וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדות ארה"ב סוערת: מתג כשר מאפשר להדליק אור בשבת

29.4.2015 / 11:00

יהדות ארה"ב סוערת סביב ה"כושר סוויטש", פיתוח טכנולוגי של מהנדס אלקטרוניקה חרדי אשר טוען כי מצא את הפתרון להפעלת החשמל בשבת. לצד תומכים רבים, יש הטוענים כי מדובר בחילול שבת לכל דבר. ומה אומרים מנהלי הפרויקט?

מתג כשר מאפשר להדליק אור בשבת. יוטיוב, צילום מסך
מתג כשר מאפשר להדליק אור בשבת/צילום מסך, יוטיוב

יהדות ארצות הברית סוערת סביב המצאתו של הרב מנשה כלתי, מהנדס אלקטרוניקה חרדי מניו יורק. ההמצאה המכונה KosherSwitch ("כושר-סוויטש", מתג-כשר) הינה למעשה מתג חשמלי אשר תוכנן כך שהשימוש בו יהיה מותר בשבת. למעשה בתוך המתג מותקן מחשב אשר ב''מצב שבת'' שולח פעימות חשמל במעגל סגור באופן אקראי מידי כמה שניות (לעיתים עד דקה וחצי) ורק כאשר קיים חיבור במעגל סגור נדלק האור בחדר. המתג עצמו אינו מחובר כלל למעגל, אלא הוא מהווה מחסום טכני בפני המעגל הסגור, כך שמי שמזיז את המתג כלל לא נוגע בחיבורי החשמל. הוא רק גורם בעקיפין לכך שהמחשב לא יזהה מעגל סגור ובכך יכבה את האור. לחילופין הוא יאפשר למעגל להיסגר ובכך המחשב ידליק את האור מעצמו.


המתג עורר סערה, לא מעט בגלל סרטון הקידום הפרובוקטיבי שלו, ובו נראה יהודי מבקש מאשה גויה להיכנס לחדר השינה שלו כשכוונתו היא שהיא תכבה עבורו את האור. הגויה לא מפרשת נכונה את הבקשה ונחרדת: "שאני אכנס לחדר המיטות שלך? אין מצב"...


אולם הסערה האמתית מתחוללת בבתי המדרש ובתכתובות בין הרבנים. לצד חוות דעת הלכתיות הטוענות כי הפעולה מותרת בשבת, רבנים אחרים טוענים כי בהחלט מדובר בגרימה ישירה של פעולת הדלקת או כיבוי האור בשבת. יש לציין כי למרות החדשנות והמקוריות בפיתוחו של המתג, קיימים במקורות ההלכתיים ואף בתלמוד דיונים העוסקים סביב אותן העקרונות העשויות להשליך גם על כשרותו או אי כשרותו של המתג.

מתג כשר מאפשר להדליק אור בשבת. יוטיוב, צילום מסך
"שאני אכנס לחדר המיטות שלך? אין מצב".../צילום מסך, יוטיוב

"לא מדובר כאן על רבנים 'שמרנים' מול ליברלים'" אומר בשיחה לוואלה! יהדות, אחד מהרבנים העוסקים בנושא: "מדובר בניתוח זהיר ומדויק של המתג, וחוות דעת הלכתית ומקצועית לגבי אופי פעילותו. למרות שהעקרונות נוסחו בתקופת התלמוד, הם תקפים באופן מדויק גם לכל חידוש טכנולוגי כזה או אחר. המלאכה הקשה העומדת לפתחם של הרבנים היא לנתח היטב את פעילותו של המכשיר, ותוך בקיאות רבה בסוגיות השונות לדעת לאיזו קטגוריה הלכתית הוא שייך". למעשה, המחלוקת בין המתירים לאוסרים נובעת סביב השאלה לאיזה מן המקרים התלמודיים יש לדמות את ההמצאה החדשה, ואיזו דוגמא הלכתית תשליך על מתג זה.

התכתובות בין הרבנים הינה בעיצומה, וביום שישי האחרון, שלחו מנהלי הפרויקט מייל לכל רשימת התפוצה. תחת הכותרת "להסיר מכשול" נכתבה חוות דעת הלכתית החתומה בידי ארבעה רבנים, ובו הם מביעים הסתייגויות הלכתיות שונות מכשרותו של המתג.


יש לציין כי גם רבים מן התומכים במתג לא מכשירים אותו באופן גורף. "הוא בוודאי אסור, אלא שיתכן ובבתי חולים ובמקומות בהם קיימים אילוצי ביטחון עדיף יהיה להשתמש במתג כזה מאשר להיעזר בגוי. שכן חז"ל אסרו גם "אמירה לנכרי" בשבת, והתירו רק באופנים מסוימים. יתכן והמתג הזה עדיף מבחינה הלכתית מאשר להיעזר בגוי." הסביר אחד מרבני ניו-יורק בשיעורו. כך גם מופיע בחוות דעת הלכתית נדירה שהעניק לנושא הרב ישעיהו נויבירט זצ"ל, מחבר רב המכר העולמי "שמירת שבת כהלכתה", אחד מספרי היסוד להלכות אקטואליות בשבת. חוות הדעת ניתנה לפני כשלוש שנים, בזמן המתג היה עדיין באמצע הליך פיתוחו.

מתג כשר מאפשר להדליק אור בשבת. יוטיוב, צילום מסך
המתג הכשר/צילום מסך, יוטיוב

גם אחד מתומכיו הנלהבים של הפרויקט, הרב יצחק ישראלי, אב בית דין בקווינס, הסובר שמצד ההלכה היבשה אין שום בעיה במתג, תקף בשבת האחרונה את אופן השיווק של המתג, את הגישה אל ציבור שומרי השבת ואל שמירת השבת בווידאו של הפרסומות. "לא הייתי משתמש במתג בבית שלי בשבת. זה מתאים לחולים, או למישהו שחזר בתשובה ועדיין לא כל המשפחה שלו חזרה בתשובה" אמר. עוד הוא הוסיף כי: "על אף שהוא סובר כי אין בכך שום בעיה, עדיין עצם העובדה שישנם גדולי תורה בארצות הברית שסבורים אחרת מצריך התחשבות בדעתם, ולכן אין להשתמש במתג אלא למטרות הנ"ל".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully