אנחנו חושבים שהתורה שומרת על עם ישראל כל השנים".

הקהל שהוא פוגש בבית של זהבה ידידותי למדי. ניכר גם שהקו המסורתי שליצמן מייצג בהחלט מדבר אליהם. חלקם הגיעו כדי להודות לסגן השר לשעבר על עזרה שקיבלו ממנו - אשפוזים, ניתוחים דחופים, ביטוחי בריאות ושאר צרות שליצמן התגלה בתוך הסיוט אליו נקלעו כמושיע.

"אנשים מבולבלים כבוד הרב. לא יודעים למי להצביע. הרבה גם לא רוצים להצביע. הכי מדכא זה שכולם מלכלכים על כולם", הם מתלוננים בפניו. אבל עד סוף הערב רק אחת מהם מכריזה בפה מלא שהיא מצביעה ג'. "כולם אומרים לי שאני משוגעת ומה הם נותנים לי בכלל, אבל לא אכפת לי. אני תמיד מצביעה לשם שמיים", היא מתוודה ומצביעה כלפי מעלה.

חוג בית של ליצמן בבית חילוני בירושלים. נטע סלע, מערכת וואלה! NEWS
"הכי מדכא זה שכולם מלכלכים על כולם"/מערכת וואלה! NEWS, נטע סלע

"אם גפני היה שר האוצר, אתם יודעים איזו חגיגה היינו עושים?"

"בתקשורת ניסו כל הזמן להציג אותנו כאילו אנחנו סקטוריאליים. אבל במציאות זה ממש לא נכון, למי שבודק את העובדות", משיב ליצמן לטענות. "מעולם לא בדקתי אם מי שפונה אליי הוא חרדי או חילוני. עשיתי רפורמה בטיפולי השיניים לילדים, אמרו "זה חרדי" כי לחרדים יש הרבה ילדים. אבל היום אנחנו רואים שכל הילדים של כולם נהנים מזה, אז זה ממש לא נכון שאנחנו סקטוריאליים. כמובן שזה לא בא על חשבון קולות הבסיס שלנו. אבל אני חושב שהרבה יופתעו לגלות כמה מהציבור הכללי רואים בנו שליחים".


בהמשך הערב ליצמן מרבה לדבר על הרפורמות שהוביל במשרד הבריאות. הרפורמה בטיפולי השיניים חינם לילדים; הרפורמה בשירותי בריאות הנפש; פתיחת מרכזי מיון במצפה רמון, כרמיאל ומחוזות פריפריאליים נוספים ועוד. גם על התכנית לרפורמה בשירותי הסיעוד הממלכתי חינם לכל אזרח, אשר אותה הוא מודיע כי יציג כתנאי במשא ומתן הקואליציוני. אפשר בהחלט להתרשם כי ליצמן התאהב בתפקיד שמילא במשרד הבריאות כסגן שר ומרגיש הישג אמיתי על מה שהצליח לעשות במסגרתו. מנגד, באותה מידה כמעט, הוא לא מסתיר את סלידתו ממחליפתו בתפקיד, יעל גרמן ומפלגתה ומהנזקים שהללו גרמו.

"אני יריב של המפלגה שלה שעשתה נזק לציבור החרדי, ללא ספק", הוא מצהיר למען הגילוי הנאות. "אבל מעבר לדברים האלה, אני פשוט חולק על הקו. אני עשיתי טיפולי שיניים חינם עד גיל 12 ואחר כך עד גיל 14. היא באה ודבר ראשון היא ביטלה מגיל 12-14. למה? הכנתי תכנית לטיפולי שיניים גם למבוגרים, מלמטה עד גיל 67. היא לא עשתה עם זה כלום.

היא גם הייתה שרת הבריאות וגם שר האוצר היה מהמפלגה שלה. זה מצוין. לי לא היה כזה דבר. אם גפני היה שר האוצר, אתם יודעים איזו חגיגה היינו עושים? אני מדבר בבריאות, לא בדברים אחרים", הוא מבהיר. "אגב", הוא מתהדר, "כל מה שאני עשיתי גרמן אמרה שהיא עשתה, אבל בסדר. אני קורא לזה 'ממשלת מעלי גרה'. כל הזמן טוחנים את מה שאחרים עשו".

גרמן הודיעה: לא יהיה שר"פ בבתי החולים הציבוריים. מור שאולי
"כל מה שאני עשיתי גרמן אמרה שהיא עשתה". ח"כ יעל גרמן/מור שאולי

"תגידו ללפיד שינסה ללמוד 8 שעות ביום"

אחד הנוכחים שואל שאלה הקשורה באקדמיה, לימודי ליב"ה וחינוך יהודי. גם זאת הזדמנות עבור ליצמן לסגור חשבון עם האויב המר של החרדים. "אני מוכן להתמודד עם שר האוצר בכלכלה על כל שעל ושעל מה שהוא יודע. אני משוכנע שאני יודע יותר טוב ממנו. תגידו ללפיד שינסה ללמוד 8 שעות ביום.

יום אחד. בוא נראה אותו. החינוך שלנו טוב, אבל אם נביא למשרד החינוך מישהו משלנו שינסה להכניס חינוך יותר יהודי, הוא לא יישאר שם אפילו יום. לא יתנו לו. העיקר ששולחים לנו ביקורות. אתי אלון הפילה בנק במאות מיליונים. איפה היו כל הביקורות? הייתה בדיקה אחת של רואה חשבון. בישיבה רגילה יש ארבע ביקורות מארבע גורמים שונים".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי. פברואר 2015. חן גלילי,
"אני משוכנע שאני יודע יותר טוב מיאיר לפיד"./חן גלילי

באותה הזדמנות ליצמן נשאל עם איזו ממשלה יהדות-התורה תשב, ימין או שמאל? כהרגלו בקודש, הוא שומר את הקלפים קרוב לשטריימל ולא מוכן להתחייב על דבר. "אני לא ימין ולא שמאל. אני ריאלי. אני צריך לדאוג שאני אקבל מה שצריך", הוא משיב בדיפלומטיות המעומעמת והידועה שלו. ובכלל, מי שיחליטו הם הרבנים, הוא מזכיר לנוכחים. ישיבת מועצת גדולי התורה כבר נקבעה בלו"ז למחרת הבחירות לשעה 17:00.

הוא גם נהנה להזכיר, למי ששכח, שאת הממשלה האחרונה הוא זה שהפיל. "אני גיליתי לביבי שיש פוטש נגדו. הגיע אליי שליח בכיר מאוד והציע לי שלפיד יהיה ראש ממשלה, אז אמרתי לו שהוא צריך ווליום אם הוא מציע שאני אשב אתו כראש ממשלה. הוא אפילו היה מוכן למחוק את כל הגזרות נגד החרדים בשביל זה. אחר כך הציעו את הרצוג.

אמרתי שהדבר היחיד שאני יכול להתחייב זה שאני עם לפיד לא הולך. גם הפעם. בפעם הקודמת הוא לא רצה לשבת איתי, הפעם אני לא אשב אתו". כפרלמנטר וותיק הוא אף מעריך שבממשלה הבאה לפיד לדעתו יהיה באופוזיציה, גם אם תהיה ממשלת אחדות. אם זה יקרה, בשביל ליצמן זה יהיה חתיכת פול- האוס.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully