וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים חוגגים את הכניסה לקואליציה: "תמו ימי הרעב"

30.4.2015 / 11:58

אחרי שיהדות התורה חתמה על הסכם קואליציוני לקראת כניסה לממשלה החדשה, העיתונות החרדית חוגגת את החזרה לשלטון: "הצבענו ונושענו", "יהדות התורה יצאה עם שלל"

ח"כ יעקב ליצמן וראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה, מרץ 2013. טלי מאייר
ראש הממשלה נתניהו וחה"כ ליצמן/טלי מאייר

המו"מ עם הקואליציוני עם החרדים עוד לא הושלם, אך בעיתונות החרדית כבר חוגגים: אחרי ש"יהדות התורה" חתמה אתמול (רביעי) על הסכם קואליציוני לקראת כניסה לממשלה הבאה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפי ההערכה הפוליטית, ש"ס תחתום בתחילת השבוע הבא, העיתונים החרדים חוגגים את החזרה לשלטון. "תמו ימי הרעב", מכריזה הכותרת הראשית של השבועון החרדי הנפוץ "משפחה" שיצא לאור הבוקר.

במרכז עמוד השער מופיעה תמונתו של נתניהו בלחיצת יד עם ח"כ יעקב ליצמן ומעליה הכיתוב "הצבענו ונושענו. בתום מו"מ קואליציוני מתיש – היהדות החרדית רושמת שורת הישגים בכל התחומים". לצד הכותרת מופיעים ההישגים של המפלגה מביטול הסנקציות הפליליות, קצבאות הילדים, חוק נהרי ועוד. מלבד כותרת קטנה על "שורת השגיאות שהובילה לפיצוץ במו"מ עם ש"ס", כמעט ולא ניתן להבחין בעובדה שמפלגתו של אריה דרעי עדיין נמצאת בשיאן של השיחות הקואליציוניות עם הליכוד.

בכותרת הראשית של השבועון החרדי "בקהילה", נכתב: "שותים לחיים: יהדות התורה הגיעה לישורת האחרונה וגם יצאה עם שלל", אך סייגו את ההצלחה הגדולה עם טור של הפרשן הפוליטי החרדי יעקב ריבלין "חתימה ללא אמון", כשכוונתו לכך שהחרדים כבר לא נותנים את אותו אמון בנתניהו כבעבר.

ביטאון ש"ס "יום ליום", התייחס בהרחבה להישגי המפלגה החרדית האשכנזית, וגם להסתה נגד החרדים בעקבותיהם. על הכוונת של עורך העיתון יצחק קקון, הוצב שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. "בתפקידך הממלכתי כשר האוצר, הבדל בין דם לדם, פגעת בחלשים בעיקר וגם במעמד הביניים, אותו הפכת בתבונתך לעני". גורם בעיתון אמר: "את עיתוני החגיגה נוכל לפרסם בשבוע הבא אחרי שש"ס תחתום על הסכם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר לא נותנים את אותו אמון./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התפקידים המסתמנים ליהדות התורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בארבעת היומונים החרדים, "יתד נאמן", "המודיע", "המבשר" ו"הפלס" דיווחו באינפורמטיביות בלבד על ההסכם הקואליציוני. כך למשל, ב"יתד נאמן", הביטאון הליטאי המייצג את סיעת "דגל התורה" נכתב: הממשלה מתחילה להתגבש", בכותרת אחרת הוסיפו: "יהדות התורה" הצטרפה לממשלת נתניהו הרביעית". כך גם בעיתון החסידי "המודיע": "שורה של הישגים מרשימים לנציגי יהדות התורה בנושאי דת ומדינה ובנושאים חברתיים". בכתבה אחרת פרטו על "ההישגים העיקריים של יהדות התורה בהסכם הקואליציוני".

גורם באחד היומנים הסביר כי הם נמנעים מכותרות צהובות מתוך "אחראיות ציבורית", כלשונו. הגורם הוסיף: "יומון חרדי לא ייתן כותרת צהובה על ההישגים, הוא ידגיש את ההישגים החברתיים שמטיבים גם עם הציבור החילוני. אין עניין למשוך אש מיותרת. השבועונים, לעומת זאת, הוא הוסיף, "מחפשים כותרת צהובה כי זה זכות הקיום שלהם. הם נותנים כותרות שמושכות אש מהתקשורת הכללית, אבל זה לא מפריע להם. העיקר שהזכירו אותם בוואלה ונוסף להם חיפוש בגוגל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התייחס בהרחבה להישגי המפלגה החרדית האשכנזית, וגם להסתה נגד החרדים בעקבותיהם. "יום ליום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוגגים את החזרה לשלטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הפלס", העיתון שמייצג את הפלג הירושלמי של הרב שמואל אוירבך, לא הבליט בצורה מיוחדת את ההסכם עם יהדות התורה. בכותרת הראשית של העיתון נכתב "שבוע לפני תום המועד: נחתום שני הסכמים קואליציוניים ראשונים". הידיעה עצמה על כך נדחקה לעמוד השלישי, דבר שמלמד את חוסר הייצוג של אנשיו של אוירבך במפלגה החרדית-אשכנזית ואת המאבקים שניהלו נגדה בשנתיים האחרונות.

מלבד הסיקור בעיתונות החרדית, אי אפשר היה להסתיר את החיוך והשמחה על פניהם של חברי הכנסת החרדים ב"יהדות התורה". מבחינתם ההסכם שנחתם אתמול עם "הליכוד" הוא בבחינת "החזרת הגלגל אחורה" ותיקון ה"עוולות" של יאיר לפיד ושאר חברי הממשלה החולפת.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully