וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטון לגיוס חרדים: שדך לבתך בוגר צה"ל ולא את אהרל'ה הזבן

7.2.2016 / 16:29

משרד הביטחון החל בקמפיין לעידוד גיוס חרדים לצבא, אך נתקל בביקורת בקרב הציבור שאליו הוא ממוען. בסרטון מציע שדכן לאב מועמדים שונים לשאת את בתו, והמובחר בהם הוא בוגר הנח"ל החרדי. "בזבוז כספי ציבור", טען גורם במגזר

באדיבות משרד הביטחון

סרטון שפרסם היום (ראשון) משרד הביטחון במטרה לעודד גיוס חרדים לצה"ל מעורר ביקורת במגזר החרדי. בסרטון נראה אב חרדי מגיע לביתו של שדכן במטרה למצוא לבתו מירל'ה שידוך. השדכן מציג בפני האב את המועמדים, שמוצבים כמו בובות בחלון ראווה. בין היתר הוא מציג לו את "מוישל' סוכן הטלפונים הניידים", וגם את "אהר'לה הזבן בחנות הנעליים". האב דוחה את כל ההצעות, והשדכן מכיר לו את בוגר מסלול שירות הצבאי החרדי "נצח יהודה", הנח"ל החרדי, שמוצג בתור "מובחר מן המובחר". בתחילה הוא אומר שהבחור כבר "מוזמן מראש" והוא "לא בתקציב שלו". אך האב מתעקש והשדכן מתרצה.

הסרטון התקבל בביקורת ובלעג בקרב הציבור החרדי, וספק אם משרד הביטחון קיווה לתגובות כאלו. יצחק נחשוני, עורך העיתון החרדי "מרכז העניינים", שנחשב לבעל דעה במגזר החרדי טען: "אם בדרך הזו, חושב מישהו שהוא יביא בחור ישיבה להחלטה להתגייס, זה מגוחך. אלה שמתגייסים לנח"ל החרדי, מגיעים אחרי שכבר יש להם חברה, הם לא צריכים לחפש שידוך. זה בכלל לא מעביר את המסר אפילו למי שכבר מסכים להתגייס".

גיוס חרדים הפך מזמן לחלק בלתי נפרד מצה"ל. בשנים האחרונות נפתחו מסלולי גיוס חדשים שנועדו לתת מענה הולם לצרכי המתגייסים החרדים. כך לדוגמה, בשנתיים האחרונות פועל גדוד חרדי ביחידת גבעתי. הגדוד מעניק תנאים הולמים לחרדים שמתגייסים לשורותיו והפך ליוקרתי מאוד בקרב המתגייסים החרדים. בכך למעשה עקף את המסלול החרדי הידוע "נצח יהודה". הסרטון החדש שנועד לעודד חרדים להתגייס לגדוד נצח יהודה מציף מחדש את המאבקים בתוך צה"ל על המתגייסים החרדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למה לא את "מוישל' סוכן הטלפונים הניידים"?/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הסרטון גם לא נכון מבחינה מעשית כי גם חרדים שמתגייסים בוחרים בגבעתי או במסלולי שחר ולא בנצח יהודה", אמר נחשוני. "אם המציאות היא כפי שהציגו בסרטון, למה צריכים היו להשתמש בשחקנים? אם זה לא היה מגוחך, היו מביאים בוגרי מסלול הנח"ל החרדי כדי שזה יהיה אותנטי".

הסרטון החדש הוא ככל הנראה נוצר במסגרת חוק הגיוס החדש שאושר בשנה האחרונה בכנסת ובו נכתב בין היתר כי "יוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד הביטחון שתפקידו יהיה לגבש אמצעים שיסייעו לעידוד שילובם של תלמידי ישיבות בשירות סדיר ובשירות לאומי-אזרחי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
קמפיין חדש של משרד הביטחון לעידוד גיוס חרדים. משרד הביטחון
"המובחר שבמובחר"/משרד הביטחון

מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך, כינה את הסרטון "גועל נפש" ובין היתר טען כי הוא "מבזבז כספי ציבור". לדבריו, "אין שם אף אחד שמבין במגזר החרדי וזה רק יפעל ההיפך ממטרתו העיקרית".

בזרם הקיצוני "הפלג הירושלמי", שמנהיג הרב החרדי-ליטאי שמואל אוירבך, המוביל קו תקיף נגד גיוס חרדים לצה"ל, אמרו בתגובה כי הסרטון הוא ניסיון נוסף "להוציא את הציבור החרדי החוצה". אף שבזרם החרדי המרכזי טענו כי המסרים בסרטון לא יובילו לגיוס חרדים, הם מצרים על כך שהוא בא כתוצאה משיתוף פעולה של גורמים חרדים.

ישעיהו ויין, אחד מפעילי "הפלג הירושלמי", אמר לוואלה! NEWS: "מצער כמובן להיווכח כי הטקסטים שבאותו סרטון עלוב נכתבו על ידי משתפי פעולה משולי החברה החרדית. להם ולשכמותם, יש לנו רק מסר אחד לומר, לאורך ההיסטוריה עברנו פיתויים והצעות לרוב. עמים רבים פנו אלינו בהצעות שונות ומשונות על מנת שנעזוב את כותלי בית המדרש ונחבור אליהם. עברנו והתגברנו עליהם. נעבור ונתגבר גם על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully