וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהאופניים החשמליים ועד לווייז: החידושים שהופכים אותנו לעצלנים

וואלה! NEWS בשיתוף פלאפון

7.2.2017 / 10:21

זוכרים איך לפתוח מפה? כמה מכם מעדיפים לעלות במעלית גם אם מדובר בקומה אחת? הטכנולוגיה הופכת את חיינו לקלים ונוחים אך גורמת לנו לאבד בדרך כישורים ויכולות

אנשים עם מחשבים ניידים על רקע הלוגו של גוגל. רויטרס
מחקרים טוענים שהאינטרנט משנה את האופן שבו אנחנו מעבדים את המידע, מבינים אותו ומקבלים החלטות לפיו/רויטרס

איך האינטרנט משפיע על המוח האנושי? את השאלה הזאת שאל את עצמו סופר הטכנולוגיה האמריקני ניקולאס קאר, ועל פני שישה עמודים במגזין "האטלנטיק" הוא ניסה לבסס את טיעונו - לאינטרנט עלולות להיות השפעות מזיקות המצמצמות את יכולת הריכוז וההתבוננות של המשתמשים בו. ב-2010 הוא הרחיב את המאמר לספר בשם "הרדידות: מה שהאינטרנט מעולל למוח שלנו". מחקרים פסיכולוגיים ונוירולוגיים ארוכי טווח טרם הניבו תוצאות מוחלטות שיאששו את טענתו של קאר, אולם ישנם חוקרים ומחקרים הטוענים כי האינטרנט משנה את האופן שבו אנחנו קוראים, זוכרים, מעבדים את המידע, מבינים אותו ומקבלים לפיו החלטות.

הטכנולוגיה, לדוגמה בעולם הרפואה, מסייעת לרפא מחלות, להתגבר על נכויות ולהציל חיים. אבל הטכנולוגיה משפיעה על חיינו באופן יומיומי והופכת אותם לקלים ונוחים. חישבו על כל מיני מכשירים שהומצאו בעבר והפכו אותנו עצלים יותר. עם יד על הלב, כמה מכם מעדיפים לעלות במעלית גם אם מדובר בקומה אחת? כמה מכם מעדיפים לשטוף כלים ביד במקום לשים אותם במדיח? על כביסה למשל, אין מה להרהר אפילו ודומה שכובסות נותרו רק באזורים נחשלים במדינות עולם שלישי. איש אינו מכבס ביד משום שמכונת הכביסה עושה זאת ביעילות ובמהירות רבה יותר.

כבר מזמן אנחנו מעדיפים מכונות שיעשו במקומנו את העבודה. ישנם רובוטים שמרכיבים לנו את המכוניות, מכונות שתופרות לנו את הבגדים, קומביינים מאובזרים שקוצרים את החיטה, ממיינים את הזרעים ומפנים את הפסולת, והדוגמאות רבות. מישהו יכול לחשוב על חפירת הרכבת התחתית בתל אביב בלי המכונה הסינית הענקית שעושה זאת, מדפנת את התעלה ומפנה את האדמה בו זמנית, ובכך חוסכת מאות ידיים עובדות ומיוזעות?

שף, מנתח או נהג מונית? תתחיל לדאוג: המקצועות שהרובוטים מעלימים מחיינו

עיניים ביוניות ורגליים רובוטיות: הטכנולוגיות שהופכות אותנו לאנדרואידים

הרכבתם של שני מחפרים שיסייעו בכריית המנהרות של הרכבת התחתית בתל אביב, 4 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
ממכונת כביסה ועד למכונת החפירה שיוצרת את התעלות של הרכבת התחתית - אנחנו לא יכולים בלי המכונות/ראובן קסטרו

לצעירים כיום קשה לדמיין את העולם ללא מחשבים וסמארטפונים ורשתות חברתיות, להוריהם קשה לדמיין את החיים בלי מטוסים, טלוויזיה או מכונית ואילו הקשישים יוכלו לספר על עולם שבו הקולנוע הצית את הדמיון וכדי לשוחח בטלפון עם קרובי משפחה היה עליהם ללכת לחנות הדואר הקרובה. בכל פעם שאתם עומדים בפקק, תזכרו שמישהו המציא מזמן את הגלגל וחסך מכם ללכת את המרחק ברגל.

לנוחות שגורמת הטכנולוגיה יש מחיר, ואין ספק שהיא משנה אותנו - היא משפיעה על האופן שבו אנחנו חיים, יוצרת לנו כישורים חדשים ומנוונת כישורים אחרים. הנה כמה חידושים מהשנים האחרונות שהופכים אותנו לקצת יותר עצלנים, מפונקים ותלותיים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אופניים חשמליים / סגוויי

רחובות תל אביב שטופים באופניים החשמליים וברחבי העולם הסגוויי הפך לכלי תיירותי שאפשר להשכירו ולטייל בערים השונות. זמן שווה כסף ושני אמצעי התחבורה האורבניים האלה אידיאלים להוכחת המשוואה. בלי פקקים, בלי הוצאות על דלק, חניה או ביטוח, בלי לחכות לתחבורה ציבורית, הרי שמדובר בכלים יעילים. אבל מה לגבי הגוף שלנו? רכיבה על אופניים או הליכה ברגל בריאות מאוד, גם אם מדובר על מרחקים קצרים. בעולם המערבי רוב האנשים עובדים בישיבה ואינם מניעים מספיק את הגוף במהלך היום, האופניים החשמליים והסגוויי חותכים עוד קצת ממעט הדקות שבהם גופנו נאלץ להתאמץ קצת.

אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2016. ראובן קסטרו
ללכת? לרכוב? המנוע יעשה את העבודה. זוג על אופניים חשמליים בתל אביב/ראובן קסטרו

המכונית האוטונומית

נהנים מחוויית הנהיגה? אוהבים להעביר הילוך, ללחוץ על הדוושה ולשמוע את רעם המנוע? כנראה שבעוד כמה שנים רק מעטים יעבירו לידני וינהגו בעצמם. השאר ינצלו את זמן הנסיעה בכביש לקריאה, שיחה, האזנה למוזיקה או שינה. המכונית האוטונומית תסיע אותנו ממקום למקום והשאלה "איזה טסט עברת?" תככב בשיחות נוסטלגיה עד שתיעלם כליל בין דפי ההיסטוריה. אמנם המכונית האוטונומית עדיין בשלב הניסוי, מתגלים בה מדי פעם כשלים בטיחותיים ומכוניות אלה היו מעורבות בתאונות, אך ההיסטוריה מלמדת שלבסוף הטכנולוגיה הזאת, כמו רבות אחרות, תהיה בטוחה יותר ותהפוך לסטנדרט ברחבי העולם. כנראה שהכביש, בעוד שנים רבות מעכשיו, יהיה מקום בטוח יותר. האדם הוכיח שיש לו כישורי הנהיגה שלו ויכולת הגוף והמוח לעבד מידע רב ולשלוט בכלי כמו מכונית, אבל הגורם האנושי הוא זה שגם גורם ברוב המקרים לתאונות – עייפות, חוסר ריכוז, קבלת החלטות מוטעית ועוד. נראה שדווקא בהקשר של הצלת חיים, בטווח הרחוק הניוון הזה יעשה לנו רק טוב.

צפו במכונית האוטונומית בפעולה

ווייז

אתם מאלה שיודעים איך להגיע לכרמיאל בעיניים עצומות? אתם מאלה ששואלים את עוברי האורח ברחוב איפה נמצא רחוב יהושע חנקין 6 בעפולה? בטיולים אתם פותחים מפת סימון שבילים ומוצאים בקלות את המפגש בין השביל המסומן בירוק לשביל המסומן בנחל זוהר שבמדבר יהודה? אתם זן הולך ונכחד. אפליקציות הניווט למיניהם וגוגל מפות הופכות את החיים לנוחים מאוד כשהן מנווטות עבורנו ומסמנות לנו היכן אנחנו על המפה. במקומות ללא קליטה או כשהבטרייה נגמרת זה כבר סיפור אחר, אבל בעולם שהופך יותר ויותר טכנולוגי, גם לזה ודאי ימצאו פתרון. היכולת לזהות את תוואי השטח, להכיר כל כביש ושביל ולזכור את הדרכים השונות יהפוך למיותר בעתיד.

קניות ושירותים באינטרנט

הזמינות הופכת אותנו לעצלנים ובזבזנים יותר. למה ללמוד איך לפתוח סתימה בכיור אם אפשר להזמין שרברב?

כן, זה נוח מאוד, חוסך זמן ומקבלים עד הבית את המוצרים או את נותן השירות, אבל קניות, לדוגמה, הן לא רק קניות. מדובר בבילוי שגם אם הוא נעשה לבד, הוא עדיין חברתי. למדוד את המוצר, לראות אותו בעיניים, להתמקח על המחיר, לדבר עם בעל החנות, לצחוק עם המוכרת, כל אלה ייעלמו ברגע שתשבו מול המסך, תסקרו את מגוון המוצרים ותאשרו את הקנייה בלחיצת כפתור. באמצעות הסמארטפון אנחנו יכולים לקבל הכול ליד, ללא מאמץ – ממגש פיצה ועד חשמלאי, מנהג מונית ועד שרשרת זהב, ממוצרי מזון מהסופר ועד טכנאי מחשבים. קליק אחד והם אצלנו. הזמינות הופכת אותנו לעצלנים ובזבזנים יותר. למה ללמוד איך לפתוח סתימה בכיור אם אפשר להזמין שרברב, מדוע לשבור את הראש בניסיון לפרמט את המחשב כשאפשר להזמין אדם שיעשה זאת במקומנו, למה להרים שקיות מלאות בפירות וירקות כשבקליק אחד מגיע שליח עד הבית. אמנם החיים הופכים יעילים ונוחים יותר, אבל לא מעט אובד בדרך ואנחנו הופכים לאנשים די מוגבלים ביכולות ובמיומנויות שלנו.

קניתם סמארטפון חדש? הפעולות שחובה לעשות כדי להגן עליו

קניות באינטרנט. Santiago Cornejo, ShutterStock
האינטרנט מספק לנו נוחות וחיסכון בזמן על חשבון פיתוח יכולות ומיומנויות/ShutterStock, Santiago Cornejo

סירי / Google Now

מנו בבקשה חמישה מספרי טלפון של חבריכם הקרובים ביותר. מצליחים? הסמארטפון, על שפע היישומים שבו, הוא המכשיר הכי קרוב ללבנו. אנחנו מנהלים את חיינו דרכו. אבל אם פעם אנשים היו משננים מספרי טלפון או כותבים אותם בספר טלפונים, הרי שכיום אין טעם לזכור – רשימת אנשי הקשר עושה עבורנו את העבודה. אבל זה עוד החלק הטריוויאלי בהשפעה של הסמארטפון על הזיכרון. העוזרים הקטנים שנמצאים בסמארטפונים שלנו יהפכו את החיים למסודרים ומאורגנים יותר עם עזרה קטנה כגדולה - מהשאלה היכן בית המרחקת הקרוב ועד לתזכורת על פגישת עבודה בעוד כשעתיים. וככל שיעילותם תגדל כך אנחנו נצטרך לזכור פחות. כשיש מענה לכמעט כל שאלה וכשיש תוכנה שמזכירה לך כל דבר, אז אין צורך לזכור, וכשאין צורך לזכור מידע, או ידע מסוים או סדר יום, אנחנו הופכים לתלותיים יותר במכשיר מאשר במוחנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully