וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פני האפליה: בת 15 התארסה אחרי שלא התקבלה ללימודים

26.8.2015 / 8:15

א', נערה חרדית ממוצא ספרדי, לא הצליחה להתקבל למוסדות חינוך אשכנזיים בעירה, בני ברק, בשל "חוסר התאמה". בלית ברירה, היא קיבלה אישור רב להתחתן. בעירייה הבהירו: "לכל בת היה מקום בסמינרים טובים בעיר"

נשים חרדיות. עומר מירון
"עכשיו היא כבר לא רוצה לחזור ללימודים"/עומר מירון

המקרה של א', בת 15 וחצי מבני ברק, הוא אחד הקיצוניים בנושא אפליה במוסדות החינוך החרדי בשנים האחרונות. בתחילת השבוע היא התארסה, זאת, בשל סירוב של סמינרים אשכנזיים בעיר מגוריה לקבלה בעקבות מה שמכנים מקורביה "אפליה" או "חוסר התאמה".

במשך השנה האחרונה היא נותרה בבית, וחרף ניסיונות רבים של הוריה, לא נמצאה לה אף מסגרת מתאימה גם לא לשנת הלימודים הבאה. על אף שטרם מלאו לה 18 שנים וחתונה בגילה היא מנוגדת לחוק, היא צפויה להינשא בשנה הקרובה, לאחר שקיבלה גיבוי של רב חרדי בכיר.

עוד בוואלה! NEWS:
חרדי זוכה מתקיפת שוטר אחרי שצולם נעצר בידי שוטרת
חרדים ולהט"בים שוברים את הקרח: "ככל שנדבר, נפחד פחות"
הרב הראשי: "מי שמסתובב עם סמארטפון לא יכול להיות חזן"

אמה של א': "נגמרנו. נסחטנו. כבר אין לנו כוחות. אנחנו הרבה אחרי הקו של הייאוש"

אמה של א' סיפרה למקורביה על התחושות אחרי מה שעברה בשנה האחרונה במהלכה חיפשה לבתה מסגרת לימודים: "נגמרנו, נסחטנו, כבר אין לנו כוחות. אנחנו הרבה אחרי הקו של הייאוש", אמרה, "היא כבר לא הסתדרה, ואין לנו מה לעשות. עכשיו היא כבר לא רוצה בשום פנים ואופן לחזור ללימודים, במיוחד לא אחרי כל הביזיונות שעברנו".

לא' הוצע פתרון לפיו היא תלמד בסמינר פחות יוקרתי ברחוב החרדי, אולם היא התעקשה על אלה שנחשבים יוקרתיים ממש ושם לא הסכימו לקבלה, לטענת משפחתה "ללא סיבה מיוחדת". אמה הוסיפה למקורביה: "עכשיו זה כבר מאוחר, עכשיו כבר אין מה לעשות. כשפנינו לכל העולם, זה לא עניין אף אחד".

סיפורה של א' הוא אחד מהתוצאות הקשות של האפליה החרדית - חתונה בגיל צעיר מחוסר ברירה. אך זה לא המקרה היחיד. בשבוע שעבר נחשפו בוואלה! NEWS עדויות ומקרים של הורים חרדים, אשכנזיים וספרדים, שפנו לועדת הערר של המחוז החרדי במשרד החינוך בתלונה על שילדיהם לא התקבלו למוסדות חינוך בגלל סיבות שונות, בהן "פאה ארוכה", "מכשיר סלולרי לא כשר" או "גירושים של ההורים".

"מספר הורים ספרדים סברו שסמינרים ספרדיים אינם טובים מספיק"

באתר החרדי "כל הזמן" שבו נחשפו פרטיו המקרה של א' צוטט גורם שהיה מעורב בו כאומר ש"העירייה לא עשתה דבר". הוא ציין כי "אחד ממנהלי הסמינרים אמר במפורש 'אם הייתה אשכנזייה, היינו מקבלים אותה". אמה הסבירה בשיחות נוספות כי היו סמינרים שתרצו את אי קבלת בתה בכך שהיו חסרים לה מקצועות חול לצורך לימודים במוסד. "הם רצו יותר מקצועות של השכלה מאשר של יהדות שהיו לה".

אברהם טננבוים, דובר עיריית בני ברק מסר בתגובה: "כל בת בבני ברק היה לה מקום בסמינרים טובים בעיר, גם בשנה זו וגם בשנה הקודמת, אלא שלצערנו היו מספר הורים ספרדים שסברו כי סמינרים ספרדיים אינם טובים מספיק עבורם ובנותיהם צריכות להתקבל לסמינר אשכנזי. אלה הורים שבחרו לעשות עוול לילדיהם וההוכחה לכך היא כי מרביתם ההורים הספרדים נרשמו השנה בסמינרים ספרדים בגלל נוסח התפילה וסיבות נוספות שהובילו אותם לבחירה נכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully