וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיורת הושפלה במקווה: "את לא נראית יהודייה"

5.5.2015 / 15:12

גיורת משבט "בני מנשה" שהגיעה למקווה בירושלים נשאלה אם היא יהודייה? כשהשיבה בחיוב, הגיבו שלוש הבלניות: "את לא נראית יהודייה" והמשיכו בשאלות פולשניות. המועצה הדתית בתגובה: "הבלניות הונחו להקפיד על בירור יהדות בשל גל של טובלות נוצריות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ר', גיורת משבט "בני מנשה", שהגיעה בחודש שעבר למקווה ברובע היהודי בירושלים, לא ציפתה לקבלת הפנים שחיכתה לה. את פניה קידמו שלוש בלניות, ששאלו אותה האם היא יהודייה? כשהשיבה על כך בחיוב, הן ענו: "את לא נראית יהודייה". לפי עדותה, הן סקרו אותה מ"כף רגל ועד ראש" והמשיכו לשאול שאלות פולשניות עד שפרצה בבכי והותר לה לטבול.

הסיפור אירע ביום חמישי, לפני שלושה שבועות, ר' שמתגוררת בסמיכות למקווה, הגיעה אליו עם בעלה שהמתין לה בחוץ. כשפרצה בבכי לאחר סדרת השאלות שהופנתה אליה, היא ניסתה למסור להן את התשלום עבור הטבילה, אך הבלניות התעקשו וסירבו לתת לה להיכנס.

בעקבות "היחס המזלזל", כפי שהגדירה, ערבה ר' את בעלה. על אף שמחה בפני הבלניות על היחס לאשתו, הן ניסו להסביר לו כי השאלות אליה הן במטרה למנוע טבילה של נשים לא יהודיות. משכך, גם סירבו להתנצל. "זה היה יחס בלתי נסבל", סיפרה ר'. בשל המקרה, היא גם הצהירה כי לא תוכל לחזור לאותו מקווה בעתיד הקרוב, זאת למרות שאין בבעלותה או בבעלות בעלה רכב פרטי, ותצטרך לנסוע זמן רב בתחבורה ציבורית למקוואות מרוחקים יותר.


התלונה על יחס הבלניות לר' הגיעה לנילי בן גיגי, נציגת 'התעוררות' במועצה הדתית בירושלים. בן גיגי שיגרה מכתב ליו"ר המועצה הדתית יהושע ישי ולרבנים הראשיים בירושלים, אריה שטרן ושלמה משה עמאר. "לצערנו, אנו מקבלים תלונות לא מעטות מעת לעת, בנושא יחסי בלנית-טובלת", היא כתבה להם, "אולם אין ספק כי מקרה זה הוא שיא השיאים. שום קצה קצהו של בעיה הלכתית או מחלוקת בין הבלנית לטובלת, אלא פשוט השפלה וביזוי של גיורת בגלל מראה חיצוני שונה. גזענות של ממש. והלא מדינת ישראל קולטת עלייה והתברכה במגוון אנושי".

עוד הוסיפה במכתב: "מי שנוהגת כך, אינה מבינה את תפקיד הבלנית ואינה ראויה לשמש בו. אנו רואים מקרה זה בחומרה רבה ולא ניתן לעבור עליו לסדר היום. אנו דורשים השעיה מיידית של אותן בלניות שהיו נוכחות במקרה, לקחו בו חלק ולא מיחו על ביזוי הגיורת. זאת עד לבירור ושימוע המקרה ונקיטת מסקנות מעשיות כנגדן".

הרב שלמה עמאר והרב אריה שטרן הרבנים הראשיים של ירושלים עם ראש העיר ניר ברקת. עומר מירון
הרבנים שלמה עמאר ואריה שטרן/עומר מירון

מהמועצה הדתית בירושלים נמסר בתגובה: "בעקבות גל של טובלות נוצריות שהחלו לטבול לאחרונה במקווה המדובר ולבצע במקום אקטים פולחניים הונחו הבלניות להקפיד על בירור יהדות על מנת לעצור את התופעה המדוברת. לאחר שהטובלת נשאלה והסבירה כי בעלה בחוץ, יצאה הבלנית לשוחח עם בעלה והתנצלה בפניה תוך שהסבירה לה על הסיבה לשאלות".

גורם במועצה הדתית הוסיף: "צר לנו שיש ארגונים שבוחרים למנף סיפורים נגד המועצה הדתית כדי להוציא את דיבתה רעה על מנת להשחיר את שמה במסגרת מאבק כללי שהם מנהלים נגד אופייה הדתי של ירושלים".

  • עוד באותו נושא:
  • גיור
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully