וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך החרדים נלחמים ביוקר המחייה: רשת המזון הניידת

27.1.2016 / 10:21

הם כאב הראש של רשתות המזון: קבוצת חרדים החליטה בשקט לשנות את כללי המשחק והקימה רשת למוצרי מזון ללא סניפים, ללא מוכרים, ללא פרסום ואף ללא אתר אינטרנט. המחאה החברתית, הגרסה החרדית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יום רביעי בצהריים, ברחוב אלשיך בבני ברק, סמוך לכולל ברסלב המפורסם, חונה משאית ענק הפורקת מאות ארגזים ועליהם חבילות עם מוצרי צריכה מסודרות. תוך דקות, מאות אברכים מתאספים באזור. כל אחד מהם אוסף לעצמו חבילה גדולה של פירות, ירקות, חומרי ניקוי, כלים חד-פעמיים ואפילו צעצועים. לעוברי אורח תמימים, המחזה הזה ייראה לא שגרתי, אבל בערים החרדיות התרגלו אליו מזמן.

מידי שבוע, ביום ובשעה קבועה, המשאית הזו מופיעה בריכוזים החרדיים, מתמקמת ברחוב מרכזי והופכת אותו תוך זמן קצר ל"שוק מזון לא חוקי". עד שהפקחים העירוניים מספיקים להופיע, הצרכנים אספו כבר את הסלים והשקט חזר לקדמותו. הפרויקט הזה הוא אחד הפתרונות היצירתיים של המגזר החרדי להתמודד עם יוקר המחייה. כ-20 אלף משפחות חרדיות כבר חברות במועדון הזה שאת הקניות בו עורכים דרך הטלפון. ללא אתר באינטרנט או נציגי מכירות, בלי פרסום או מבצעי קידום, רק תקליט שבו הקריין מכריז על רשימת המוצרים, מחיריהם, המיקום והשעה. הכל בפער של עשרות אחוזים ממחיר השוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עד שהפקחים העירוניים מספיקים להופיע, הצרכנים אספו כבר את הסלים והשקט חזר לקדמותו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רשתות המזון אמנם נהנות מכח קניה גדול, אבל המכירה הקבוצתית שלנו מתעלה עליהם כיוון שאנחנו לא זקוקים למוכרים או לשטחי מסחר יקרים", מסביר אלעד ויסמן ממנהלי "קייטי" המפעילה את המכירות בערים החרדיות, "אין לנו קמפיינים והאחראיים בנקודות החלוקה הם בכלל מתנדבים".

ויסמן, שעובד בחברה משך תקופה ארוכה מסביר כי "היות ולחברה יש בבעלותה גם גידולים חקלאיים יש לה יכולת לשלוט על מחירי הפירות והירקות מה שאין בידיה של רשתות המזון. גם לאחרונה שהעגבניה האמירה ל-10 שקלים מכרנו קילו בחמישה שקלים".

הפעילות הזו נועדה לנצח את השיטה, לעקוף את יוקר המחיה. מידי שבוע מצטרפים אליה עוד ועוד משפחות ששומעות על כך רק מפה לאוזן. בדיוק כמו שקורה ברחוב החרדי. אברכים בכוללים ובישיבות סיפרו לחבריהם, בני משפחה עדכנו זה את זה והמיזם הפך לאימפריה. המעצמה הזו עוד לא מושלמת. העובדים שמקבלים את פלטי המחשב מהמוקד הטלפוני - כולם גברים חרדים. "יש כאלו שרוצים להשלים הכנסה אחרי שעות הלימוד ולא מעוניינים במקום עבודה מעורב", מסביר ויסמן. לדבריו, גם חסידים לבושי "זברה" מגיעים לעבוד אצלם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המיזם הפך לאימפריה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואם לא די במחירים הזולים של המיזם, ארגון "הועד העולמי" הצטרף בשנים האחרונות למיזם המצליח והחל מסבסד לנזקקים חלק מסל הקניות. "אנחנו יודעים שהרוכשים שם הם נזקקים כולם, ובסוף תהליך ההזמנה הטלפוני הם נשאלים אם מעוניינים בהנחה מטעם ארגון הצדקה, במידה והם משיבים לחיוב הם מזדכים במקום", מסביר קובי יעקב מ"הועד העולמי". "זה כמו בית תמחוי, אני לא בודק מי נכנס – מי שמוכן לאסוף חבילה מהרחוב מבחינתנו הוא נזקק וכך הצדקה מגיעה בדיוק לאלה שאין להם את הוצאות המחיה מבלי שהם יתביישו באיסוף החבילה כי זה ששילם מחיר מלא וזה שקיבל צדקה מושכים את סחורה בדיוק באותו אופן ומאותה נקודת אספקה".

בשיטה שתופסת תאוצה יותר ויותר ברחוב החרדי, יש גם לא מעט חסרונות. הסל אמנם עשיר במוצרים, אך בשל אופן החלוקה לא ניתן לשווק מוצרים הדורשים קירור ולכן הרשת מציעה למכירה בעיקר מוצרים יבשים. אברהם כהן, אחד הרוכשים שהגיע השבוע למכירה ברחוב אלשיך בבני ברק מסביר כי הוא "עדיין צריך להשלים קניות במכולת או בסופר אבל אי אפשר להשוות את המחירים לשום מקום".

כיום פועלות כבר שתי חברות בשוק המספקות סחורה באופן הזה. והן לא חוסמות את הלקוחות החילונים שיזדקקו לשירותיהם. "גם אדם שאיננו חרדי יכול להתקשר ולהזמין, אבל נקודות החלוקה הן בריכוזים חרדיים כך שהוא יצטרך לבוא ולאסוף את הסחורה שם".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully