וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה כל כך מופלא בספר התהילים?

20.5.2015 / 18:00

דוד המלך מזקק את העצב למילים העולות מעלה ונשארות כסולם עבור כל המיואשים, ואנו יכולים קצת ללכת אחריו, ללמוד להביט בזעם, באילמות ובניכור ולהתפלל אותם, לשיר אותם, לדבר אותם. ואולי כך גם לחזור חזרה מהמדבר אל העיר, מפויסים. לקראת הפסטיבל - ''יוצרים תהילים'

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תפילות מתוך המערות – [יוצרים תהילים בעיר דוד]
''משכיל לדוד בהיותו במערה תפילה''. יש משהו מופלא בשירת התהילים של דוד בן ישי. אדם נמלט על חייו, נרדף עד צוואר על ידי אחיו, בניו ועמו. מוצא עצמו מסתתר כאחרון הריקים והפוחזים שבארץ יהודה בתוך אחת המערות. ושם – ''משכיל לדוד, בהיותו במערה, תפילה''. הבדידות הופכת למנגינה והמצוקה לשירה חדשה. ובאמת מסע בין פרקי תהילים הוא מסע בין פחדים, מייאוש לגירוש, ומגירוש לניכור. אך מכל אלו יודע לעשות דוד בן ישי שירות, להפוך ''ציה'' ל''ציון''.

פרקים רבים בספר משקפים נופי מדבר אך תוכנם מלא געגוע למים. דוד מתפלל ''בהיותו במדבר יהודה'', ותפילתו היא להיות ''כעץ שתול על פלגי מים''. אולי רק אדם אשר כל חייו נע ונד כערער בערבה חלומו האחד הוא להיות עץ, שתול על פלגי מים שפריו נותן בעיתו.

המיומנות הזו – להפוך בדידות לאהבה, וציה לציון, היא מיומנות גדולה. גירוש, ניכור ובדידות יכולים למלא לב האדם זעם ואלימות. זלדה המשוררת כתבה שהיא מדליקה נר של תודה על כך: "שיוסף יצא יפה כשחר/ מבזיון הבור-/ ששכלו הנבעת מעלבון/ הסכים להיות שוב חכם/ שב להבין האותות-/ ששנאתם/ לא השכיחה ממנו/ את שפת המזלות", יוסף טיפס מבור שנאת אחיו בעזרת סולם החלום, ודוד חזר מהמדבר והציה בעזרת התפילות.

זלדה המשוררת. ויקפדיה, אתר רשמי
מדליקה נר של תודה. זלדה/אתר רשמי, ויקפדיה

אנו אמנם איננו מגרשים את מנהיגנו או את בני-מחלוקתנו למדבר יהודה ורודפים אותם עד פלשת, אך הניכור, תחושת ה''מוזר הייתי לאחי'' מסתובבת הרבה ברחובותינו. דוד של תהילים מתמודד עם בדידות המערה בעזרת תפילה – ''משכיל לדוד בהיותו במערה תפילה'. את העצב הוא מזקק למילים העולות מעלה ונשארות כסולם עבור כל המיואשים, ואנו יכולים קצת ללכת אחריו, ללמוד להביט בזעם, באילמות ובניכור ולהתפלל אותם, לשיר אותם, לדבר אותם. ואולי כך גם לחזור חזרה מהמדבר אל העיר, מפויסים.


בשנים האחרונות התאספנו בעיר דוד קבוצה של מוזיקאים, אנשי תיאטרון ולומדי תנ"ך כדי לחזור אל מילות התהילים. לדבר בהם מחדש. ולהקשיב להם על רקע האבנים והמרחבים שבתוכן הן נאמרו לראשונה. אנחנו חשים, כי בשפה של תהילים, יש משהו אוניברסאלי היכול ללמד הקשבה, חברות ודיבור. מצאנו עצמנו – יוצרים משדות שונים ושבטים שונים בחברה. נפגשים בין פרקי התהילים על אדמת ירושלים ולומדים תוך כך, איש את שפת רעהו.

seperator

ביום חמישי הקרוב (21.5.15), יתקיים הפסטיבל השני ''יוצרים תהילים'' במסגרתו פירות היצירה יובאו בפני הקהל הרחב. בין המשתתפים – מיכה שטרית, אמיר דדון, ישי ריבו, אנסמבל ניגון ירושלמי, אליעז כהן ועוד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully