וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אצל חלק גדול מהיורדים, זאת הצלחה להתחתן עם נשים לא יהודיות"

7.1.2016 / 15:50

ארגון "דורות" מציף תמונת מצב של ניתוק הנוער הישראלי ממורשתו, ומגלה כי בקרב יורדים ישראליים בחו"ל ישנה נטייה גדולה הרבה יותר להתבוללות מאשר בקרב יהודים מקומיים. "אצל חלקם זה אפילו סוג של הצלחה להתחתן עם לא יהודיות"

חתן וכלה. ShutterStock
חתן וכלה/ShutterStock

בעוד במערכת החינוך נמשך העימות בנושא הספר "גדר חיה", והאם ראוי שהספרות הנלמדת במערכות החינוך בארץ תעסוק בקשר זוגי בין יהודים לשאינם-יהודים, חוברת הסברה שהוציא ארגון "דורות", הפועל לחיזוק הזהות היהודית בקרב הנוער, חושפת תמונת מצב מדאיגה בנושא הישראלים היורדים המתגוררים בחו"ל.

הארגון בדק את המצב ב-85 מוקדים בהם מתגוררות משפחות ישראליות יורדות - ארה"ב, אירופה, דרום ומרכז אמריקה, ועוד. במסגרת הבדיקה נשאלו מנהיגי ורבני קהילות על דפוסי ההתנהגות של בני קהילותיהם.

מן הבדיקה עלה כי בעוד שבקרב יהדות התפוצות ישנה עליה מתונה בלבד לאורך השנים באחוזי ההתבוללות, בקרב הישראלים היורדים קצב הגידול בהתבוללות ונישואי תערובת הוא מהיר ביותר, ורק מעטים מן ההורים היורדים מביעים יחס שלילי לאפשרות שילדיהם יינשאו לגויים. כמחצית מן היורדים עצמם מעריכים שילדיהם לא ישובו לישראל ולא ישמרו על זהותם היהודית.

ה"אגוז הקשה לפיצוח" הם דווקא הישראלים היורדים

גם בזיקה למסורת קיים הבדל: לעומת בני הקהילות היהודיות הוותיקות בחו"ל, שבהם אחוז גבוה המקפידים להגיע לבית-הכנסת כמה פעמים בשנה, ומציינים את חגי ישראל על-פי המסורת, בקרב הישראלים היורדים ישנם רק מעטים הנוהגים כך, בקרב הדור השני – צעירים שנולדו להוריהם היורדים בחו"ל, או היגרו בילדותם – האחוזים נמוכים עוד יותר ובמקומות מסוימים לא קיימים כלל.

ראשי הקהילות בחו"ל העידו כי במסגרת פעילותם לחיזוק המורשת היהודית במקומותיהם, ה"אגוז הקשה לפיצוח", האדיש ולפעמים גם מתנכר – הם דווקא הישראלים היורדים. "אנחנו מדברים עם חבר'ה טובים שעברו 12 שנות לימוד ומעלה במערכת החינוך הישראלית, עשו צבא והם חלק מההווי הישראלי, מלח הארץ, שממש לא מבינים מה רוצים מהם כשמדברים איתם על חשיבות חינוך יהודי לילדיהם, או על בעיית הנישואין לגויים. אצל חלקם זה אפילו סוג של הצלחה להתחתן עם נשים לא יהודיות. הם נוהגים לצטטדברים ששמעו ממוריהם או בתקשורת בארץ על 'כפיה דתית', 'גזענות', או 'כל בני האדם שווים', ונראה שמעולם לא למדו מהי באמת זהות יהודית".

ארגון "דורות" הפועל לחיזוק הזהות היהודית בקרב הנוער הישראלי, מציף תמונת מצב עגומה של ניתוק הנוער הישראלי ממורשתו. ארגון דורות,
"בקרב יהדות התפוצות ישנה עליה מתונה בלבד לאורך השנים באחוזי ההתבוללות". חוברת ההסברה/ארגון דורות
ארגון "דורות" הפועל לחיזוק הזהות היהודית בקרב הנוער הישראלי, מציף תמונת מצב עגומה של ניתוק הנוער הישראלי ממורשתו. ארגון דורות,
"מעטים מן ההורים היורדים מביעים יחס שלילי לאפשרות שילדיהם יינשאו לגויים". מתוך חוברת ההסברה/ארגון דורות

בארגון 'דורות', שהוקם בשנה האחרונה על-ידי אנשי רוח ישראלים, רבנים ואנשי חינוך, במטרה להביא לשינוי מן היסוד בנושא החינוך בישראל לזהות יהודית, מכינים בימים אלו לפרסום פומבי את תוצאות הסקר המלאות, ומבטיחים לחולל סערה תקשורתית בנושא. "יש משהו רקוב מן השורש בהסתכלות על 'יהדות כתרבות' בחינוך בארץ", אומרים בארגון, "הנוער הישראלי מקבל את הרושם שיהדות היא איזשהו פולקלור נחמד, אך אין באמת משמעות ותוכן ל'אשר בחר בנו מכל העמים'".

בשבוע האחרון שלחו מארגון דורות את חוברת ההסברה ראשונה, המציפה את הבעיה, תחת הכותרת "סכנה! התבוללות", לכל מנהלי מוסדות החינוך בארץ, לבכירי משרד החינוך ולחברי-הכנסת. הארגון פונה לאחראים על מערכת החינוך בארץ לערוך חשבון-נפש, והציג בפני משרד החינוך תוכנית מקיפה לפעילויות הסברה בבתי-ספר ותיכונים בנושא הזכות והחובה בהמשך השושלת של עם ישראל.

"זוהי לא בעיה נקודתית או משהו שניתן לפתור בדיבורים", אומר מזכ"ל דורות, יחזקאל גבירץ, "מדובר כאן בכל המשך קיומו של עם ישראל כעם. השיטה הנוכחית מביאה אותנו לאסון לאומי. דרושה כאן מהפכה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully