וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: אל תדליקו בשבילי נרות חנוכה בכותל

3.12.2015 / 13:32

אין מקום לטענות הדרת נשים במצוות שמלכתחילה ניתקנו בצורה הרמונית ומשפחתית, מוטב שנשות הכותל תעסוקנה ותדגשנה את מצוותיהן של הנשים

הדלקת נרות חנוכה בטקס הבלתי רשמי שיזמו נשות הכותל בעזרת הנשים בכותל, דצמבר 2014. דניאל שטרית, מערכת וואלה! NEWS
נשות הכותך בדלקת נרות חנוכה בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, דניאל שטרית

הכל כבר מוכן. סופגניות נוטפי שמן וריבת חלב נמכרים מסוכות, הפרסומות מספרות על ניסים, סביבונים, פסטיגלים, ושאר סמלים שמבשרים על בואו של החג המקסים הזה הקרוי בפי אנשי הפואמה "חג האורים". אלא שעם תחילת החגיגות נוספה חגיגה אחת מרכזית ששמורה לימים טובים ועתות שמחה "נשות הכותל" איך לא?!

בכיות תנין ממוחזרות על הדרת נשים והתערבות של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, בבקשה לאפשר לנשים להשתתף בטקסי הדלקת הנרות הממלכתיים בחג החנוכה המתקיימים סמוך לכותל המערבי ולטענתה הדרת הנשים תהיה פסולה. מידי פעם קם מישהו מתוחכם, ממולח או סתם פתי ומגבה את מעשיהן של נשות הכותל תוך הבאת סימוכין וטענות נבובות. אולם, האם הגברת זילבר בדקה את מהות החג או מה ההלכה היהודית פוסקת?

למרות שמצוות חנוכה היא מצווה מדברי חכמים, קיימים במצווה זו גדרים הלכתיים מיוחדים אשר לא נמצאים אף במצוות מן התורה. כמו למשל, "מהדרין" חנוכה הוא בעצם המקור למונח הזה.

מלחמת בית חשמונאי הייתה בבסיסה מאבק על הקדושה. היוונים טמאו את בית המקדש, נגעו בכלי הקודש וחיללו אותו. מתתיהו כהן גדול יוצא וזועק חמס על בזיון הקודש ומלחמתו העיקשת והצודקת זכתה לניצחון גורף שנחרט עד סוף כל הדורות. רבים ביד מעטים, זדים ביד עוסקים בתורה. אחת הסיבות העיקריות לניצחון הייתה כיון שהקבוצה הזו "המכבים" שמרו על בידול, על טהרה ויצרו חיץ ברור בינם לבין היוונים.

לדורות נקבע שמצוות הדלקת הנרות תבוצע על ידי גברים, מהסיבה הפשוטה שמצוות חנוכה היא "נר איש וביתו", כלומר היא משפחתית. אין דבר משפחתי, הרמוני ומאחד ממנה. בדיוק כפי שרק האשה מדליקה את הנרות בליל השבת. דרך אגב, האשה חוגגת יותר את החנוכה כזכר למעשה הגבורה ההרואי של יהודית, ביתו של הכהן הגדול שנאנסה על ידי ההגמון היווני ערב חתונתה על פי החוק היווני, אולם לאחר המעשה היא המתינה שהוא יירדם ויצאה מחדר השינה שלו לא לפני שארזה את ראשו בתרמיל שלה. זכר לכך נשים מקדשות את זמן הדלקת הנרות ואף שובתות ממלאכה. האם גם את הפרט הזה נשות הכותל מקיימות?


כמו הרבה חגים ומנהגים הקשורים ביהדות בכלל ולגברים בפרט, גם כאן באות קבוצת נשים שכל מטרתן זה לבזות ולחלל את הקודש, עם טענות מופרכות והמצאות של מצוות שמוצאות מהקשרן המקורי, כל האמצעים כשרים. "נשות הכותל" מעוניינות לקיים טקס הדלקת נרות ברחבת הכותל ומצפות שיכירו בכך ויוקירו את מעשיהן. בלתי הגיוני שבשריד של אותו בית מקדש שעליו נלחמו בחירוף נפש קומץ אנשים בכדי לשמר את טהרתו, כאשר כל חג החנוכה הוא בעקבות ניצחון הקודש על החול, יהפוך למוקד לריבים אינסופיים על בסיס חילול הקודש. יש למחות נגד הקבוצה ההזויה הזו שדורסת כל חלקה קדושה ובנוסף הן מקבלות גיבוי ממשלתי ללא כחל וסרק, כולל טיעונים מופרכים תוך גלגול עיניים צדקניות והתמסכנות.

ניצחונו של יהודה המכבי, באיור מעשה ידי גוסטב דורה. גוסטב דורה, צילום מסך
ניצחונו של יהודה המכבי. ציור של גוסטב דורה/צילום מסך, גוסטב דורה

מהיכן צצה טענת "הדרת נשים" כאשר המצווה הזו לא קשורה לנשים בכלל? נשות הכותל המציאו לעצמן תורה חדשה בעל פה ובכתב, הן מקיימות מצוות שהקשר בינם לבין המצוות המקוריות מקרי בהחלט ודורשות הכרה על השקריות הזו.



אם יש משהו שלמענו מתתיהו ובניו נלחמו בהירואיות זה השמירה באדיקות על המצוות שעברו במסורת וניתנו למשה בסיני. זה מה שהחזיק את העם היהודי בכל הדורות .ואם קמו להם אנשים ונשים שהמציאו תורה משל עצמם הם יכולים לקיים אותה כרצונם באופן חופשי ודמוקרטי, הם יכולים להקריב קורבנות להניח תפילין ולהתעטף בטליתות, אבל אנא, שיניחו לסמלי הסטטוס הקדושים של עם ישראל. כאשה דתית אני לא צריכה טובות , לא צריכה שילחמו בשבילי למען כבוד הנשים, היהדות חזקה מספיק לאורך כל הדורות והיא העניקה יותר ממקום של כבוד לנשים. המאבק שלהן הוא לא למעני, הוא פוגע בי.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • חנוכה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully