וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוצה להיות הרב הראשי ההומוסקסואל הראשון בישראל"

20.7.2015 / 11:00

ההלכה? "חייבת להשתנות". הלהט"ב? "הרבנות יכולה להכניס אותנו לשיחה". חרדים וחילונים? "שני קצוות שיכולים להתחבר". אריק סילברמן, צעיר אמריקאי ובוגר תכנית ''מסע'' שרוצה להפוך לרב ולא חושב שעצם זה שהוא הומוסקסואל ימנע ממנו להגיע למטרה הנכספת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריק סילברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

קיץ 2014, מבצע צוק איתן. ימים טרופים עוברים על אזרחי מדינת ישראל, בין ריצות למקלטים ומרחבים המוגנים, ועם שידורי חדשות בלתי פוסקים, בוחר אריק סילברמן, יהודי אמריקאי בן 27, להגיע לארץ ולשנות את מסלול חייו. "אמא שלי תמיד רצתה שאלמד רפואה. אבל כשהגעתי לישראל החלטתי לשנות כיוון ולהפוך לרב", הוא מספר.




סילברמן הגיע לישראל בתוכנית שנקראת עמיתי ממשל, במסגרת תוכנית "מסע" הפועלת בשיתוף מרכז מורשת מנחם בגין. הוא שהה בישראל כשנה ולאחר מכן התלבט האם לעלות לישראל בה התאהב, או לחזור לארה"ב אל משפחתו וחבריו אליהם הוא קשור מאד. לבסוף החליט לשלב בין השניים - לחזור לקהילתו אך במקום להמשיך בלימודי הרפואה הוא בחר ללמוד רבנות בהיברו קולג' בארה"ב. לכאורה, נשמע כמו סיפור די שגרתי. אך סילברמן שמגדיר את עצמו כיהודי מאמין, גם מזדהה כהומוסקסואל מוצהר.

מה גורם לאדם לא ישראלי, להגיע לישראל בזמן מלחמה ולהרגיש הזדהות עמוקה עם המדינה?

"יש דבר שנקרא השילוש הקדוש, הוא מורכב מעם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל". סילברמן מעיד כי הוא לא ממש התפלל וקיים מצוות, והוא גם לא גר בישראל ולכן "אני לא חלק מתורת ישראל וארץ ישראל. אלא אך ורק חלק מעם ישראל, מכיוון שאני יהודי". הוא מסביר כי הוא הרגיש שהוא הוציא את עצמו מתוך השילוש הזה. "למרות שתמיד הזדהיתי כיהודי מאמין. למדתי עם הזמן, שאם אתה מנסה להיות 'עם ישראל' מבלי להיות קשור לחלקים אחרים של המשולש זה פשוט לא עובד, אתה חייב את כולו. ניסיתי לבנות איזה משולש קטן משלי. זה עצוב מכיוון שהרבה יהודים בארה"ב מזדהים עם החלק של 'עם ישראל' אבל אין להם תורת ישראל והם גם לא גרים בארץ. זה היה אחד הדברים שהניעו אותי להגיע".

ולא פחדת להגיע בזמן המלחמה?

"קודם כל, כרטיסי הטיסה לישראל באותה התקופה היו ממש זולים. והתשובה לשאלה היא כעיקרון 'לא'. לא פחדתי. גם הרגשתי יחסית בטוח כי היו לנו כיפות ברזל והן עבדו ממש טוב, אז היה די בסדר". סילברמן מסביר כי ההחלטה שלו נובעת מרצונו להשפיע על הזרמים השונים ביהדות ולייצר פתיחות גדולה יותר כלפי כלל הקבוצות. לדוגמא, הכנסת ערכים הומניים, של קבלה וכו' לדת.


מה גרם לשינוי הזה?

"הייתי בישראל פעמיים, פעם אחת עם ההורים שלי ופעם נוספת במסגרת תגלית. והרגשתי כאילו יש חתיכה שחסרה לי, והייתי צריך למצוא אותה". סילברמן מסביר כי הדת היהודית לא באה לידי ביטוי בצורה בולטת במשפחתו "סבא שלי למשל היה יהודי אורתודוקסי, אבל הוא גידל את ילדיו כחילונים לכל דבר. הם לא אכלו אוכל כשר במסעדות מחוץ לבית, הם לא למדו בבית ספר יהודי. אח שלי התחתן עם בחורה נוצרייה וההורים שלי, למרות שאני בטוח שהם מאוד אוהבים אותה, וגם אני - היו מעדיפים שהוא יתחתן עם יהודייה, אבל אין מה לעשות. בחו"ל זה קשה יותר". "אמנם אמא שלי לא מתחברת לכל הטקסים הדתיים, אבל היא מאוד גאה בהיותה יהודייה", הוא מוסיף.

"הלכה עתיקה מדי"

חלומו של סילברמן להפוך לרב יהודי כשר למהדרין יכול להישמע אולי קצת מוזר, גם לחבריו החילונים שטענו כי אי אפשר להפוך לרב כשאתה מעיד על עצמך שאתה הומוסקסואל. וזו אגב לדעתו הבעיה המרכזית בישראל "יש כאן אנשים שהם יהודים, אבל אין להם את הערכים שמנחילה תורת ישראל". הוא מסביר כי קיימים בישראל שתי קצוות מנוגדים שמסרבים לקיים דיון פלורליסטי. "צד אחד זה החילונים, שלהם כביכול אין שום קשר ליהדות. הצד השני זה החרדים, שהם נעולים על היהדות. לדעתי, לחרדים אין שום חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות. יש להם הרבה ידע של 'תורת ישראל' אבל בגלל הרצון ללכת לפי הספר, הם מאבדים את עם ישראל".

אתה מזדהה כרפורמי. שר הדתות דוד אזולאי אמר שהרפורמים לא נחשבים כיהודים.

"ברור שזה לא נכון. מה שכן, אני חושב שהיהדות הרפורמית היא בצרות כי העיקרון שמנחה אותה כעת, הוא שאין שום הלכה. אז מי הוא יהודי? אני חושב שגם אם אתה לא מקיים את ההלכה אתה עדיין יהודי".

על פי היהדות האורתודוקסית, אנחנו חייבים לציית להלכה.

"אני חושב שהלכה זה כמו להצביע בבחירות. כלומר כדאי מאוד שתצביע, אבל זה לא חובה להצביע בבחירות ואתה יכול להחליט אם כן או לא. כך היא ההלכה. כדאי שתשמור אותה, אבל אתה לא חייב".

אבל אז כל אחד יחליט לעשות מה שהוא רוצה.

"זה לא מדוייק. אני כן רוצה שהילדים שלי יהיו שומרי שבת ויניחו תפילין. אני חושב שההלכה מאוד חשובה, אבל צריך למצוא לה פתרונות יצירתיים ולא להחליט שיש קבוצה שהיא יותר טובה מהשנייה. למשל, אמירות כמו 'היהודים שהגיעו מברית המועצות הם לא יהודים' אלו אמירות שגויות שעושות רע לרבנות".

לדבריו ההלכה שקיימת היום היא הלכה ''עתיקה'' והיא לא חייבת להישאר ככה. "ההלכה אינה תקועה, אנחנו זזים איתה כל הזמן. כיום היא משויכת למגזר החרדי. אבל אפשר לשנות את זה. ובישראל אפשר לדוגמא לראות שיש כל מיני הלכות שונות, לספרדים, אשכנזים, תימנים, לא חייבים להיות תקועים איתה".

אתה אומר שהיהדות צריכה לתמוך בזכויות של הומואים ולסביות כי זה לא נוגד את התורה להיות "אדם טוב". היהדות האורתודוקסית לא מבקשת שנהיה טובים יותר, אלא שנקיים תרי"ג מצוות.

"זה לא קשור לתרי"ג מצוות. את יכולה לראות שככל שהזמן עובר, הדברים משתנים. פעם רבנים התירו לגבר להיות נשוי לכמה נשים, והיום זה לא קיים בשום מקום. ככה רבנים יכולים לנסות וליצור פתיחות והתקרבות לקהילה הגאה. אפילו הרב קוק יצר שינויים הלכתיים מהפכניים בשנת השמיטה, כי אם היינו מקיימים אותה כהלכתה יכול להיות שהיינו מתים מרעב, אבל הוא שינה את זה".


איך הרבנות יכולה להכיר בנישואים חד מיניים כשהם נוגדים את ההלכה?

סילברמן טוען שניתן לפרש את הכתוב בדרכים שונות מכיוון שיש פרשנים ופירושים שונים לתורה. "אם יש לך ילד סורר ומורה, כתוב שאתה חייב להרוג אותו. אבל רב אחד בתלמוד אומר שנלמד את זה, אבל לא נהרוג את הילד. אולי זה משהו שתקף גם ליחסים הומוסקסואליים. אני הייתי אומר שאלוהים רוצה שנלמד את זה, אבל אנחנו יכולים לפרש את זה אחרת. התורה ניתנה פעם אחת בהר סיני אבל אנחנו רשאים לפרש אותו כרצוננו, כל דור. אני חושב שהסטטוס קוו שבן גוריון יצר, נתן את כל הכוח של ההלכה לקבוצה אחת של אנשים, חרדים. אנחנו יכולים למצוא דרכים, אני רוצה שהחרדים יהיו איתי בדיון על מתן זכויות ויצירת פתיחות לקהילה הגאה".


אבל הרבנות לא ממש רוצה שאתה תהיה חלק מהשיחה.

"אני יהודי, לכן מותר לי להיות חלק מהשיחה בדיוק כמוהם. לא פחות מהם. אנחנו לא בוחרים את המשפחה שלנו, צריך לאהוב אותם כמו שהם. איך אומרים? אחינו כל בית ישראל".

אריק סילברמן. מרכז מורשת מנחם בגין, אתר רשמי
בתוכנית עמיתי ממשל/אתר רשמי, מרכז מורשת מנחם בגין

כשתסיים ללמוד ותהפוך לרב, מה יהיה הדבר הראשון שתרצה לעשות בעולם ההלכה?

"אני מתבדח תמיד שהמטרה שלי זה להיות הרב הראשי ההומוסקסואל הראשון. אבל אני חושב שכשעבור את ההסמכה באופן רשמי, אעשה את מה שהכי חשוב ליהודים ולישראלים. הדברים הבוערים הם כשרות ונישואים. אז משהו בתחומים הללו".

מדוע חזרת לארצות הברית ולא נשארת בישראל?

"אני חושב שהרבה יותר קל ליהודים לחיות בישראל מהרבה בחינות. אבל אני הרגשתי שאני צריך לחזור לביתי ולמשפחתי. בכלל, אני חושב שאם היהודים יהפכו לחברה מושלמת, מבודדת ומנותקת מהעולם זה יוביל לשנאה ומלחמות. התרומה הגדולה של יהדות ארה"ב לאמריקה היא הובלת זכויות האזרח של האפרו–אמריקאים. אפשר לומר היום שחייהם באמריקה טובים יותר בזכותנו. בכל מקרה, הלימודים שלי יהיו 5 שנים, אני אלמד תורה, תלמוד, מדרש ואת כל ההיסטוריה היהודית. אחרי זה, אם יש מקום בו אוכל לעשות בו שינוי, אני מקווה שזה יהיה בישראל".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully