וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם מותר לשדך זוג חילונים שיחטאו, אז למה לא הומואים?

וואלה! יהדות

13.4.2015 / 12:07

מדוע משדכים בין גבר ואישה חילונים למרות שיודעים שיעברו על איסור נידה, אבל כשמדובר בזוג גברים הדין שונה לחלוטין? שאלה זו הגיעה אתמול למערכת "כמוך", הרבנים פאוסט, אפרתי, הראל ולוביץ השיבו

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

"האם מותר לשדך בני זוג חילונים (גבר ואישה) שלא שומרים על טהרת המשפחה (נידה)?" שאלה זו הופיעה אתמול באתר "כמוך: הומואים דתיים אורתודוקסים", אך השאלה לא הסתיימה כאן, "לכאורה מותר לשדך אותם כי אלה מעשים שבכל יום. גם רבנים מחתנים אותם", המשיך כותב השאלה, "שאלתי היא במה הם שונים מזוג גברים דתיים? כשם שמשדכים בין גבר ואישה אף על פי שהם עוברים על איסור נידה, מדוע אסור לשדך בין גבר לגבר אף על פי שהם יעברו על משכב זכר? ומדוע לא מביאים בחשבון שאם אשדך בין שני הגברים זה יכול לגרום לכך שהם יקטינו את האיסורים שהם עושים? (שלא לדבר על האושר שזה יגרום להם, שלא יהיו בבדידות ועוד יתרונות)".

אבקש לא להתייחס לכל הקביעות בשאלתך. אצא מתוך הנקודות שהנחת, מבלי להביע דעה לגביהן וכנ"ל", כתב הרב פאוסט, "אם מטרת 'שידוך' בין שני גברים הינה יחסי מין, שונה הדבר מזוג חילוני בכך שיחסי האישות אצלם יכולים להיות על פי ההלכה (מלבד מה שכיום אין כל סיוע בשידוך לקיום יחסים, שנעשים לצערנו ללא קשר לחתונה). הרב הסיק מכך ש"שונה הדבר אצל ב' גברים, שאין יכולת ליחסי מין ביניהם בהתאם להלכה".

כלה וחתן רוקדים. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הרב רונן לוביץ חילק תשובתו לשלוש:

"1. זוגות חילוניים עשויים לשמור על איסור נידה, ואני יודע על רבים כאלה, שאמנם לא מדקדקים בכל פרטי ההלכות, אך למרות חילוניותם נמנעים מיחסים בזמן המחזור והאישה מקפידה על טבילה.

2. איש ואישה חילוניים עוברים על איסור נידה בכל מקרה, שכן הם מקיימים יחסים גם כשאינם נשואים. יתר על כן – יש מי שאינם מקפידים כלל בהיותם ברווקות, ומתחילים לשמור במידה זו אחרת על מסורת והלכות בעקבות הנישואים.

3. לגבי איש ואישה יש מצווה להקים משפחה כחלק ממצוות פריה ורביה. לכן יש מצווה על מי שיכול לעזור להם בכך ולשדכם. אם הם אינם שומרים על הלכות נידה זה עניינם, ולא באחריות השדכן. לעומת זאת בהומואים כל עצמו של מעשה השידוך לא נועד לעזור בקיום מצווה אלא אף להיפך".

הרב ד"ר רונן לוביץ. בית הלל,
הרב רונן לוביץ/בית הלל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב ברוך אפרתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

תשובתו של הרב ברוך אפרתי הייתה שונה משל השאר: "לעניות דעתי אין לשדך גבר ואשה חילונים, שיש בזה סיוע לדבר עבירה מצד טהרת המשפחה שבכללה כרת", כתב הרב אפרתי והוסיף: "ואם לא ישדך אותם, אמנם יתכן שישתדכו עם חילונים אחרים, אך יתכן שגם ישתדכו עם מסורתיים ובכך הרווחנו עוד טהרה וקדושה בישראל, ולפיכך אין לשדך חילונים ולהחיש פשע".

בהמשך אמר הרב אפרתי שאם בני הזוג החילונים כבר נפגשו אז הדבר מותר וזו אף מצווה, "שכן כאן המציאות כבר לפנינו והם חיים יחד, ורוצים לקיים מצוות נישואין כדת משה וישראל ואת זה יש לחזק", הרב אפרתי הוסיף שבמידה ובני הזוג לא יתחתנו בנישואים אורתודקסים הם עלולים להתחתן בחתונה רפורמית, "ומי יודע מה יהיה בסופם, שמא לא רק טהרת המשפחה לא ישמרו אלא גם שאר מצוות שחילונים מקיימים בדרך כלל. ולפיכך יש לקרבם ולעודד אותם לתורה ויראת השם לפני ובמהלך חתונתם".

הרב התייחס בהמשך דבריו לשידוך בין שנים גברים ואמר: "ועל כן גם זכר עם זכר אסור לשדך, שהדבר מוביל לאיסור תורה חמור. אך אם כבר באו לרב שני גברים החיים יחד רחמנא לצלן, לעצה ותושיה להתקרב לתורה, עליו לקרבם וללמדם ולא לדחות אותם בשל היותם חוטאים לתיאבון ולא להכעיס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב ארלה הראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה לרב אפרתי, השיב הרב ארלה הראל שלא ברור שמותר לשדך גבר ואישה שידוע שלא ישמרו על טהרת המשפחה, "פוסקים רבים אוסרים זאת מכל וכל", השיב הרב הראל, "כתבת ש'אלו מעשים שבכל יום ויום' ואינני יודע למה אתה מתכוון. אם אתה מתכוון לעריכת חופה של זוג כזה, אזי לא מדובר בשידוך, אלא במצב קיים – הם כבר בזוגיות, ואנו הרבנים רק מסייעים בידם למעט באיסור על ידי עריכת חופה וקידושים כדת משה וישראל."

הרב הראל הוסיף שיש שגם למי שמתיר את זה יש הבדל יסודי בין זה לבין זוג גברים, "גבר ואשה שאינם שומרים לעת עתה טהרת המשפחה יכולים, אם ירצו, לחזור בתשובה ולהקפיד על כך. דרך אגב, המון המון זוגות 'חילוניים' אכן מקפידים על רמה כזו או אחרת של חיי טהרה, לפחות באיסורי דאורייתא", הרב הוסיף ואמר כי "למרות שמותר לשדך, לחלק מן הדעות, בין גבר ואשה שאינם מקפידים על טהרת המשפחה, לכולי עלמא אסור לשדך בין שני גברים, וזו דעת כל הפוסקים ששאלתי אותם בעניין". לסיום אמר הרב כי: "נכון הוא, שאולי על ידי כך ייקטן האיסור שאותו הם עושים, מסיבות מובנות, אך אין בכך כדי להתיר זאת, ואין כאן המקום להאריך בעניין, שכבר נידון בהקשרים דומים".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully