וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריין, אבל עדיין רב

אסף וייס

19.12.2013 / 16:00

אחרי שהורשע, יש קולות הקוראים לשלול את התואר רב ממוטי אלון. אסף וייס חושב שאסור שזה יקרה כדי שהטייטל ישמש תמרור אזהרה שגם רבנים עלולים לנצל לרעה את כוחם

מוטי אלון הוא רב. גם אחרי שהושיב על ברכיו נער בן 17 ונישק אותו הוא רב. גם אחרי שהורשע במעשה מגונה בכוח בקטין הוא רב. גם אחרי שנגזרו עליו שישה חודשי עבודות שירות - הוא רב. הוא רב למרות כל זאת, ודווקא בגלל כל זאת, לא צריך לטשטש פתאום את התואר שלו.

המחשבה שמועצת הרבנות הראשית צריכה כעת לשלול ממנו בדיעבד את התואר הזה היא ניסיון לטאטא את העובדות מתחת לשטיח. ניסיון של טיפוסים שצירוף המילים - ?רב עבריין? חורך להם את עור התוף.

גזר דין לרב מוטי אלון, דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
גם אחרי שהורשע במעשה מגונה בכוח בקטין הוא רב/נועם מושקוביץ

אין שום קריטריון ברור לשאלה מיהו רב

כי מהו בעצם רב? זו שאלה שבאמת הגיע הזמן שתישאל, למרות שעסקנות נמוכת - מצח וגבוהת - מגבעת, מעדיפה להצניע אותה. רב הוא תואר, איך לומר, רב גוני. מחנך, פוסק, מנהיג, פסיכולוג ולפעמים יועץ פוליטי. והוא גם תואר חמקמק מאוד. אין שום קריטריון ברור לשאלה מיהו רב. הוא נמצא בתחום האפור – תלוי קהילה, ולא הגדרה חוקית.

אומנם הרבנות הראשית מציבה שורה של בחינות בהשכלה תורנית, אך ההסמכה הזו נדרשת רק לצורך נשיאה במשרות בשירות הציבורי, כמו רב קהילה או עיר. סתם להיקרא רב – כל אחד יכול. הוא לא נדרש להציג שום קבלה על הכשרתו. אם אדם יתחזה לרופא, עורך דין, רואה חשבון או יאמץ לעצמו כל טייטל אחר שמעניק סמכות ועוצמה – הוא יעבור עבירה פלילית. אך לגבי רב אין שום מנגנון מרסן שתובע עמידה בקריטריונים.

כל זה מוביל לא פעם לשרלטנות. קל להתחזות לרב. מספיק לגדל זקן ופאות, מומלץ לצטט מן המקורות, חיוני כמובן להיות גבר – והופ, אף אחד לא מונע ממך להוציא כרטיסי ביקור שמציגים אותך כרב. כך נוהגים המוני גבאים, חזנים, אברכים ומלמדי דרדקים. ויש מקומות שבהם כולם אוטומטית נקראים רבנים; סיעת ש"ס למשל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מספיק לגדל זקן ופאות, מומלץ לצטט מן המקורות, רצוי כמובן להיות גבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלמתי שאני אדמו"ר ויש לי מאה חסידים

אך דווקא היעדרה של הרגולציה מקבעת את התואר הזה כדבר שצומח מלמטה, מהקהילה, מהעם. רב – מושג שצמח רק במאה ה-11 בקהילות אשכנז – יונק את סמכותו מצאן מרעיתו, ותפקידו אינו תלוי הגדרה חוקית, אלא ניזון מעצם קיומם של תלמידים וחסידים.

סיפור יהודי מפורסם מספר שאדם אומר לחברו "חלמתי שאני אדמו"ר ויש לי מאה חסידים". חברו עונה לו: “בשביל להיות כזה אתה צריך שמאה חסידים יחלמו שאתה אדמו"ר".

אז מה לעשות וגם כעת יש הרבה יותר ממאה חסידים שסבורים שהרב מוטי אלון הוא אדמו"ר, חרף ההרשעה. אצל חלקים גדולים בציונות הדתית עובד במשך שעות נוספות מנגנון ההכחשה. הם בטוחים שהכל עלילה, שפסיקת בית המשפט שקרית. הרב אלון הוא דמות שההערצה אליו – הערצה עם קורטוב של סגידה – חצתה גבולות. הוא לא רב מכוח אסמכתא כזו או אחרת שמנפיקה הרבנות הראשית, אלא מהכוח הרב שמעניקים לו תלמידיו וחסידיו.

הרב מוטי אלון בדרשה השבועית לאחר שהורשע במעשים מגונים. אוגוסט 2013. ג'יליס
גם כעת יש הרבה יותר ממאה חסידים שסבורים שהרב מוטי אלון הוא אדמו"ר/ג'יליס

יהיה תואר הרב כאות קין

ודווקא בגלל זה, אסור למחוק לו בדיעבד את הטייטל הזה. עובדת היותו רב, כמו גם הנהירה של ההמון אחריו, היא ללא ספק מרכיב מאוד מרכזי בכל הפרשה הזו. טשטוש שלה ייצור מצג שווא, כאילו לא יכול להיות מצב שרב מבצע מעשים כאלה ועדיין זוכה לאהדה והערכה.

אז אל תמחקו לו בדיעבד את הטייטל הזה. יהיה תואר הרב כאות קין, כתמרור אזהרה אנושי לכך שגם רבנים עלולים לנצל את כוחם ומעמדם ולכן אסור להשהות את החשדנות כלפיהם, כעדות חיה לכך שזקן וכיפה גדולה, למרבה הצער, אינם ערובה אוטומטית למוסריות נעלה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully