וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פרשת המין בצפון: בציונות הדתית קראו לנסח קוד אתי לרבנים

16.11.2015 / 19:30

ארבעה חודשים אחרי שהרב עזרא שיינברג מצפת הואשם בעבירות מין, קראו רבנים להקים מערך חקירות מותאם לקהילה הדתית והחרדית. רב במשטרה: "יום לפני מעצר ישבנו עם אדם שתקף יותר ממאה ילדים, ללא חשש שהמידע ידלוף". הרב הראשי לאו: צריך להתריע כשרב שואל שאלות אישיות

צילום: ערן גילווארג, עריכה: גדי וינסטוק

(כתב אישום נגב הרב שיינברג בגין עבירות מין ב-12 נשים, בחודש יולי)

רבנים בציונות הדתית קראו אתמול (ראשון) לנסח קוד אתי לרבנים. זאת, ארבעה חודשים לאחר שנחשפה פרשת המין שבה היה מעורב הרב עזרא שיינברג מצפת, ראש ישיבת אורות האר"י בעיר, שהואשם בעבירות מין ב-12 נשים שהגיעו אליו לייעוץ. בכנס מיוחד מסוגו שהתקיים בירושלים ציינו הרבנים כי ידרשו ממשטרת ישראל להקים מערך חקירות מותאם לקהילה הדתית והחרדית, במטרה להקל את הטיפול בפרשות אלה.

רב העיר צפת, שמואל אליהו, שחשף את פרשת הרב שיינברג, ציין כי מעורבותם של הרבנים היא מהותית. כך, למשל, הוא סיפר כי מיד אחרי שנחשפה הפרשה שיתפה אחת המתלוננות נגד שיינברג, שתחילה סירבה להתלונן מאחר שחששה שלא תזכה לגיבוי מהקהילה הדתית אליה היא משתייכת. "חילול השם האמתי הוא עצם קיומו של מקרה כזה, אי החשיפה והמשך הפגיעה בחפים מפשע נוספים", אמר אליהו.

הרב קרא למשטרה לייצר מנגנון שיכיר את הרגישויות הקיימות בתוך הקהילה הדתית והחרדית, בין היתר החשש מחשיפה. עם זאת, אמר הרב אליהו כי הרצון של המשטרה להעמיד חשודים לדין לא תמיד עומד בקנה אחד עם האינטרס לשמור על המשפחה והילדים. "לכן יש חשיבות גדולה שרבני הקהילות והערים יהיו מעורבים בתהליך".

לקריאה נוספת:
מתלוננת נגד הרב שיינברג: "הוא ניצל אותנו בצורה מזעזעת"
מעצר שיינברג הוארך: "המתלוננות אולצו לומר דברים שלא היו"
החוקרות שהפלילו את הרב שיינברג: "הוא כמו אלוהים למתלוננות"

הרב הראשי דוד לאו ורב העיר צפת שמואל אליהו בכנס בנושא הטרדות בקהילה הדתית והחרדית, נובמבר 2015. אמיר שימור, מערכת וואלה! NEWS
"בואו נהיה זהירים". הרב הראשי דוד לאו ורב העיר צפת שמואל אליהו, בכנס/מערכת וואלה! NEWS, אמיר שימור

הרב הראשי לישראל דוד לאו הזהיר את הרבנים מפני פעילות שבה רבנים עוסקים בעניינים אישיים, שעלולים בסופו של דבר לגלוש למעשים מיניים. "אם שומעים שמישהו גלש לשאלות שהוא לא צריך לעסוק בהן, צריך להתריע על כך", אמר לאו. "בואו נהיה זהירים, כדי שלא יקומו עוד מעונות לנשים נפגעות ונגדל עוד דור של ילדים נפגעים".

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שהתארח אף הוא בכנס, אמר כי יש חשיבות גדולה שהתלונות יגיעו דרך הרבנים, שכן לרב הקהילה יש אינטרס לדאוג למשפחה ולקהילה. "הוא זה שידע כיצד לכלכל את הצעדים, על מנת שהפגיעה תהיה קטנה ככל האפשר בציבור".

"מפקד תחנה מבין שאם סיפור כזה יוצא, הקהילה לא תשתף פעולה"

רב מחוז מרכז במשטרה, רפ"ק אשר מלמד, המליץ לרבנים ליצור קשר עם מפקדי המשטרה המקומיים, על מנת לבנות מערכת אמון שמטרתה לסייע לקהילה או למתלוננות בפרשות כמו זו של הרב שיינברג. "אמון לא בונים בשעת משבר. אנחנו טיפלנו באדם שתקף למעלה ממאה ילדים ויום לפני המעצר ישבנו אצל הרב של הקהילה במקום ודיברנו אתו על הכול מתוך מערכת יחסים של אמון מוחלט וללא חשש שהמידע ידלוף. זאת מתוך ידיעה ברורה שהאדם היחיד שמסוגל יהיה לחזק את הקהילה בשלב זה הוא ראש הקהילה. כשיש אמון במשטרה, ישתפו אתכם פעולה".

מלמד הוסיף כי במשטרה לא מעוניינים לרוץ ולפרסם כל סיפור. "כל מפקד תחנה יכול להוציא מאה סיפורים אם הוא רוצה. אבל המפקד מבין שביום שיצא סיפור, המידע לא יגיע יותר. אנחנו יודעים איך לעבוד עם הקהילה החרדית והדתית ומעוניינים בעבודה אתה". הוא סיפר כיצד ניתן לעקוף את החשש של הורים ומשפחות מפרסום מקרים שבהם ילדיהם הותקפו: "יש כיום ועדת פטור שניתן להוציא ממנה חיסיון, והמערכת מעוניינת לשתף פעולה".

הכנס, שבו השתתפו עשרות רבנים, הוא יוזמה של "איגוד רבני קהילות", עמו נמנים כ-250 רבנים מרחבי הארץ. מי שעומד מאחורי היוזמה הוא מנכ"ל האיגוד, הרב עמיחי אליהו, בנו של הרב אליהו מצפת, שטען כי את הקוד אתי לרבנים צריך לבנות מתוך שיתוף פעולה עם הרבנות הראשית לישראל. מדובר בכנס ייחודי: בעבר, רבנים כמעט שלא עסקו בסוגיות של הטרדות מיניות או מקרי אונס בתוך הקהילות הדתיות והחרדיות. הדרישה לקוד אתי יצאה מתוך הרבנים המשתייכים לאיגוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully