וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוקי הטכנולוגיה: פיתוח מדעי חדשני מכפיל את ייצור הלולבים

24.9.2015 / 13:34

פיתוח ישראלי שפותח במכון וולקני מאפשר להאריך את חיי המדף של הלולבים ברמת טריות גבוהה. התוצאה הישירה: שטחי הגידול של הלולבים גדלו פי ארבעה, התלות הישראלית בלולבים מסיני פחתה והייצוא לחו"ל התרחב

שוק ארבעת המינים. עידו שחם
שוק ארבעת המינים/עידו שחם

לא רק למטרות חומריות. הטכנולוגיה המתקדמת של ישראל מגיעה אל תוך הסוכה ומאפשרת להאריך את חיי המדף של הלולבים עד כששה חודשים ובכל לשלש את ייצורו לקראת חג הסוכות. מכיוון שמכל עץ דקל ניתן להפיק לכל היותר שלושה לולבים בבת אחת, הרי שמדובר בפריצת דרך משמעותית מאוד, ובעלת השלכות כלכליות רחבות.

הלולבים הם למעשה ענפיו הצעירים של עץ התמר, אשר עד עתה היו נקטפים רק בסמוך לחג הסוכות, על מנת לאפשר למקימי המצווה ליטול בחג הסוכות לולב טרי ורענן, בכפוף לכללי ההלכה. דבר זה צמצם מאוד את היכולת להפיק לולבים רבים, שכן כל עץ הפיק שלושה לולבים בכל קטיף, ובסך הכל כעשרה לולבים לעונה. דבר זה גרם לכך שהרבה מן הלולבים יובאו מאל-עריש שבסיני. מאידך, כמעט ולא היה ייצוא ישראלי לחו"ל.

לפני מספר שנים פנה לד"ר דוד קניגסבוך, חוקר במחלקה לאכסון של מכון וולקני, מי שעסק בשיווק הלולבים יחד עם קיבוץ טירת צבי. ובסיוע משרד החקלאות הם פנו למצוא פתרון מתקדם.

"לקחנו את הלולבים ובודדנו משתנה, משתנה" מספר ד"ר קניגסבוך "קודם כל ניסינו להשמיד לחלוטין את כל גורמי המחלה והעיפוש שעל הלולב, אחר כך התחלנו לעבוד על שאר הפרמטרים אשר גרמו נזק ללולבים. בנוסף לכך, טיפלנו בנושא האחסון. ראינו שלולבים אשר נאגדו בקשירה חשופים יותר להתעפשות וריקבון. יתרה מכך, לולבים שאוחסנו במזגן התייבשו תוך זמן קצר ולכן החלטנו לספק מענה גם לאחסנת הלולבים".

לאחר יותר מארבע שנות עבודה של ד"ר קניגסבוך וצוותו, נמצא פתרון כולל למניעת ריקבון ויכולת שימור לולבים למשך מספר חודשים. "אנחנו פיתחנו שיטת טיפול המונעת התייבשות והתעפשות." מפרט ד"ר קניגסבוך "טובלים את הלולבים בתמיסה לזמן קצר ונותנים ללולבים להתייבש. השכבה הדקיקה של הלחות שנשארת על הלולב מונעת מהפטריות להתפתח."

במקביל, עבד הצוות על יכולת האריזה ושימור הלולב. הצוות פיתח אריזות ששומרות על רעננות הלולבים במשך האחסון בקירור בטמפרטורה של כ- 12 מעלות.

פיתוח מדעי חדשני מכפיל את ייצור הלולבים. ד"ר דוד קניגסבוך,
הרבה מן הלולבים יובאו מאל-עריש שבסיני/ד"ר דוד קניגסבוך
פיתוח מדעי חדשני מכפיל את ייצור הלולבים. ד"ר דוד קניגסבוך,
פיתוח מדעי חדשני מכפיל את ייצור הלולבים/ד"ר דוד קניגסבוך

עם זאת, מציאת הפתרון הטכנולוגי הייתה רק ההתחלה, עברו כשלוש שנים נוספות של לימוד, הטמעת הפתרון בקרב אוכלוסיית מגדלי הדקלים, התאמת התמיסות וחומרי הגלם, על מנת כדי שכל מגדל דקלים מקבל את הפתרון הטוב ביותר באמצעות השיטה שפותחה.

לאחר הטמעת השיטה ירד פחת הלולבים מעשרה אחוזים לאחוז אחד בלבד. במקביל, שטחי הגידול של הלולבים עלו מ-4,500 דונם לכ-18,000. יכולת השימור הפחיתה את הצורך לייבא לולבים מאל עריש שבסיני, ולאפשר לישראל לייצא כמויות גדולות של לולבים עבור קהילות יהודיות בחו"ל.

"לפני שלוש שנים אמר לי אחד ממרכזי הענף באחד הקיבוצים "אין חוטר שיורד מהעצים ולא ניטע חזרה באדמה" מספר קניגסבוך "יש קיבוצים כאן שהגיעו לרווחים נאים. אם אנחנו יכולים לעזור לחקלאים כאן להחזיק את המטעים ואת בקעת הירדן, אז עשינו משהו".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully