וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס ישראל הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין הלך לעולמו

20.4.2015 / 10:25

הרב ליכטנשטיין, מבכירי רבני הציונות הדתית, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות, חתן פרס ישראל לספרות תורנית ודוקטור לספרות אנגלית, הלך הבוקר לעולמו, כשהוא בן 81. הלווייתו תתקיים מחר

הרב אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות, מרץ 2011. עומר מירון
הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין/עומר מירון

אבל כבד בציונות הדתית: הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות, הלך הבוקר (שני) לעולמו, כשהוא בן 81 בפטירתו. הלווייתו תתקיים מחר בשעה 10 בישיבה שבראשה עמד, ואלפים צפויים להשתתף בה. ליכטנשטיין הוא חתן פרס ישראל לספרות תורנית ודוקטור לספרות אנגלית ונחשב לאחד מבכירי הרבנים בציונות הדתית.

הרב נולד בפריז ב-1933, וחודשים ספורים לאחר כיבוש צרפת, הצליחה משפחתו להימלט לארצות-הברית. בגיל התיכון למד ב"ישיבת רבנו חיים ברלין" אצל הרב יצחק הוטנר והרב אהרן סולוביצ'יק, אך עיקר חינוכו התורני היה בישיבת רבנו יצחק אלחנן (ישיבה אוניברסיטי) אצל הרב יוסף דוב הלוי סולוביצ'ייק, שאף הסמיך אותו לרבנות. בנוסף, סיים הרב דוקטורט בספרות אנגלית באוניברסיטת הרווארד. לאחר סיום הדוקטורט, חזר הרב לישיבה אוניברסיטה ולימד בה למעלה מעשור. הוא שימש כר"מ בישיבה וכמרצה לספרות אנגלית באוניברסיטה, ואף ייסד את הכולל ועמד בראשו.

ב-1960 נשא הרב את ד"ר טובה (סולוביצ'יק). לבני הזוג שישה ילדים, נכדים ונינים רבים. הרב ליכטנשטיין גר כיום באלון שבות ולמעלה מארבעים שנה מתמסר הרב בישיבת הר עציון להרבצת תורה בעל פה ובכתב. תכונה מרכזית בשיעוריו ובכתביו היא המודעות המתודית והדגש על הקניית דרך לימוד. הרב מלמד את תלמידיו לא רק דרך שיעוריו אלא גם דרך הנהגותיו: מסירותו, שקדנותו, נועם הליכותיו וענוותנותו.

הרב אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון באלון שבות, מרץ 2011. עומר מירון
הרב מלמד את תלמידיו לא רק דרך שיעוריו אלא גם דרך הנהגותיו: מסירותו, שקדנותו, נועם הליכותיו וענוותנותו/עומר מירון

במקביל לתפקידו בישיבת הר עציון, שמר הרב ליכטנשטיין על קשריו עם ישיבה אוניברסיטה, ועמד בראש הכולל של ישיבת רבנו יצחק אלחנן במשך עשרות שנים, שם העביר שיעורים שבועיים. במשך כל שנות מגוריו בארץ המשיך הרב ליכטנשטיין להשפיע על הציבור הדתי-מודרני בארה"ב באמצעות כתביו באנגלית, הרצאותיו הרבות לרבנים ולמחנכים, והחינוך שהעניק לתלמידי חו"ל הרבים שהגיעו לישיבת הר עציון כדי להסתופף בצלו.

בשנים האחרונות התפרסמה סדרת ספרי "שיעורי הרב אהרן ליכטנשטיין". עד היום ראו אור שמונה ספרי שיעורים על מסכתות שונות ועוד. על סדרת ספרים זו זכה הרב ליכטנשטיין בפרס הרב קוק של עיריית תל-אביב-יפו לספרות מחקר תורנית לשנת תשע"ג. בנימוקי חבר השופטים נכתב שספריו "מושתתים על אדני שיטת הלימוד הבריסקאית הנודעת, שאותה זיכך לכלל שלמות, ובו בזמן יש בהם פריצת דרך של ממש, אולי אפילו מהפכה, בלימוד התלמוד ובהבנת מושגיו".

בשנה שעברה קיבל הרב ליכטנשטיין את פרס ישראל. בנימוקי הוועדה נכתב: "דרכו של הרב ליכטנשטיין מתבטאת גם בסובלנותו לאנשים ולדעות החלוקות עליו, ובהדגשת הרעיון שדרכיה של התורה הן דרכי נועם. יחד עם עמיתיו לראשות ישיבת הר עציון, הורה הרב ליכטנשטיין לתלמידיו המשרתים בצה"ל להימנע מכל מעשה של סירוב פקודה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully