וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאת אומרת צנועה, למה את מתכוונת?

וואלה! יהדות

25.6.2015 / 11:00

כשאת אומרת ללבוש צנוע, למה את מתכוונת? סקיני ג'ינס ארוך של קלווין קליין? טוניקה דקה עם שרוול שלושת רבעים? או חצאית שחורה אטומה? על שאלות אלה ונוספות ינסו לתת תשובות באירוע אופנה מיוחד שיתקיים בבית אבי חי. יהיה חם וצנוע

הפקת אופנה של דתיות בירושלים. באדיבות המצולמים
הפקת אופנה של דתיות בירושלים/באדיבות המצולמים

רכיבת אופניים של חצי שעה בין רמת- גן, בני ברק, גבעתיים ותל-אביב יכול לגרום לאיש או אישה להרגיש צנוע, סוטה, נורמאלי, או חנון. תלוי בדעותיו, השקפת עולמו והרגליו האישיים של הרוכב. מה, מי, מתי ובעיקר למה מה שנראה בעיני האחד צנוע גורם לאחר להזדעזע? מה עלול לגרום לסקנדל ומה ראוי באירוע משפחתי? ומה נחשב ללבוש צנוע בישראל?

אירוע אופנה מיוחד שיתקיים ביום ראשון הקרוב בבית אבי חי (28 ביוני), ינסה לתת תשובות לשאלות הרגישות של זהות וצניעות באופנה הישראלית בכלל ובזו הירושלמית בפרט. שני עיתונאי אופנה - סהר שלו ולינור גורליק - ידונו בנושא הצניעות ותפיסתו בחברה הישראלית, ומעצבות בגדים דתיות בכירות כמו דורית שושן ויעל רוזמרין, יעלו תצוגת אופנה שהדוגמנית בה יהיו רקדניות להקת נהורה.

גורליק מספרת כי אופנה היא בעיקר תלויית גיאוגרפיה, תרבות וחברה. "שמלת צמר שחורה שמגיעה לברכיים, ומתחתיה מכנס פסים ארוך ורחב עם קישוטי תחרה כהים היו מאוד מקובלים בתחילת המאה העשרים והיום – זה לא יעלה על הדעת, בדיוק כפי שתלבושת תל אביבית עכשווית של גופיית ספגטים ונעלי ספורט – לא הייתה מתקבלת על הדעת לפני חמישים שנה". מסבירה גורליק ומוסיפה "צניעות היא עניין מאוד יחסי, במיוחד בישראל. בכל שכבה ורובד בחברה יש מודעות לכללים וחוקים של מה שמותר ומה שאסור ללבוש בכל רגע, כולל ברגעים אינטימיים, והכללים האלו שונים ויוצרים לעיתים קרובות עלבון, כאב, תמיהה וחוסר הבנה של קבוצות שונות זו את תרבותה של האחרת".

לינור גורליק עיתונאית אופנה. באדיבות המצולמים
ידונו בנושא הצניעות ותפיסתו בחברה הישראלית. לינור גורליק/באדיבות המצולמים
הפקת אופנה של דתיות בירושלים. שי סמיה שחרית,
הפקת אופנה של דתיות בירושלים/שי סמיה שחרית

ואכן, בישראל של 2015 ישנם מקומות שבהן אישה שתלבש חצאית המסתיימת מעל הברך תדח על ידי שכניה, וישנם מקומות שבהם ילעגו לנערה שלובשת שורטים וחולצת-T לחוף הים. אך באותו עולם שבו אנשים לא רואים שום דבר נועז בחולצה ללא כתפיות, רבים יקראו לאם החושפת שד כדי להניק את התינוק שלה על מגרש המשחקים "דוחה" ו"אקסגיביציוניסטית", ולילד שלובש גופית רשת ורודה ומכנסי עור - "פלצן" ו"שחקן פורנו".

"כאשר מישהו טוען כי הוא מעדיף ללבוש צנוע, כדאי מאוד לשאול אותו למה הוא מתכוון: האם לאישה הלובשת סקיני ג'ינס ארוך של קלווין קליין, לטוניקה דקה עם שרוול שלושת רבעים, או שמה לאישה המכוסה בחצאית שחורה אטומה, חולצת צווארון נגלל, קארדיגן ארוך ונעליים שחורות מעל גרביונים לבנים", אומרת גורליק. "הצניעות היא מושג כל כך רחב, עם כל כך הרבה גוונים, סכסוכים ואי- הבנות ששורשיו נטועים אלפי שנים בהיסטוריה והתפיסה היהודית".


בישראל, היא מספרת, פועלות לא מעט מעצבות אופנה הפונות אל הקהל "הצנוע" - כמו אמנדה קרמר או תמר לנדאו. מעצבות אלו מבינות את הצורך בשמירת שוויו המשקל בין ארכאי לנועז. אצל כמה מעצבות כאלו יש לא מעט שימוש בג'ינס – אך לא צמוד ומאידך - דווקא כן חצאיות צמודות - אך באורך הראוי. הן תופרות בגדים בצבעי פסיכודאלים, אבל משתדלות לתת להן טאצ' אימהי.

כמה מהן ישתתפו באירוע בבית אבי חי ובהן: דורית שושן ממותג האופנה "אתכסיא", הודיה לובוביץ, שירה הבר מסטודיו שחרית, יעל רוזמרין, ענבר שפירא ונריה מיאדובסקי– כולן מעצבות הפונות גם לציבור הכללי וגם לנשים דתיות.

הפקת אופנה של דתיות בירושלים. באדיבות המצולמים
הפקת אופנה של דתיות בירושלים/באדיבות המצולמים
הפקת אופנה של דתיות בירושלים. שחף מרגלית,
הפקת אופנה של דתיות בירושלים/שחף מרגלית

את האירוע תנחה עדן הראל ובמהלכו ילוו רקדניות להקת נהרה, להקה המשמשת בית לרקדניות המקיימות אורח חיים דתי, בקטעי פרפורמנס שונים.

שאירוע "סצנה וראינה" מתקיים במסגרת פסטיבל אשכולות ללימוד תרבות יהודית וישראלית בקרב מאות סטודנטים מהארץ ומחו"ל. הפסטיבל הוא יוזמה משותפת לבית אבי חי, קרן אבי חי וקרן ג'נסיס.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully