וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעד נישואים אזרחיים, נגד רבנות כופה

31.5.2015 / 10:00

הרב שלמה ריסקין יופיע בעוד כחודש בפני מועצת הרבנות הראשית. עמדותיו הליברליות מאיימות על המשך כהונתו. בוואלה! יהדות בדקנו את עמדתו בנישואים אזרחיים, ילדים להורים חד-מיניים וגיור

רבה של אפרת הרב שלמה ריסקין. נחלת הכלל (ויקיפדיה),
רבה של אפרת הרב שלמה ריסקין/נחלת הכלל (ויקיפדיה)

הוא בעד נישואים אזרחיים, אין לו בעיה שהורים חד מיניים יגדלו ילדים, והוא תוקף את הרבנות הראשית כי הוא לא מאמין ברבנות כופה ומרגיש מושתק על ידי רבנות ראשית כזו. בעוד חודש צפוי הרב שלמה ריסקין, רב היישוב אפרת, להופיע בפני מועצת הרבנות הראשית שתדון בהארכת כהונתו. חלק מהרבנים החברים במועצה מתנגדים לכך שהרב ימשיך בתפקידו בשל עמדותיו הליברליות, בעיקר בנושאי גיור ומעמד האישה, אך לא רק. אלה האמירות שעלולות לאיים על המשך כהונתו.

בהתבטאות חריגה ביותר, בוודאי מפי דמות רבנית אורתודוקסית, נשמע הרב ריסקין בעבר יוצא כנגד הרבנות הראשית וכנגד הכפייה שהיא מובילה בנושאי דת בישראל. בנוסף אמר הרב ריסקין כי חובה לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל.


"אני לא מאמין ברבנות ראשית כופה", אמר, "אם אתם מרגישים שאתם מושתקים על ידי רבנות ראשית כזו, גם אני מרגיש מושתק על ידי רבנות ראשית כזו. צריך להיות מקום לרעיונות ולערכים שונים. לא יכול להיות שום סוג של כפיה דתית בישראל. מורי ורבי הרב סולובייצ'יק אמר שכפיה דתית זה אוקסימורון. אם זו כפיה זו לא פעולה דתית".

הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק. אתר yousearch.co, צילום מסך
כפיה דתית זה אוקסימורון. הרב סולובייצ'יק/צילום מסך, אתר yousearch.co

בדיון עלה גם נושא הנישואים האזרחיים וגם ריסקין שמוכר כליבראלי הפתיע ואמר שצריך לשנות את החוק ולאפשר נישואים אזרחיים במדינת ישראל, מה שמנוגד להלכה היהודית המקובלת על האורתודוקסיה. "אין סיבה הגיונית לכך שכולם חייבים להתחתן על פי החוק האורתודוקסי היהודי. בהחלט יכולים לחיות ביחד כבעל ואישה על פי כל טקס שהם רוצים, בלי כל התערבות ובלי כל קושי.

"אני לא מתנגד שהורים הומו-לסביים או חד-הוריים יביאו ילדים לעולם, אם הם אחראים כמובן", אמר הרב ריסקין לפני שבע שנים בכנס שהתקיים בבריטניה. נוסף לכך, הרב ריסקין תומך נלהב של רפורמת הגיור, שנועדה לאפשר לרבני ערים להקים בתי דין מוכרים לגיור, וטורפדה עם הקמת הממשלה החדשה. זאת, למרות שהרבנות הראשית הביעה התנגדות נחרצת למהלך והרבנים הראשיים נלחמו ברפורמה.

רק לפני שבועיים יצא הרב ריסקין נגד ההסכם הקואליציוני של ש"ס, שקבע כי הנהלת בתי הדין הרבניים יועברו ממשרד המשפטים לידי המשרד לשירותי דת. "בקרב הדיינים הוותיקים אין מספיק דיינים עם גישה הרואה חשיבות והתייחסות מספקת למצוקת הנשים, ורבות כלואות כאשת איש בלא שהן רוצות בכך", אמר אז הרב ריסקין. "כשבאים למנות דיינים חדשים, הנושא המרכזי שצריך לעמוד מול עיני הוועדה הוא מעמדה של האישה כשוות זכויות. העברת הוועדה למינוי דיינים ממשרד המשפטים למשרד הדתות, עשויה לפגוע באופן קשה ביותר בנושא חשוב זה".

גישתו הליברלית של הרב ריסקין באה לידי ביטוי גם בהעסקת עובדים בלשכתו. ב"הארץ" דווח כי לפני מספר חודשים החל הרב ריסקין להעסיק את ג'ני רוזנפלד, אישה בתפקיד הלכתי בכיר. מעת לעת הוא גם מתבטא בביקורתיות כלפי הרבנות ובתי הדין הרבניים במגוון נושאים, ממדיניותה כלפי גיור ומתגיירים ועד נישואים וגירושין.

מנכ"ל עמותת חדו"ש (לחופש דת ושוויון) הרב עו"ד אורי רגב אמר כי: "השאלה האם תוארך כהונתו של הרב ריסקין חשובה, אבל הרבה יותר חשובה השאלה האם נפסיק את כהונתה של הרבנות הראשית". לדבריו, "פרשת הרב ריסקין היא עוד הוכחה לכך שהרבנות הראשית היא האויב הגדול ביותר של היהדות והיא משניאה את היהדות על הציבור הרחב. הרבנות צריכה לעבור מן העולם ויפה שעה אחת אחר קודם. מדינת ישראל כלל אינה צריכה להעסיק רבנים, קיצוניים או מתונים. כל קהילה צריכה לבחור את הרבנים שלה ולממן אותם".

"הגיע הזמן שהרבנים הדתיים לאומיים יבינו, יכילו וישלימו: הרבנות הראשית נכבשה על ידי קנאים חרדים ונשלטת על ידם ביד רמה", הוסיף רגב, "היא שטח כבוש ולחרדים אין כל כוונה לשחרר אותו. הגיע הזמן שרבני צוהר יכירו בצורך לחופש דת לכולם, שכן כפי שהם עצמם לומדים שוב ושוב על בשרם: כל זמן שאין חופש דת לכל - גם חופש הדת שלהם בסכנה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully