וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר לדעת מה הסיבה שבגללה קרתה השואה?

וואלה! יהדות

16.4.2015 / 9:00

שאלה רגישה שהגיעה למדור השו"ת של וואלה! יהדות עוסקת באחד הנושאים המורכבים ביותר, האם יש אפשרות לדעת מהי הסיבה שבגללה התרחשה השואה? הרב עדיאל בן שחר משיב

תערוכת צילומים של חיילים נאצים בתקופת השואה. דוברות הכנסת, סריקה
יהודים בשואה/סריקה, דוברות הכנסת

שאלה

שמעתי מכל מיני אנשים שהשואה קרתה בגלל שאנשים חטאו, האם זה נכון? האם יש בנאדם כלשהוא שיכול לדעת למה קרתה השואה?

יש לכם שאלה לרבנית או לרב? שלחו לנו

עוד שאלות ותשובות במדור השו"ת

תשובה

שאלת הצדק, מדוע לצדיק רע ולרשע טוב מורכבת קשה ואף עתיקת יומין. נביאים כגון משה, ישעיה, ירמיה, דוד ואיוב התלבטו ודנו בה.

אף בן אדם אינו יכול לדעת מדוע קרה דבר רע מאוד למישהו פרטי, על אחת כמה וכמה שאף אדם אינו יכול לדעת מדוע אירע אסון קטסטרופאלי כשואה, במיוחד כשמתייחסים לעומק השנאה, הרשע ובעיקר מותם של ילדים.

היחיד שיכול לדעת הוא נביא במקרה שהקב"ה מתגלה אליו. אף אדם אינו יכול לעשות את חשבונות הקב"ה ואיננו יודעים אפילו מיהו צדיק ומיהו רשע כיון שהם אינם נמדדים לפי רוב מעשיהם אלא לפי איכות מעשיהם וכך כותב הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג'. "כל הניסיונות לחפש חטאים בקבוצה אחרת חסרות בסיס. מבטאות יוהרה, גאווה וכל קבוצה מאשימה את חברתה אך לא את עצמה".

חשבון נפש אדם או קבוצה יכולים להיעשות רק על מעשיהם שלהם ולא להאשים את הזולת בתוצאה הרעה. הרמח"ל בספרו "ספר הכללים" מעלה אפשרות שבאחרית הימים ההשגחה לא תהיה לפי שכר ועונש כלל אלא מתוך מערכת שיקולים אחרים.

לסיום, אני מציע להתמקד בזיכרון השואה, בכבוד ויקר הניצולים החיים עמנו, בלקחים ממנה כלפי האנושות, עד כמה אפשר לבטוח ולסמוך על עזרת עמים אחרים, כיצד מאומה תרבותית יצאו מנהיגים שפלים ורצחניים ? והעולם ברובו מחריש. כמובן לעשות הכל שלא תחזור עוד , לזכור בלבנו ולומר בפינו שקיומנו כאן הוא הוא הניצחון על הצוררים.

עם ישראל חי !


המשיב עדיאל בן שחר חבר בארגון רבני בית הלל

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully