וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מיהו אדם רע": התשובה החרדית הקלאסית

4.8.2015 / 13:00

בשעה שאנו צוללים בסוגיה סבוכה, הסביר הרב החרדי מיהו אדם רע: "למשל הבעלים של הסינמה סיטי". שאלתי מדוע, "התורה אומרת שחמור יותר להחטיא אדם מאשר להרוג אותו". בנקודה זו כבר לא יכולתי להישאר אדיש, ביקשתי בנימוס את רשותו, והבעתי את דעתי

סינמה סיטי ירושלים. סיון פרג',
הסינמה סיטי בירושלים/סיון פרג'

לפני כמה בקרים, בבית כנסת מסתורי וקסום בשכונת נחלאות בתוככי ירושלים, השתתפתי בשיעור "הדף היומי". השיעור הועבר על ידי רב חרדי, גאון עצום בהכרת התורה על בוריה, אך לעניות דעתי - לומד וחי הוא את תורת ישראל תוך פספוס עיקריה, וחוסר בסיסי בהבנת מטרותיה ויסודותיה.

הנה כי כן, בשעה שאנו צוללים בהוויות אביי ורבא, תוך התעמקות בסוגיה סבוכה במסכת נדרים, הוזכר המושג: "אביה רע", בהקשר של אדם הרוצה להינשא לאישה שאביה הינו אדם רע. ברגע זה הסביר הרב- מיהו לשיטתו אדם רע: "למשל הבעלים של הסינמה סיטי". תכף ומיד כששמעתי את הדברים- זזתי וזעתי באי נוחות בכיסאי, כנראה כתוצאה מלימוד ושינון רב שנים של תורת הרב קוק, ומישהו כאילו שאל מיד במקומי: "מדוע הרב קובע שהבעלים של הסינמה סיטי הוא בהכרח אדם רע?"

כאן הגיעה שלא במפתיע, התשובה החרדית הקלאסית: "אם היו אומרים לך שאדם כל יום מעמיד 2,000 נערים בשורה אחת ויורה בהם למוות- היית חושב שהוא אדם רע?" והתלמיד: "כן, בוודאי", אז מיד רכב הרב על הגל והמשיך בלהט: "אז דע לך שהתורה אומרת שהרבה חמור יותר להחטיא אדם מאשר להרוג אותו, מכיוון שמי שהורג אדם לוקח ממנו את העולם הזה בלבד, ומי שמחטיא אותו לוקח ממנו גם את העולם הזה וגם את העולם הבא. ובמקרה שלנו, בעלי הסינמה סיטי מקרין בין היתר גם סרטים לא צנועים, שזו עבירה בפני עצמה - להקרין ולצפות בסרטים כאלו, ועל ידי כך מחטיא המון אנשים בהרבה מובנים, ואף חמור מכך- כתוצאה מזה אנשים יכולים לעבור עבירות נוספות, כמו ניאוף למשל".


בנקודה הזו כבר לא רציתי או יכולתי להישאר אדיש ולהתבונן מהצד, או להמשיך לנוע באי נוחות בכיסאי. ביקשתי בנימוס את רשותו של הרב, והבעתי את דעתי, דעת רבותי: "ברשות הקהל הקדוש אציג דעה אחרת", אמרתי. "אני דווקא יכול בקלות לדמיין צדיק אמיתי שדבר ה' הינו נר לרגליו ואור לנתיבותיו, ועם כל זאת- הוא לגמרי הבעלים של הסינמה סיטי. סביר ופשוט שיכול צדיק ישר ותמים להגיד את הדבר הבא- סינמה סיטי יהיה איתי או בלעדי. עם ישראל ילך בשנים הקרובות לראות סרטים בבתי קולנוע, בכל מצב. אני יכול להניח לזה ולתת לדברים להתנהל בדרכים שאין לי שליטה עליהן ואולי יהיו מקולקלות הן, או שאקח את זה על עצמי ואנסה בעזרת ה' לדאוג שיהיו בצורה הכי טובה שאוכל, כלומר בצורה שה' יהיה הכי שמח בה - למשל שהמזון שיימכר שם יהיה כשר, שהשכר ישולם בזמן וכן יובטחו לעובדים כל זכויותיהם החברתיות, שהמקום יהיה סגור בשבת, שלא יוקרנו שם סרטים ממש גרועים- למשל כאלה המלאים באלימות ו/או מיניות קשה, שהסינמה סיטי תעסוק בגמילות חסדים ותארח אנשים שידם אינה משגת להקרנות סרטים בחינם וכו' וכו'".


לאחר שסיימתי את דברי שהדהדו בין הכתלים, יש לומר שלא הופתעתי, ולרב הייתה תשובה גם על כך: "אז הנה הטעות שלך. זה בדיוק להפך - אני מעדיף שמקום כזה יהיה פתוח בשבת למשל, ואז מי שהתורה יקרה לליבו לא ילך לשם, וזה הכי טוב וזהו. במקום לנסות לשפר ולרומם ולקדש את המקום, צריך להוריד ממנו כל מה שקשור לתורה, ואז דתיים רציניים לא יגיעו לשם, וזה הכל".

סינמה סיטי ירושלים. סיון פרג',
מעדיף שמקום כזה יהיה פתוח בשבת/סיון פרג'

את תשובתי הכל כך פשוטה וישרה לעניין זה - אמרתי לרב רק לאחר מכן, מכיוון שחריפה היא, וחששתי שמא תבייש את הרב, ודרך ארץ קדמה לתורה (למרות שיש סיכוי טוב שלא היה נעלב, אך בכל זאת חששתי). לאחר השיעור, ליד כמות מצומצמת של אנשים שבקרבתם הייתי בטוח שלא ייעלב, השבתי אותו דבר: "מעבר לכך שאתה מדבר לכאורה על כמה אלפי אנשים בלבד שידירו את רגליהם מהסינמה סיטי אם נניח יהא הוא פתוח בשבת, אך בפועל אפשר להכניס בבית כנסת אחד של חסידות תולדות אהרון את כל החרדים שלא הולכים נניח למיני ישראל- כי הוא פתוח בשבת (ועדיין יישאר שם מלא מקום), בכל אופן- גם אם לשיטתך מדובר בכמה אלפי ישראלים, אני מדבר על כלל ישראל. הם בעיקר מה שחשוב לי".

בשעה שדיברתי הסתכלתי סביבי, הבחנתי בכך שהקהל מטה אוזנו בקשב רב, אז המשכתי על מנת לנצל את ההזדמנות להשמיע לבחורים חרדים, את האמת, שאולי לא שמעה אוזנם מעולם: "ההסתכלות על כלל ישראל הינה בעלת חשיבות עליונה ומכרעת. כך למדוני רבותי, לפי שיטתו של הרב קוק, ועל פי כך חיו ופסקו כל חכמי עדות המזרח בכל הדורות. ההסתכלות היותר מרכזית וחשובה היא תמיד על כלל ישראל, ולא מתמקדת היא באנשי שלומנו דווקא. הרי כולנו יודעים שמיליוני ישראלים הולכים בכל שנה לסינמה סיטי. וחשוב לי שהם לא יחללו שבת, יבלו במקום מוסרי מכל הבחינות, יאכלו אוכל כשר וכו'. וזה, לעניות דעתי", כך סיימתי את דברי: "גם אחד מההבדלים העקרוניים בין הדתיות לאומיות ותורתה, לבין החרדיות ותורתה".

על כך הרב כבר לא השיב, רק אמר שזו נקודה מעניינת ששווה לחשוב עליה. ולוואי שיעשה כך. ואני הקטן, בליבי, הייתי שמח וגאה באלוהי, בתורתי, ברבותיי, וכן- גם מעט בעצמי.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully