וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצוות המסתוריות של פסח: משמעות החג על פי חכמת הקבלה

2.4.2015 / 11:54

מדוע אוכלים מצות? מדוע פסח חל בחודש ניסן? ואולי הקושיה הגדולה מכולן: מהו צופן הקערה? בחג הפסח ישנן הרבה מצוות מסתוריות, ספר הזוהר נותן מספר תשובות, כך שלא יישאר אחד שלא ידע לענות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי המסורת, חג הפסח מייצג את היציאה מעבדות לחירות. בני ישראל, שהיו עבדים במצרים, יצאו בט"ו בניסן לחופשי. היציאה לחופש הייתה כל כך מהירה, שהבצק שהם הכינו לא הספיק לתפוח, ועל כן אנו נוהגים לאכול מצות במשך שבעה ימים. אולם חכמת הקבלה חושפת בפנינו את הצופן המדהים של חג הפסח ואת סודה של המצה.

ספר הזוהר מלמד שהדור של בני ישראל במצרים הם המשך השושלת של דור מגדל בבל ודור המבול אשר היו עסוקים רק במילוי תאוותיהם האנוכיות. אותן נשמות התגלגלו בחזרה בגלות מצרים וקיבלו הזדמנות נוספת, אך במקום לתקן, ירדו במדרגות הטומאה - עד שכמעט הגיעו למדרגה שממנה אין דרך חזרה. המקובלים מתארים מדרגה זו כמדרגה ה-49 של הטומאה, שבה אדם משועבד לאגו שלו עד כדי התמכרות שאי אפשר לצאת ממנה.

בני ישראל כבר לא יכלו לגאול את עצמם מהמקום הכול כך נמוך שאליו הגיעו, ולכן הבורא גילה את אורות הגאולה בט"ו בניסן, מבלי שבני ישראל ינקפו אצבע. הדבר היחידי שמשה ביקש, כדי להכין את עם ישראל לגאולה, היה להתחיל לאפות מצות. במצה יש את הסוד של החירות.

מדוע אוכלים מצות?

הזוהר מגלה שסוד המצה הוא בעובדה שהיא לא תופחת, היא נכנסת ויוצאת מהתנור באותה צורה שהאופה יצר אותה. בשל עובדה זו, היא יכולה לעזור לנו במהלך שבעת ימי הפסח להקטין ולצמצם את האגו הנפוח והרצון של כל אחד לעצמו. המצה שימשה כתרופה לרצונות האנוכיים של בני ישראל ועזרה להם להתכונן להשגת חירות אמיתית. למעשה, בני ישראל אפו מצות הרבה לפני היציאה ממצרים, כדי להראות את הוודאות שהייתה להם בבורא ובמשה.

הזוהר אף מסביר, שבמצה יש כוח של רפואה המתגלה למי שמבין את הסוד: "כשיצאו ישראל ממצרים, לא היו יודעים העיקר והסוד של האמונה, אמר הקב"ה, יטעמו ישראל רפואה וכל עוד שיאכלו רפואה זו לא יראה להם מאכל אחר, דהיינו חמץ, כיוון שאכלו מצה, שהיא רפואה לבא ולדעת בסוד האמונה" (זוהר, פרשת תצווה, פסוק ע"ה). עוד נכתב: "וכתוב, שאור לא ימצא בבתיכם. ובארנו סוד בין חמץ ומצה של יציאת מצרים. שזה יצר הרע וזה יצר הטוב" (זוהר, פרשת בא, פסוק קע"ח).

אנו אוכלים מצות - לא כזיכרון למה שקרה לפני אלפי שנים, אלא כדי להתחבר לאנרגיה של רפואה וחירות מהאגו המגביל אותנו במשך כל ימות השנה. הזוהר מרחיק לכת ומלמד, שכל מי שאכל מצות במהלך חג הפסח והתנקה לגמרי מהחמץ (יצר הרע ואנוכיות), לא יצטרך לעבור מבחנים קשים של כאב וסבל למשך שנה שלמה. המצה עוזרת לנו להתנקות מתכונות שליליות ולקבל את הכוח ליצור שינויים חיוביים בחיינו במהלך נשנה הקרובה.

מדוע פסח חל בחודש ניסן?

חודש ניסן כולל את המילה נס וידוע כחודש של ניסים. כשאדם מנצח את המלחמות בתוכו הוא יכול לנצח את כל המלחמות מבחוץ. המקובלים מלמדים שהאות נ' במילה נס מייצגת נפילה, והאות ס' מייצגת את הביטוי סומך נופלים. זאת אומרת, שבתוך הנפילות הכי גדולות שלנו, יש את ההזדמנות לניסים הכי גדולים. כאמור, בפסח אפשר להפוך כל נפילה שנפלנו לכוח של נס וגדילה רוחנית.

מהו סודה של הקערה?

מטרת הקערה היא להטעין את הפריטים הקיימים על צלחת הסדר באנרגיה שתקשר אותנו לכוח של חירות מהרצון לקבל לכל השנה:


1. מצות - מסדרים שלוש מצות כנגד שלושת הספירות העליונות כתר חכמה ובינה ומתחברים לכוח של משה רבנו - דאגה אמיתית לכל אדם.

2. זרוע - מייצגת את ספירת חסד. עוזרת לנו להתחבר לכוח של נתינה אמיתית לכל השנה.

3. ביצה - מייצגת את ספירת גבורה. בארמית: רצון. עוזרת לנו לשחרר ולהרפות אג'נדות אישיות ביחסים.

4. מרור - מייצג את ספירת תפארת, אנרגיה של איזון. המרור טעמו כמו של מוות ונותן לנו את הכוח לעמוד מול אתגרים וחוסך מאיתנו התמודדויות קשות וכאוטיות בשנה הקרובה.

5. חרוסת - מייצג את ספירת נצח, מורכבת משלושה שורשים ומשבעה פירות, רות חס, רות שהייתה מואבייה הפכה לערוץ רוחני למלכות בית דוד. עוזר לנו לקחת אחריות על כל מה שקורה לנו בחיים והליכה נגד הנוח.

6. כרפס - מייצג את ספירת הוד: ס' פרך. האות ס' מייצגת את המסה הקריטית של 600,000 נשמות שהיו כלולות באדם הראשון. פרך מיצג את הכוח של הדין. לאחר טבילת הכרפס במי מלח ממתקים את הדינים שנתקל בהם בשנה הקרובה.

7. חזרת - מייצגת את ספירת יסוד. ספירת יסוד אוספת את כל האנרגיה מהעולמות העליונים ומעבירה אותם אלינו לכל השנה.

8. קערת הסדר - מייצגת את ספירת מלכות. אין לקערה אנרגיה משל עצמה. היא רק עוזרת לנו להוציא לפועל את הכוח של כל הספירות שמעליה, ולקבל את כל הברכות שמחכות לנו בשנה הקרובה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully