וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הכותל אושר חרף התנגדות החרדים: "פתרון הולם ויצירתי"

צעד היסטורי: בתום מאבק של יותר מ-20 שנים, אישרה הממשלה את הפשרה שנחשפה בוואלה! NEWS ובמסגרתה תוקם רחבת תפילה משותפת לגברים ולנשים. זאת חרף התנגדות החרדים. השר אריאל: "ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית"

צילום: לע"מ, עריכה: גדי וינסטוק

ההסדר החדש במתחם הכותל המערבי, שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS ולפיו "נשות הכותל", שניהלו מאבק ציבורי במשך יותר משני עשורים, יוותרו על דרישתן להתפלל ברחבת הנשים, אושר היום (ראשון) בישיבת הממשלה. זאת חרף התנגדותם של השרים אורי אריאל, אריה דרעי, דוד אזולאי ויעקב ליצמן, שהצביעו נגד.

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "ביחס למזכיר הממשלה, אני אגיד שהוא פעל בשנה האחרונה בהנחייתי ובשיתוף פעולה עם נתן שרנסקי, לנסות להביא לפתרון שאלת נשות הכותל, ולמעשה היום אנחנו מביאים בישיבה האחרונה שלך כאן את סיכום פעולתך בעניין, וזה להביא פשרה בנושא הרגיש הזה, במקום שאמור לאחד את עם ישראל. אני יודע שזה נושא רגיש, ועם זאת אני חושב שזה פתרון הולם, פתרון יצירתי. בדרך כלל הבעיות המורכבות ביותר מחייבות סוג כזה של פתרון, ואני מברך אותך על מה שהבאת כאן להכרעת הממשלה".

החרדים דורשים שהממשלה תיישם את סעיפי התקנות בדוח הפשרה עם נשות הכותל, אך לא תאמץ את כולו. זאת בטענה שהוא מעניק "לגיטימציה מיותרת" בזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי. הם אמנם יתנגדו בהצבעה כדי שלא יתפרש שנתנו הכרה לרפורמים ולקונסרבטיבים, אך בימים האחרונים הם היו שותפים לגיבוש המתווה והסכימו לו בטענה שהוא "הרע במיעוטו".

עוד בוואלה! NEWS:
הפשרה עם נשות הכותל: החרדים מברכים על "ההיפרדות המוחלטת"
סוף למאבק נשות הכותל: תוקם רחבה מעורבת לגברים ולנשים
דעה: רב הכותל לא יכבה לנו את האור

שר החקלאות אורי אריאל הודיע הבוקר כי יתנגד בממשלה להסדר החדש. לטענתו, "ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית. הרפורמים מהארץ ובעיקר מחו"ל פוגעים במכוון בערכים היקרים לנו והכנסתם לכותל המערבי תפגע באזרחי ישראל שומרי המסורת". הוא הוסיף כי "ההצעה רק תסכסך ותפצל". השר דרעי טען: "מדינת ישראל מתנהלת על פי היהדות המסורה. כל הבעיה הזאת של הרפורמים והקונסרבטיבים לא היתה קיימת עד עכשיו במדינת ישראל ואין לי שום כוונה שזה יקרה עכשיו. אין מה להתפשר בעניין".

לפי ההסדר, בתמורה לדרישה להתפלל ברחבת הנשים, תוכשר רחבה בחלקו הדרומי של הכותל, מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים. ברחבה, על פי המתווה, יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, והיא תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליה.

ישיבת הממשלה, 17 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
תיווך במגעים בין הצדדים. מנדלבליט לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה/פול צלמים, עמית שאבי

במשך שבועות ארוכים התנהלו מגעים בין החרדים לנציגי הזרמים הליברליים, בהם ארגון נשות הכותל. עם זאת, השיחות לא התנהלו באופן ישיר, ומי שריכז את המאמצים לפשרה הוא מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט שעמד בראש ועדה שנועדה להסדיר את היריבות בין הזרם האורתודוקסי לזרמים אחרים בכל הנוגע לכותל המערבי.

בשיחות שהתקיימו בימים האחרונים, דרשו הליברלים להציב רב שיהיה אחראי מטעמם על הרחבה החדשה. כמו כן, דרשו להקים אתר אינטרנט עבורה, בדיוק כפי שקיים אתר אינטרנט לכותל המערבי. החרדים הטילו וטו על שתי הדרישות, "כדי למנוע הכרה בזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים", לדבריו של גורם המעורה בפרטי המגעים. מסיבה דומה, סירב המשרד לשירותי דת, שנשלט בידי ש"ס, להשתתף במימון הסדר הפשרה, שעלותו הראשונית היא 35 מיליון שקלים. את המימון יעניק משרד ראש הממשלה, בשיתוף עם כמה משרדים ממשלתיים נוספים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"הרחבה תהיה פתוחה לכל אדם ולכל מטרה"

במתווה נכתב כי התפילה ברחבה החדשה תתקיים "על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי". השרים החרדים ככל הנראה יימנעו או יצביעו נגד, למרות הסכמתם למתווה, כדי שלא יתפרש שהם נותנים גיבוי לדרכם של הרפורמים והקונסרבטיבים.

עוד נכתב בהצעה כי "תינתן ל'נשות הכותל' אפשרות לקיים במקום תפילת נשים נפרדת". הרחבה, כך לפי ההצעה, "תותאם מבחינה פיסית לשמש כמקום תפילה מכובד, נגיש ובעל נראות, המהווה חלק אינטגרלי מאתר הכותל המערבי. הרחבה תהיה פתוחה לכל אדם אשר יבקש להיכנס לתחומה, למטרת ביקור, תפילה ולכל מטרה אחרת". הכניסה לרחבה תתאפשר ככל הנראה דרך הכניסה המרכזית של מתחם הכותל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תותאם מבחינה פיסית לשמש כמקום תפילה מכובד, נגיש ובעל נראות". הדמיה של הרחבה החדשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי שיהיה אחראי על הרחבה החדשה דווקא צפוי להיות מהזרם האורתודוקסי – מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, או אחד מסגניו. תקציב הניהול השוטף של רחבת התפילה, כולל רכש חד פעמי, יתואם עם משרד האוצר במסגרת דיוני התקציב לשנת 2017. ככל שיהיה צורך בתקצוב כבר השנה, משרד האוצר יעמיד את הסכום הנדרש לרשות משרד ראש הממשלה.

הרחבה המרכזית תישאר בפיקוחו של רב הכותל המערבי שמואל רבינוביץ' ובה יתקיימו תפילות רק על פי מנהג היהדות האורתודוקסית. דוח הוועדה בראשותו של מנדלבליט מתייחס גם לרחבת הכותל העליונה, שבה מתקיימים טקסים צבאיים וממלכתיים. רחבה זו, כך לפי ההחלטה, תישאר ממלכתית מלבד מקרים של תפילות המוניות שיתקיימו בה.

תפילת ראש חודש אלול של נשות ארגון "נשות הכותל" ברחבת הכותל המערבי, 16 באוגוסט 2015. אושרת בן שמשון, מערכת וואלה! NEWS
התפילה תתקיים "על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית". תפילת "נשות הכותל"/מערכת וואלה! NEWS, אושרת בן שמשון

המאבק ארוך השנים ברחבת כותל המערבי בין הזרם האורתודוקסי לנשות הכותל והתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית הגיע לסיומו לאחר המשא ומתן שהתנהל בין הצדדים בשלוש השנים האחרונות. אלא שבאותן שנים, רשם המאבק שיאים חדשים, לאחר ש"נשות הכותל" הבריחו ספרי תורה לעזרת הנשים, בניגוד לתקנות הכותל המערבי, והחרדים קיימו עצרות תפילה המוניות נגד מה שכינו "פרובוקציה" של נשות הארגון.

לאחרונה, צברו המגעים בין הצדדים תאוצה ואף שנשות הכותל שללו מתווה דומה בעבר, הן הסכימו לו הפעם משום שלדבריהן, הוא בעל תנאים משופרים. כמו כן, המתיחות סביב הר הבית, גל הטרור הנוכחי וחזרת החרדים לקואליציה הובילה אותן למסקנה כי לא יוכלו לקבל מתווה טוב יותר. גם עתירה לבג"ץ שהוגשה נגד רב הכותל, בטענה כי הוא מפלה נשים ברחבת הכותל מכיוון שלא מאפשר להן לקרוא בתורה, הובילה להאצת המהלך.

(עדכון ראשון: 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully