וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבנות הראשית: "השפה הבריונית והאיומים לא יקצרו דרך"

27.5.2015 / 17:45

הרבנות הראשית לישראל הגיבה בחריפות לטענות לפיהן כהונת הרב ריסקין תסתיים בשל עמדותיו הליברליות, הגדירה אותן "שפה בריונית" והדגישה שהעניין טכני. "השפה הבוטה והאיומים לא יקצרו דרך"

טקס הצהרת האמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית בבית הנשיא. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
מועצת הרבנות הראשית לישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

יומיים אחרי שסירבה באופן חריג להאריך את כהונתו של הרב שלמה ריסקין, רב היישוב אפרת - הרבנות הראשית לישראל מגיבה לראשונה לסערה שהתפתחה בעקבות ההחלטה ודוחה את הטענות לפיהן האיום להביא לסיום כהונת הרב ריסקין נובע כתוצאה מכך שהוא מחזיק בעמדות ליברליות בנושאי גיור ומעמד האישה.

בהודעת הרבנות שהופצה היום נכתב כי היא דוחה "בתוקף את הניסיונות של גורמים וגופים שונים, להפעיל לחצים פסולים על מועצת הרבנות הראשית ולנסות להלך אימים על חבריה, מתוך מטרה להשפיע על החלטתה בעניין הארכת כהונת רבה של אפרת".

"השימוש בשפה בוטה ובריונית כלפי הרבנים הראשיים, מוסד הרבנות הראשית לישראל ומועצת הרבנות הראשית, הינו מעשה חמור ביותר ואין זה מדרך תורתנו להתבטא בצורה שכזו". הדברים כוונו לאיומיהם של רבנים ליברליים, בהם הרב יובל שרלו, מבכירי ארגון "צהר", לפיהם אם כהונתו של ריסקין לא תוארך, הם יפעלו לביטולה של הרבנות ולהחרמתה בארצות הברית.

הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, יושב ראש מרכז ישיבות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. עומר מירון
"זוהי שערורייה". הרב חיים דרוקמן/עומר מירון

"בעת הארכת כהונה", הוסיפו, "מקובל שהרב המבקש מתייצב בישיבת מועצת הרבנות הראשית ומנמק את בקשתו תוך המצאת המסמכים הדרושים (למעט במקרים חריגים, כגון הארכת כהונה של רב שנבחר כחודש לפני גיל פרישתו) ועל כן הדיון בעניין הארכת כהונת רבה של אפרת נדחה לישיבת מועצת הרבנות הבאה, כדי לאפשר את השתתפותו בה. יש להדגיש, כי ההליך בעניין זה, הינו ההליך המקובל שנעשה בעבר וייעשה גם בעתיד".

עוד כתבו כי "מועצת הרבנות הראשית לישראל, מתוקף סמכותה החוקית-סטטוטורית להארכת כהונת רבני הערים, אינה "חותמת גומי" ואינה מאשרת באופן אוטומטי את הארכת כהונת רבנים אלא אך ורק לאחר שבדקה כראוי את הבקשה. נשוב ונדגיש, הלחצים והאיומים לא יגרמו ל"קיצורי דרך" ולחריגה מהנדרש".

בתוך כך, הרב חיים דרוקמן, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, טען היום כי המחשבה שלא להאריך את כהונתו של הרב ריסקין היא בגדר שימוש בכוח שניתן לרבנות הראשית, למה שהוא לא נועד. "הכוח שניתן לרבנות הראשית בא בכדי לקבוע אם הרב כשיר למרות גילו למילוי התפקיד, ולא לשום דבר אחר. אני מקווה שמועצת הרבנות תתעשת ולא תנצל את כוחה למה שלא ניתן לה, אחרת היא תפגע בעצמה וביחס של העם אליה. לא חייבים להסכים בכל עם הרב ריסקין, אבל בגלל זה למנוע ממנו את רבנותו תוך שימוש בסיבה פורמלית של גיל זוהי שערורייה ואי אפשר להשלים עם עוול כזה".

הרב הראשי לישראל דוד לאו בעצרת לזכרו של הרב עובדיה יוסף. סנהדריה, ירושלים.. מור שאולי
לא הביע עמדתו. הרב לאו/מור שאולי

בישיבת מועצת הרבנות הראשית שהתקיימה ביום שני בבוקר, סירבו הרבנים בה להאריך את כהונתו של הרב ריסקין, שנמצא בתפקיד מאז 1983. לפי הרבנות, הדרישה נבעה מכך שרבנים שחצו את גיל 75, אמורים להגיש בקשה ולהתייצב בפני מועצת הרבנות הראשית במטרה לזכות בהארכה. ברבנות אמרו כי הסיבה שלא הוארכה כהונתו של הרב ריסקין, שמתקרב לגיל 75, לא הגיש את הבקשה ולא התייצב לישיבה, אך בישיבה היו גם מי שסירבו להאריך את כהונתו.

הרב אברהם יוסף (רבה של חולון ואחיו של הרב הראשי יצחק יוסף) והרב יהודה דרעי (רבה של באר-שבע ואחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי). יוסף ודרעי טענו כי הוא מחזיק בעמדות פתוחות בענייני גיור ומעמד האישה. "הרב אברהם יוסף התבטא נגד כהונתו בצורה קיצונית ביותר", אמר גורם ברבנות, "שאר הרבנים חברי המועצה נמנעו מלהביע עמדתם בנושא".

אמש הגיב הרב ריסקין לסערה סביבו ואמר כי "הימים האלה היו ימים טובים מאוד בשבילי. אני מרגיש תמיכה שמעולם לא הרגשתי לפני כן". באשר לתלונות נגד פסיקותיו הוסיף: "הסיבה למה שקרה היא כי הרבנות הראשית לא יודעת שכל מה שאני עושה נמצא בתוך ד' אמות של הלכה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully