וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשרה עם נשות הכותל: החרדים מברכים על "ההיפרדות המוחלטת"

במגזר החרדי מצהירים בגלוי כי המתווה המוסכם שנחשף בוואלה! NEWS הוא "הרע במיעוטו", אך ברור להם כי זכו בניצחון. מנגד, אף שב"נשות הכותל" שוררת שתיקה, ב"מרכז צדק לנשים" מסתייגים: "כמו באוטובוס, נשים מאחור"

צילום: GoLive, עריכה: מתן חדד

רגשות מעורבים אפפו את הקהילה החרדית לאחר הפשרה שהושגה בין החרדים לארגון "נשות הכותל" במאבק על שוויון בכותל המערבי, שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, ובמסגרתה תיבנה רחבה שלישית ומעורבת לגברים ולנשים, מדרום לרחבה הקיימת. ישנם הטוענים כי מדובר בניצחון, שכן נשות הכותל ויתרו על דרישתן להתפלל ברחבת הנשים, אך ישנם כאלה המודים שמדובר ב"רע במיעוטו" בלבד.

"מה אפשר לעשות? אנחנו תחת שלטון בג"ץ", אמר רב העיר העתיקה בירושלים, אביגדור נבנצל, לוואלה! NEWS, "זה לא ניצחון, זה הרע במיעוטו. זה בשביל למנוע את הכי גרוע". הרב, המכהן שנים ארוכות בתפקידו, היה מעורה בגיבוש פרטי המתווה החדש ונתן את הסכמתו העקרונית לכך. "ברור שאכפת לי מזה שיהיו שם גברים ונשים, אבל הן ניצחו בגלל שיש להם את בג"ץ. הנשים האלה הן רשעיות".

עוד כתבות בנושא:
סוף למאבק נשות הכותל: תוקם רחבה מעורבת לגברים ולנשים
רב הכותל: נשים ידליקו נרות חנוכה במתחם, אך לא בטקס המרכזי
צפו: כך הבריחו "נשות הכותל" ספר תורה לעזרת הנשים

עימותים בין חרדים לנשות הכותל בתפילת ראש חודש סיון, 10 במאי 2013. יואב דודקביץ'
"משמעות המתווה היא היפרדות מוחלטת". נשות הכותל/יואב דודקביץ'

גורם חרדי בכיר אמר כי מדובר דווקא בניצחון לחרדים לאחר מאבק ארוך השנים, שהתפרס על כשני עשורים. "אין ספק שזה ניצחון לחרדים. גל הטרור והמתיחות סביב הר הבית בחודשים האחרונים הובילו לכך שנשות הכותל ושאר הארגונים הרפורמיים והקונסרבטיביים הבינו שאין ברירה אלא לקבל את המתווה הקיים, כי שינויים מהותיים אחרים עלולים להתסיס את האווירה במזרח התיכון".

לדברי הגורם הבכיר, "נשות הכותל אולי קיבלו כמה סוכריות, כי בכל פשרה יש שני צדדים, אך המשמעות אומרת היפרדות מוחלטת מהם". עם זאת, הוא הסכים עם דבריו של רב העיר העתיקה, וציין כי "החרדים לא תומכים בזה, אך מאמינים שזה הרע במיעוטו. זה כמו בפרשת הגיוס, לא נרחיב בפרטים כדי לא לתת דלק למתנגדים שלנו".

הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר, טען כי לכאורה מדובר בשמחה על השלום. אך למעשה מדובר בעוד חורבן. "עם ישראל לא יתפלל במקום אחד וכל מבקר בכותל יצטרך להכריע לאיזה פלג הוא שייך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכנית הבנייה של הרחבה החדשה והמעורבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ', שרים וחברי כנסת חרדיים שניהלו לאחרונה מגעים אינטנסיביים מול מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט במטרה להגיע להסכמות, סירבו להתייחס לפשרה הסופית במאבק על הכותל המערבי. אליהם נוספו ארגון 'נשות הכותל' וארגונים רפורמים וקונסרבטיביים שמסרו בצורה דומה כי לא יגיבו עד לאישור ההצעה בממשלה. "עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר", אמרו.

עם זאת, ד"ר סוזן וייס, מנכ"לית "מרכז צדק לנשים" שהגישה לאחרונה בג"ץ נגד רב הכותל בדרישה לבטל את הנוהל האוסר על נשים לקרוא בתורה במקום, הסכימה להתייחס לפשרה וסירבה לחגוג "ניצחון". לדבריה, "אם המתווה המוצע, על פי הפרסומים, אכן יתממש, אנחנו מסתייגות ממנו מכל וכל".

"מדינת ישראל אינה יכולה לזנוח את עקרונותיה הדמוקרטים והיהודיים בכניסה לרחבת הכותל ולהפקיע את הזכות לשוויון", הוסיפה וייס. "המשמעות של המתווה אינה שונה מהסדר שלפיו יש להושיב נשים במושב האחורי של האוטובוס. בעתירה שהגשנו בשם נשים שייסדו את ארגון נשות הכותל ביקשנו שיבוטל הנוהל האוסר על נשים לקרוא בתורה בכותל, ואני ממתינות להתערבותו של בג"ץ ומקוות שיעמוד על המשמר ויגן זכויותיהן של נשים לשוויון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבקרי הרחבה החדשה ייכנסו ככל הנראה דרך הכניסה המרכזית. תכניות ההקמה של הרחבה החדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול פורסם לראשונה בוואלה! NEWS כי אחרי יותר משני עשורים של מאבק ציבורי, נשות הכותל ויתרו על דרישתן להתפלל ברחבת הנשים בכותל המערבי. לפי המתווה החדש שלו הסכימו עקרונית, תוקם רחבת תפילה נוספת בחלקו הדרומי של הכותל מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים. הרחבה, שבה יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליו.

במתווה, שצפוי לעלות לדיון בישיבת הממשלה הקרובה ועותק ממנו הגיע לידי וואלה! NEWS, נכתב כי התפילה בה תתקיים "על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי". השרים החרדים ככל הנראה יימנעו בהצבעה על המתווה החדש. הם מסכימים לו, אך לא תומכים בו כדי שלא יתפרש שהם נותנים גיבוי לדרכם של הרפורמים והקונסרבטיביים.

כמו כן עולה מהמסמך כי הממשלה תקצה סכום של 35 מיליון שקלים לצורך הכשרת רחבת התפילה החדשה, אך טרם ברור מקורו. בנוסף לכך, תקציב הניהול השוטף של רחבת התפילה, לרבות רכש חד פעמי, יתואם עם משרד האוצר במסגרת דיוני התקציב לשנת 2017. ככל שיהיה צורך בתקצוב כבר השנה, משרד האוצר יעמיד את הסכום הנדרש לרשות משרד ראש הממשלה.

נשות הכותל מבריחות ספר תורה לכותל. מרים אלסטר,
נשות הכותל הכניסו ספר תורה לעזרת הנשים, אפריל האחרון/מרים אלסטר

עוד נכתב בהצעה כי "תינתן ל'נשות הכותל' האפשרות לקיים במקום תפילת נשים נפרדת". הרחבה, כך לפי ההצעה, "תותאם מבחינה פיסית לשמש כמקום תפילה מכובד, נגיש ובעל נראות, המהווה חלק אינטגרלי מאתר הכותל המערבי. הרחבה תהיה פתוחה לכל אדם אשר יבקש להיכנס לתחומה, למטרת ביקור, תפילה ולכל מטרה אחרת".

ככל הנראה, מבקרי הרחבה החדשה ייכנסו דרך הכניסה המרכזית של הכותל המערבי. כמו כן, הרחבה החדשה תהיה תחת סמכותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה או מי מסגניו, לעומת רחבת התפילה של הגברים והנשים שנמצאות תחת סמכותו של רב הכותל רבינוביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully