וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את האיש הכי קרוב למנהיג המגזר החדרי

26.4.2015 / 0:01

הוא האיש הקרוב והנאמן למנהיג המשפיע ביותר במגזר החרדי ובניגוד לאחרים, הוא לא רק יד ימינו של הרב, אלא הפך למושך בחוטים בסוגיות המשמעותיות והדרמטיות ביותר במגזר החרדי

דוד שפירא, נכדו של הרב שטיינמן . אפריל 2015. יוסי רוזנבוים, בחדרי חרדים
הרב דוד שפירא/בחדרי חרדים, יוסי רוזנבוים

שמו של הרב אהרן לייב שטיינמן, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, מוכר גם במגזר הכללי, אבל בציבור החרדי מוכר שם נוסף: נכדו, הרב דוד שפירא, הנחשב למושך האמיתי בחוטים. המבקרים טוענים כי כוחו של שפירא רב מדי, וכי העובדה שהוא מנהל את החצר מעמידה בספק את חובת הציות להוראות הרבנים. המצדדים בו ישיבו כי שפירא עושה את "מלאכת הקודש", ומסייע לרב לממש את רצונותיו.

לרב שטיינמן, כמעט בן 101, יש השפעה ישירה על מאות אלפי חרדים בישראל ובעולם, ולא רק עליהם: שלושה מבין שישה חברי הכנסת של "יהדות התורה" סרים למרותו. גם השפעתו על מהלכים משמעותיים של שתי המפלגות החרדיות גדולה, ובדרך כלל מכרעת. שפירא, נכדו, הוא האיש הקרוב והנאמן לו ביותר. הוא בן 36, מתגורר בבני ברק, נשוי ואב לשמונה. לפני כעשור החל כשומר הסף, ומהר מאד ביצר את מעמדו בבית סביו. מלבדו, אין לרב שטיינמן בן משפחה שקרוב אליו כל כך.

בניגוד לחצרות ולרבנים אחרים, תפקידו של שפירא כיד ימינו של הרב, לא מתחיל ונגמר בכך. הרחק מאור הזרקורים, הוא הפך במהרה למושך בחוטים בסוגיות המשמעותיות והדרמטיות ביותר במגזר החרדי. הוא כל יכול בבית, הרב סומך עליו, וכמעט הכל עובר דרכו. במגזר שבו כמעט כל סוגיה, גם הקטנה ביותר, עוברת על שולחנם של הרבנים, כוחו בא לידי ביטוי לעתים גם בהשפעה על אויש של תפקידים ציבוריים, לרבות חברי כנסת.

הרב שטיינמן בכנס של יהדות התורה בבני ברק, מרץ 2015. ניב אהרונסון
"השפעה ישירה על מאות אלפי חרדים בישראל ובעולם". הרב שטיינמן בכנס של יהדות התורה בבני ברק/ניב אהרונסון
יהדות התורה בסבב התייעצויות עם הנשיא ראובן ריבלין. מרץ 2015. נועם מושקוביץ
"כוחו בא לידי ביטוי גם בהשפעה על אויש חברי כנסת". ח"כים של יהדות התורה במפגש עם הנשיא/נועם מושקוביץ

שפירא מקשר בין חברי הכנסת, ראשי עיריות, חברי מועצות ורבנים אחרים, לבין הרב המשפיע ביותר במגזר החרדי. כשהם צריכים לשאול את הרב הישיש שאלות דחופות, הם מתקשרים לשפירא, ומתייעצים מתי וכיצד להציג את השאלה. "הוא עומד בראש החנית ומנהל את המאבקים", אומר עליו גורם ב"דגל התורה", הסיעה הליטאית בכנסת וברשויות המקומיות, שהרב הוא הסמכות הרוחנית העליונה שלה. "הוא לא מחליט בלי הרב, אך מרגע קבלת ההחלטה, הוא עומד בראש, ומטבע הדברים חוטף את כל הריקושטים".

בבחירות האחרונות לכנסת, אלי ישי ואריה דרעי ראו ברב שטיינמן שחקן מפתח בהתפתחות המשבר ביניהם. כל אחד מהם קיווה שהוא יסייע לו לבצר את מעמדו. הרב שטיינמן נכנס לתמונה כאשר קיבל את ישי בביתו, לבקשתו. בש"ס זעמו על כך ודרשו התנערות ברורה מישי ומכוונתו להקים מפלגה חדשה. גורמים חרדים אמרו כי לשפירא "הייתה מעורבות משמעותית" בכך שישי זכה בקשר חם, ולעומת זאת גם ביחס הקר שקיבל דרעי באותו הזמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"קיבל את ישי בביתו, לבקשתו. בש"ס זעמו על כך". הרב שטיינמן ואלי ישי בתקופת הבחירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם המקורב לנכדו של הרב אומר כי "הוא לא מחזיק בבעלותו רכב, וסביו הוא זה שתומך בו כלכלית מדי חודש". על אף הכוח העצום שצבר, שפירא לא מרגיש נבחר ציבור, וכך גם התנהלותו בחייו האישיים. זאת, אולי בגלל הידיעה שבאחרית ימיו של סביו, מקומו וכוחו יתפוגג, משום שזהו תפקיד לא-מוגדר של מי שמושך בחוטים.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully